SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Zastávka Stred. Pohľad južným smerom na križovatku Jantárová-Kutlíkova-Pajštúnska.Zastávka Stred. Pohľad južným smerom na križovatku Jantárová-Kutlíkova-Pajštúnska. (Zdroj: Vizualizácia - magistrát hlavného mesta SR)

PETRŽALKA. Na predĺženie trate električky hlbšie do útrob Petržalky vytrvalo čakajú nielen domáci v mestskej časti. Zdá sa však, že na sedem nových zastávok a koľaje po Janíkov dvor si ešte počkajú.

Zatiaľ čo pôvodne sa malo s výstavbou druhej etapy električkovej trate v Petržalke začať v máji, v súčasnosti nie je jasné, či to vôbec stihnú do konca roka. Mesto totiž nielenže nemá ešte vybratého stavebníka, ale ani povolenie a peniaze na výstavbu.

Dobrá správa je, že výstavbu trate nemôže mestská radnica odkladať donekonečna. Hraničný termín dokedy ju musí stihnúť postaviť, je rok 2023.

SkryťVypnúť reklamu

Dovtedy totiž Bratislave zaplatí podstatnú časť projektu Európska únia. Ak trať mesto dovtedy postaviť nestihne, hrozí, že stavbu za približne 70 miliónov eur by musela samospráva platiť z vlastného vrecka. Na to však nemá.

Prečítajte si tiež: Zastávka pod Manderlákom už mala stáť Čítajte 

„V roku 2021 by mala byť električková trať v Petržalke dokončená a verím, že od februára 2022 budeme električkami jazdiť až po Janíkov dvor,“ povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Milan Urban. Dopravca je podľa neho mestu pri pri riešení dopravy v Bratislave nápomocný, investorom stavby je však samotné hlavné mesto.

„Všetky procesy podliehajú dvojitej kontrole - objednávateľa, ktorým je hlavné mesto, a riadiaceho orgánu, ktorým je ministerstvo dopravy,“ povedala hovorkyňa bratislavského magistrátu Zuzana Onufer. Práve preto sa podľa nej termín začatia výstavby projektu naťahuje.

SkryťVypnúť reklamu

Kopa byrokracie

Aktuálne mesto čaká na schválenie stavby z hľadiska vplyvu na životné prostredie. Výsledok bude zapracovaný do dokumentácie pre územné rozhodnutie, o ktorom rozhodne hlavné mesto. To vtedy zároveň požiada ministerstvo dopravy a výstavby o povinnú štátnu expertízu zámeru.

Prečítajte si tiež: Možno by mali bratislavskí rojkovia pravdu Čítajte 

Potom bude môcť mesto požiadať petržalský stavebný úrad o vydanie územného rozhodnutia na stavbu električkovej trate. Keď ho získa, môže vyhlásiť súťaž na stavebníka trate a podať žiadosť o nenávratný finančný príspevok z Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.

„O predpokladanom začiatku stavby je ešte predčasné hovoriť, nakoľko do procesu vstupuje viacero faktorov,“ povedala Onufer s tým, že ide o prioritný projekt hlavného mesta.

Nové zastávky, cyklotrasy, mosty a križovatky

O električke po Janíkov dvor, kde aktuálne vyrastá nová lokalita Južné mesto, sa uvažovalo hneď od začiatku. Projekt sa iba rozdelil na dve etapy.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Po stopách viedenskej električky Čítajte 

S prvou sa začalo v roku 2013 a trvala tri roky. Dva a pol kilometra trate vyšli zhruba na 80 miliónov eur. Väčšinu pokryli eurofondy, zvyšok zaplatil štát a mesto.

Po tom čo Starý most zrekonštruovali a pribudli na ňom koľaje, električky po 55 rokoch opäť spojili oba brehy Dunaja.

Aktuálne jazdia do Petržalky dve linky - 1 z Hlavnej stanice a 3 z Rače. Na pravej strane rieky sú zatiaľ tri zastávky - Sad J. Kráľa, Divadlo Aréna; Farského a Jungmannova.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C57FF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M57FF na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 711
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 707
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 945
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 880
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 606
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 463
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 860
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 591
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 534
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 461
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu