Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Zastávka Stred. Pohľad južným smerom na križovatku Jantárová-Kutlíkova-Pajštúnska.(Zdroj: Vizualizácia - magistrát hlavného mesta SR)

PETRŽALKA. Na predĺženie trate električky hlbšie do útrob Petržalky vytrvalo čakajú nielen domáci v mestskej časti. Zdá sa však, že na sedem nových zastávok a koľaje po Janíkov dvor si ešte počkajú.

Zatiaľ čo pôvodne sa malo s výstavbou druhej etapy električkovej trate v Petržalke začať v máji, v súčasnosti nie je jasné, či to vôbec stihnú do konca roka. Mesto totiž nielenže nemá ešte vybratého stavebníka, ale ani povolenie a peniaze na výstavbu.

Dobrá správa je, že výstavbu trate nemôže mestská radnica odkladať donekonečna. Hraničný termín dokedy ju musí stihnúť postaviť, je rok 2023.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dovtedy totiž Bratislave zaplatí podstatnú časť projektu Európska únia. Ak trať mesto dovtedy postaviť nestihne, hrozí, že stavbu za približne 70 miliónov eur by musela samospráva platiť z vlastného vrecka. Na to však nemá.

Prečítajte si tiež: Zastávka pod Manderlákom už mala stáť

„V roku 2021 by mala byť električková trať v Petržalke dokončená a verím, že od februára 2022 budeme električkami jazdiť až po Janíkov dvor,“ povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Milan Urban. Dopravca je podľa neho mestu pri pri riešení dopravy v Bratislave nápomocný, investorom stavby je však samotné hlavné mesto.

„Všetky procesy podliehajú dvojitej kontrole - objednávateľa, ktorým je hlavné mesto, a riadiaceho orgánu, ktorým je ministerstvo dopravy,“ povedala hovorkyňa bratislavského magistrátu Zuzana Onufer. Práve preto sa podľa nej termín začatia výstavby projektu naťahuje.

Kopa byrokracie

Aktuálne mesto čaká na schválenie stavby z hľadiska vplyvu na životné prostredie. Výsledok bude zapracovaný do dokumentácie pre územné rozhodnutie, o ktorom rozhodne hlavné mesto. To vtedy zároveň požiada ministerstvo dopravy a výstavby o povinnú štátnu expertízu zámeru.

Prečítajte si tiež: Možno by mali bratislavskí rojkovia pravdu

Potom bude môcť mesto požiadať petržalský stavebný úrad o vydanie územného rozhodnutia na stavbu električkovej trate. Keď ho získa, môže vyhlásiť súťaž na stavebníka trate a podať žiadosť o nenávratný finančný príspevok z Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.

„O predpokladanom začiatku stavby je ešte predčasné hovoriť, nakoľko do procesu vstupuje viacero faktorov,“ povedala Onufer s tým, že ide o prioritný projekt hlavného mesta.

Nové zastávky, cyklotrasy, mosty a križovatky

O električke po Janíkov dvor, kde aktuálne vyrastá nová lokalita Južné mesto, sa uvažovalo hneď od začiatku. Projekt sa iba rozdelil na dve etapy.

Prečítajte si tiež: Po stopách viedenskej električky

S prvou sa začalo v roku 2013 a trvala tri roky. Dva a pol kilometra trate vyšli zhruba na 80 miliónov eur. Väčšinu pokryli eurofondy, zvyšok zaplatil štát a mesto.

Po tom čo Starý most zrekonštruovali a pribudli na ňom koľaje, električky po 55 rokoch opäť spojili oba brehy Dunaja.

Aktuálne jazdia do Petržalky dve linky - 1 z Hlavnej stanice a 3 z Rače. Na pravej strane rieky sú zatiaľ tri zastávky - Sad J. Kráľa, Divadlo Aréna; Farského a Jungmannova.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C57FF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C57FF na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  4. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  5. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  6. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  10. Dva rekordy na druhý pokus
  1. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  2. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  3. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  4. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  5. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  6. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  7. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  9. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  10. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 33 295
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 29 479
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 021
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 653
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 389
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 466
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 294
  9. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 243
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 126