SME

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Zastávka Stred. Pohľad južným smerom na križovatku Jantárová-Kutlíkova-Pajštúnska.Zastávka Stred. Pohľad južným smerom na križovatku Jantárová-Kutlíkova-Pajštúnska. (Zdroj: Vizualizácia - magistrát hlavného mesta SR)

PETRŽALKA. Na predĺženie trate električky hlbšie do útrob Petržalky vytrvalo čakajú nielen domáci v mestskej časti. Zdá sa však, že na sedem nových zastávok a koľaje po Janíkov dvor si ešte počkajú.

Zatiaľ čo pôvodne sa malo s výstavbou druhej etapy električkovej trate v Petržalke začať v máji, v súčasnosti nie je jasné, či to vôbec stihnú do konca roka. Mesto totiž nielenže nemá ešte vybratého stavebníka, ale ani povolenie a peniaze na výstavbu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dobrá správa je, že výstavbu trate nemôže mestská radnica odkladať donekonečna. Hraničný termín dokedy ju musí stihnúť postaviť, je rok 2023.

SkryťVypnúť reklamu

Dovtedy totiž Bratislave zaplatí podstatnú časť projektu Európska únia. Ak trať mesto dovtedy postaviť nestihne, hrozí, že stavbu za približne 70 miliónov eur by musela samospráva platiť z vlastného vrecka. Na to však nemá.

Prečítajte si tiež: Zastávka pod Manderlákom už mala stáť Čítajte 

„V roku 2021 by mala byť električková trať v Petržalke dokončená a verím, že od februára 2022 budeme električkami jazdiť až po Janíkov dvor,“ povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Milan Urban. Dopravca je podľa neho mestu pri pri riešení dopravy v Bratislave nápomocný, investorom stavby je však samotné hlavné mesto.

„Všetky procesy podliehajú dvojitej kontrole - objednávateľa, ktorým je hlavné mesto, a riadiaceho orgánu, ktorým je ministerstvo dopravy,“ povedala hovorkyňa bratislavského magistrátu Zuzana Onufer. Práve preto sa podľa nej termín začatia výstavby projektu naťahuje.

SkryťVypnúť reklamu

Kopa byrokracie

Aktuálne mesto čaká na schválenie stavby z hľadiska vplyvu na životné prostredie. Výsledok bude zapracovaný do dokumentácie pre územné rozhodnutie, o ktorom rozhodne hlavné mesto. To vtedy zároveň požiada ministerstvo dopravy a výstavby o povinnú štátnu expertízu zámeru.

Prečítajte si tiež: Možno by mali bratislavskí rojkovia pravdu Čítajte 

Potom bude môcť mesto požiadať petržalský stavebný úrad o vydanie územného rozhodnutia na stavbu električkovej trate. Keď ho získa, môže vyhlásiť súťaž na stavebníka trate a podať žiadosť o nenávratný finančný príspevok z Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.

„O predpokladanom začiatku stavby je ešte predčasné hovoriť, nakoľko do procesu vstupuje viacero faktorov,“ povedala Onufer s tým, že ide o prioritný projekt hlavného mesta.

Nové zastávky, cyklotrasy, mosty a križovatky

O električke po Janíkov dvor, kde aktuálne vyrastá nová lokalita Južné mesto, sa uvažovalo hneď od začiatku. Projekt sa iba rozdelil na dve etapy.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Po stopách viedenskej električky Čítajte 

S prvou sa začalo v roku 2013 a trvala tri roky. Dva a pol kilometra trate vyšli zhruba na 80 miliónov eur. Väčšinu pokryli eurofondy, zvyšok zaplatil štát a mesto.

Po tom čo Starý most zrekonštruovali a pribudli na ňom koľaje, električky po 55 rokoch opäť spojili oba brehy Dunaja.

Aktuálne jazdia do Petržalky dve linky - 1 z Hlavnej stanice a 3 z Rače. Na pravej strane rieky sú zatiaľ tri zastávky - Sad J. Kráľa, Divadlo Aréna; Farského a Jungmannova.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C57FF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Bratislava

Ján Hrčka.

V súvislosti s odstúpením Hrčku vznikla petícia na jeho podporu.


SITA 2
Ilustračné foto.

Mužovi hrozí trest odňatia slobody na sedem až 15 rokov.


TASR
Ilustračné foto.

Zoologickú zatvorili v súvislosti s opatreniami pre slintačku a krívačku.


TASR
Súvisiace témy: Doprava a parkovanie
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 931
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 038
  3. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 4 509
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 3 964
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 948
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 589
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 504
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 328
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 621
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 13 071
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 574
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 381
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 285
  6. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 253
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 559
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 388
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťZatvoriť reklamu