Lesk a bieda bratislavských pasáží

O tom, kde sa v minulosti nachádzali najkrajšie pasáže v Bratislave, ktoré zanikli a ktoré dodnes ešte stoja a ako sa zmenili, píše architekt Ján Miloslav Bahna.

Royko pasáž vedie z Jedlíkovej na Obchodnú ulicu.Royko pasáž vedie z Jedlíkovej na Obchodnú ulicu.(Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Pasáž ako urbanistický prvok je znakom veľkomestskej štruktúry. Vznikla začiatkom 19. storočia v Paríži a v Londýne, keď už tieto mestá dosahovali miliónové parametre.

V tomto storočí sa kládli základy väčšiny svetových veľkomiest. Bratislava však práve vtedy stratila spoločenský význam a upadala na úroveň romantického viedenského predmestia.

Zlatá éra pasáží končila vo svete pred prvou svetovou vojnou. V Bratislave sme vtedy nemali žiadne mestské štvrte, kde by boli pasáže. O tých prvých v hlavnom meste môžeme preto hovoriť až v dvadsiatych rokoch minulého storočia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najznámejšie pasáže

Na začiatok si definujme, čo pasáž vlastne je. Ide o presklenú pešiu ulicu vloženú do urbanistickej štruktúry, ktorá zlepšuje komunikáciu v meste, zjednodušuje pohyb chodcov, chráni pred nepohodou a súčasne poskytuje komfortný pobyt a komerčnú úspešnosť majiteľom obchodov.

Ich výstavba začala byť v mestách aktuálna po náraste mestských blokov. Vo svetových veľkomestách tak vznikli nádherné pasáže, ktoré sa stali viacpodlažnými vnútroblokovými ulicami s luxusnými obchodmi a kaviarňami.

Za najveľkolepejšie na svete sa považujú Galerie Vittorio Emmanuele II. v Miláne, ktoré prepájajú námestie La Scala s námestím milánskeho Dómu. Dokonca ešte extrémne vyššie sú Galerie Umberto I. v Neapoli.

Situácia v Bratislave sa začala pomaly meniť po zbúraní hradieb koncom osemnásteho storočia. V tomto období síce nevznikol žiadny významný urbanistický koncept, ktorý by naznačil vývoj mesta, no vzniknuté priestory námestí bolo potrebné integrovať do historickej štruktúry mesta.

Zvyškové priestory za hradbami sa totiž postupne menili na trhoviská, z ktorých sa časom stali námestia. Ich reťazec sa tiahne od Rybného cez Hviezdoslavovo námestie, Námestie SNP a Hurbanovo námestie.

Okrem historického jadra vznikala koncom storočia a po prvej svetovej vojne aj nová zástavba na obvode jadra mesta. No a v týchto nových štvrtiach zo začiatku dvadsiateho storočia už vznikli vhodné podmienky na vytváranie pasáží.

Námestie SNP rozšírili pasáže

Bratislavské pasáže zažili krátke obdobie „lesku“ iba v medzivojnovom období za prvej Československej republiky. Boli väčšinou jednoduché a teda jednopodlažné. Tie najnoblesnejšie vznikali vo funkcionalistických objektoch. Ich sláva končila arizáciami a zoštátnením v dobách totalitných režimov.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5AWD na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5AWD na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  2. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  3. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  6. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  7. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  10. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 25 671
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 022
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 14 928
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 14 150
  5. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 13 377
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 699
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 10 176
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 954
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 125
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 376