STARÉ MESTO. Nové nákupné centrum, dva hotely, byty, kancelárie a promenáda. Tak malo v súčasnosti vyzerať Kamenné námestie podľa plánov spoločnosti Lordship spred trinástich rokov. Po tom ako firma kúpila hotel Kyjev, ho chcela totiž zbúrať a spolu s celým námestím nanovo prestavať.
To sa jej však doteraz napriek niekoľkým pokusom nepodarilo. Aktuálne prišla s tým, že na jar začne aspoň s čiastočnou revitalizáciou námestia. V rámci nej má na námestí pribudnúť zeleň, lavičky a smetné koše. Z námestia plánujú odstrániť aj stánky, ktoré podľa architektov priestor hyzdia.
„Rekonštrukcia pozostáva z viacerých častí, na ktorých sa bude pracovať priebežne,“ povedal Peter Borko z AMI Communications Slovakia, ktorá spoločnosť Lordship mediálne zastupuje. Lordship na revitalizácii námestia spolupracuje s architektmi zo štúdia A1 ReSpect, ktorí navrhli napríklad nákupné centrum Eurovea.
Revitalizácia Kamenného námestia v centre Bratislavy, ktorým denne prejdú tisícky ľudí, by mala trvať pol roka. Podľa Borka to však neznamená, že námestie sa na šesť mesiacov premení na stavenisko. Kým totiž firma získa búracie povolenie na kiosky, osadí zatiaľ napríklad nové lavičky.
Rozdrobené pozemky
Oproti pôvodným plánom, ktoré rozdelili Bratislavčanov na dva tábory - tým, ktorým sa návrh páčil a ktorým nie - ide v súčasnosti iba o kozmetické úpravy.
„Nepodarilo sa presvedčiť orgány k zmene územného plánu, a preto od projektu, ktorý by zahŕňal celé územie, musela spoločnosť ustúpiť a sústrediť sa len na bývalý Hotel Kyjev a okolité pozemky, ktoré spoločnosť vlastní,“ povedal Borko.
Na to, aby mohla firma prestavať celé námestie, by potrebovala získať väčšinu pozemkov. Lordship totiž na námestí aktuálne vlastní približne iba 20 percent z nich - najmä pod hotelom Kyjev, pod polovicou obchodného domu, pod parkoviskom od Špitálskej ulice či pod budovou vedľa obchodného domu, v ktorej sa na prízemí nachádza herňa.
Ostatné pozemky patria mestu, súkromníkom a Tescu. A práve od obchodného reťazca chce Lordship pozemky už dlho získať.
Britský potravinársky reťazec sa najprv na rekonštrukcii námestia podieľať chcel, neskôr však svoje plány zmenil. Podľa informácií denníka SME plánuje v súčasnosti budovy obchodného domu predať s podmienkou, že nový vlastník v nich nechá Tesco minimálne 20 rokov v prenájme.
PR manažérka Tesco Stores Lucia Poláčeková to nepotvrdila, avšak ani nevyvrátila. „Nakoľko si uvedomujeme, že budovy už majú veľa rokov, zvažujeme rôzne alternatívne možnosti,“ povedala.
Každá lokalita obchodných domov Tesco je podľa nej špecifická a v niektorých prípadoch zvažujú aj prenájom už zrekonštruovaných priestorov pre prevádzky ich obchodov.
„V prípade získania konkrétnejších informácií týkajúcich sa aj Obchodného domu MY v Bratislave, budeme o reálnych plánoch informovať predovšetkým našich zamestnancov a následne verejnosť,“ dodala Poláčeková.
Sfunkčnenie priestoru
Napriek tomu, že Lordship predstavil svoj zámer skrášlenia Kamenného námestia, na jeho novej tvári už dlhšie pracuje aj občianske združenie Aliancia Stará tržnica, ktoré vracia život zabudnutým priestorom. Podarilo sa jej to napríklad v Starej tržnici a jej okolí.
Za posledné dva roky urobilo združenie rozsiahly prieskum o tom, kto Kamenné námestie využíva, čo by na ňom Bratislavčania chceli zmeniť, aký je stav zelene, parkovísk či chodníkov.
„V roku 2018 sa dajú urobiť významné kroky, aby bolo námestie konečne funkčné, lebo teraz vôbec neplní to, čo by malo,“ povedal predseda Aliancie Stará tržnica Gábor Bindics.
Najväčší problém Kamenného námestia je podľa bratislavského primátora Iva Nesrovnala to, že je iba tranzitné. „Každý, kto ním prechádza, iba skloní hlavu a rýchlo prejde, pretože sa tam zdržiavajú asociáli, sú tam čierne stavby, nefunkčná zeleň a plno reklamy. Toto všetko treba vyriešiť a vrátiť do tohto priestoru mestský centrálny charakter,“ povedal.