Kamenné námestie začnú na jar rekonštruovať

Od plánovanej komplexnej prestavby centrálneho námestia v Bratislave sa nateraz upustilo, tento rok ho čakajú len kozmetické úpravy. Námestie by však nimi malo ožiť.

Vizualizácia revitalizácie Kamenného námestia.(Zdroj: Zdroj - Lordship)

STARÉ MESTO. Nové nákupné centrum, dva hotely, byty, kancelárie a promenáda. Tak malo v súčasnosti vyzerať Kamenné námestie podľa plánov spoločnosti Lordship spred trinástich rokov. Po tom ako firma kúpila hotel Kyjev, ho chcela totiž zbúrať a spolu s celým námestím nanovo prestavať.

To sa jej však doteraz napriek niekoľkým pokusom nepodarilo. Aktuálne prišla s tým, že na jar začne aspoň s čiastočnou revitalizáciou námestia. V rámci nej má na námestí pribudnúť zeleň, lavičky a smetné koše. Z námestia plánujú odstrániť aj stánky, ktoré podľa architektov priestor hyzdia.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Rekonštrukcia pozostáva z viacerých častí, na ktorých sa bude pracovať priebežne,“ povedal Peter Borko z AMI Communications Slovakia, ktorá spoločnosť Lordship mediálne zastupuje. Lordship na revitalizácii námestia spolupracuje s architektmi zo štúdia A1 ReSpect, ktorí navrhli napríklad nákupné centrum Eurovea.

Revitalizácia Kamenného námestia v centre Bratislavy, ktorým denne prejdú tisícky ľudí, by mala trvať pol roka. Podľa Borka to však neznamená, že námestie sa na šesť mesiacov premení na stavenisko. Kým totiž firma získa búracie povolenie na kiosky, osadí zatiaľ napríklad nové lavičky.

Rozdrobené pozemky

Oproti pôvodným plánom, ktoré rozdelili Bratislavčanov na dva tábory - tým, ktorým sa návrh páčil a ktorým nie - ide v súčasnosti iba o kozmetické úpravy.

„Nepodarilo sa presvedčiť orgány k zmene územného plánu, a preto od projektu, ktorý by zahŕňal celé územie, musela spoločnosť ustúpiť a sústrediť sa len na bývalý Hotel Kyjev a okolité pozemky, ktoré spoločnosť vlastní,“ povedal Borko.

Na to, aby mohla firma prestavať celé námestie, by potrebovala získať väčšinu pozemkov. Lordship totiž na námestí aktuálne vlastní približne iba 20 percent z nich - najmä pod hotelom Kyjev, pod polovicou obchodného domu, pod parkoviskom od Špitálskej ulice či pod budovou vedľa obchodného domu, v ktorej sa na prízemí nachádza herňa.

article_photo(zdroj: Aliancia Stará tržnica)

Ostatné pozemky patria mestu, súkromníkom a Tescu. A práve od obchodného reťazca chce Lordship pozemky už dlho získať.

Britský potravinársky reťazec sa najprv na rekonštrukcii námestia podieľať chcel, neskôr však svoje plány zmenil. Podľa informácií denníka SME plánuje v súčasnosti budovy obchodného domu predať s podmienkou, že nový vlastník v nich nechá Tesco minimálne 20 rokov v prenájme.

PR manažérka Tesco Stores Lucia Poláčeková to nepotvrdila, avšak ani nevyvrátila. „Nakoľko si uvedomujeme, že budovy už majú veľa rokov, zvažujeme rôzne alternatívne možnosti,“ povedala.

Každá lokalita obchodných domov Tesco je podľa nej špecifická a v niektorých prípadoch zvažujú aj prenájom už zrekonštruovaných priestorov pre prevádzky ich obchodov.

„V prípade získania konkrétnejších informácií týkajúcich sa aj Obchodného domu MY v Bratislave, budeme o reálnych plánoch informovať predovšetkým našich zamestnancov a následne verejnosť,“ dodala Poláčeková.

Sfunkčnenie priestoru

Napriek tomu, že Lordship predstavil svoj zámer skrášlenia Kamenného námestia, na jeho novej tvári už dlhšie pracuje aj občianske združenie Aliancia Stará tržnica, ktoré vracia život zabudnutým priestorom. Podarilo sa jej to napríklad v Starej tržnici a jej okolí.

Za posledné dva roky urobilo združenie rozsiahly prieskum o tom, kto Kamenné námestie využíva, čo by na ňom Bratislavčania chceli zmeniť, aký je stav zelene, parkovísk či chodníkov.

„V roku 2018 sa dajú urobiť významné kroky, aby bolo námestie konečne funkčné, lebo teraz vôbec neplní to, čo by malo,“ povedal predseda Aliancie Stará tržnica Gábor Bindics.

Najväčší problém Kamenného námestia je podľa bratislavského primátora Iva Nesrovnala to, že je iba tranzitné. „Každý, kto ním prechádza, iba skloní hlavu a rýchlo prejde, pretože sa tam zdržiavajú asociáli, sú tam čierne stavby, nefunkčná zeleň a plno reklamy. Toto všetko treba vyriešiť a vrátiť do tohto priestoru mestský centrálny charakter,“ povedal.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C56YB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C56YB na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 14 553
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 8 320
  3. Najkrajšie americké národné parky 6 711
  4. Vizuálny smog je problém 3 465
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 989
  6. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 846
  7. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 383
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 226
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 1 927
  10. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 1 868