Aké sú najväčšie hanby Bratislavy, čo primátor urobil za posledný rok, prečo hlavné mesto stále nemá nového prevádzkovateľa lámp, parkovaciu politiku, modernú hlavnú stanicu a ako chce riešiť nekonečné zápchy, hovorí v rozhovore bratislavský primátor IVO NESROVNAL.
Čo najlepšie sa Bratislave tento rok prihodilo?
„Úspech.“
Aký?
„Vo všetkých kľúčových veciach. Bratislava sa pohla obrovským skokom dopredu. Či je to oprava komunikácií, nové chodníky alebo bezbariérové priechody pre chodcov.“
Takže dopravný úspech?
„Nie, vo všetkých odvetviach. Bratislavčania sa napríklad vozia v nových električkách aj autobusoch.“
Hovorím, dopravný.
„Darilo sa nám aj inde. Napríklad v kultúre. Opravili sme základné umelecké školy a deťom sme nakúpili nové hudobné nástroje. Rekonštruujeme aj historické pamiatky, napríklad radničnú vežu či Mirbachov palác. Venujeme sa tiež sociálnym veciam. Seniori majú preto novú infraštruktúru v domovoch dôchodcov a pomáhame aj ľuďom, ktorí sú ohrození bezdomovectvom. Najviac ma však teší, že mesto je v najlepšej finančnej kondícii za posledných desať rokov.“
Aký je naopak najväčší neúspech Bratislavy za tento rok, čo sa nepodarilo urobiť a zabrzdilo rozvoj mesta?
„Určite sa chcem vrátiť k tomu, aby sa spustila parkovacia politika. “
Mestský parlament ju vlani schválil, no napriek tomu platí iba na papieri a Bratislava je jediným krajským mestom na Slovensku bez jednotných pravidiel parkovania. Pritom treba zmeniť iba štatút hlavného mesta, aby si mohli mestské časti nastaviť pravidlá v praxi. Ako je možné, že sa to za rok nepodarilo?
„To je dobrá otázka, treba sa to však opýtať poslancov. Tí totiž parkovaciu politiku v decembri schválili a v marci ju začali zázračne blokovať. Tento nepochopiteľný obrat skupiny poslancov veľmi poškodzuje Bratislavčanov. Hlavné mesto totiž urgentne potrebuje parkovaciu politiku tak, ako sme ju schválili.“
Kto je Ivo Nesrovnal?
- narodil sa 19. mája 1964 v Bratislave,
- vyštudoval Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave a neskôr študoval na viacerých zahraničných univerzitách,
- profesionálnu dráhu začal ako právnik v Slovenskej akadémii vied,
- v deväťdesiatych rokoch pracoval v kancelárii prezidenta Václava Havla v Prahe ako právnik,
- pred vstupom do politiky trinásť rokov spoluviedol pobočku medzinárodnej advokátskej kancelárie Gleiss Lutz Rechtsanwälte pre Česko a Slovensko,
- od roku 2009 bol mestským poslancom a poslancom a podpredsedom Bratislavského samosprávneho kraja,
- v roku 2014 sa stal primátorom Bratislavy.
A to je?
„Jej cieľom je zvýhodniť parkovanie pre Bratislavčanov. Tým sa vyčistia verejné priestranstvá a ulice od nebratislavských áut, ako to funguje aj v zahraničí.
Navyše má aj obrovský motivačný faktor pre zhruba dvestotisíc ľudí, ktorí si doteraz v meste nestihli zaregistrovať trvalý pobyt.
Ak budú chcieť výhodne parkovať, budú si ho musieť vybaviť. Bratislava by tak za nich mohla na daniach získať desiatky miliónov eur ročne.“
Určite ste však s poslancami o parkovacej politike hovorili. Prečo ste sa nedohodli?
„Ich argumenty sú iracionálne, väčšinou ide o politikárčenie. Sám tomu nerozumiem a mrzí ma to, pretože ľudia sú z ich postoja znechutení.“
Na jeseň budú komunálne voľby. Je tak vašou prioritou na rok 2018 dotiahnuť práve parkovaciu politiku?
„Nielen tú. Budeme pokračovať v masívnej obnove ciest. Máme plán a víziu, ako opraviť všetky bratislavské radiály.
Chceme tiež pokračovať v príprave smart city konceptu, a teda pripraviť Bratislavu na budúcnosť.
To znamená umožniť mestu zdieľať obrovské dáta pre verejnosť, ako sa to napríklad podarilo spoločnosti Google Tá si stiahla z mesta otvorené dáta a urobila aplikáciu, ktorá pomáha ľuďom pri cestovaní verejnou dopravou po Bratislave.
Chceme ľuďom zjednodušovať život a rozšíriť takéto služby ďalej, napríklad v oblasti energetiky, odpadov, životného prostredia či polície.“
Môžete byť konkrétnejší, ako plánujete Bratislavčanom aplikáciami uľahčiť život?