BRATISLAVA. Školstvo, doprava, ale aj investície do zelene. To sú hlavné oblasti, kam hlavné mesto a jeho mestské časti plánujú investovať peniaze zo svojich rozpočtov v budúcom roku.
Mestskí poslanci rozpočet mesta schválili 6. decembra. Za priority určili veľké dopravné projekty, opravu ciest, čistotu a revitalizáciu verejných priestranstiev. Výraznejšie sa bude podporovať vzdelávanie a sociálna pomoc. Zvýšia sa aj výdavky na podporu kultúry a občianskych aktivít, sľubuje primátor Ivo Nesrovnal.
Rozpočet hlavného mesta
Celkové príjmy: viac ako 369 miliónov eur, čo je medziročný nárast o 7,3 percenta.
Schválený rozpočet Bratislavy na rok 2018 počíta s celkovými príjmami viac ako 369 miliónov eur. V rovnakej sume sú plánované aj výdavky mesta. Medziročne ide o nárast o 7,3 percenta, čo magistrát pripisuje zvýšeniu príjmov z dane z príjmov fyzických osôb či z dane za ubytovanie, prebytku hospodárenia z roku 2016 (27 miliónov eur) a dobrému hospodáreniu.
„Najväčšou investičnou akciou v roku 2018 bude modernizácia električkovej trate – Karlovovesko-dúbravská radiála,“ ozrejmil Nesrovnal.
V Karlovej Vsi sa obnoví trať na úseku 6,7 kilometra rovnakým spôsobom ako v Dúbravke. Cenu predbežne odhadujú na 67 miliónov eur.
Mesto bude pokračovať v prácach na druhej časti električkovej trate v Petržalke v úseku od Bosákovej ulice po Janíkov dvor a v prípravných prácach na modernizácii Vajnorskej a Ružinovskej radiály.
Peniaze zo štátneho rozpočtu
Mestu na budúci rok finančne prispeje aj vláda. K 14 miliónom eur vyčleneným v mestskom rozpočte na opravu ciest pridá ďalších 13 miliónov. Desať miliónov eur pôjde na cesty v správe hlavného mesta, predovšetkým najvýznamnejších spojníc mesta (Panónska, Dolnozemská, Brnianska - Hodonínska - Lamačská, Račianska a Bajkalská).
Milión eur na obnovu ciest dostane Staré Mesto, ďalšie dva milióny vláda tejto mestskej časti požičia.
Zo štátneho rozpočtu dostane peniaze aj Devínska Nová Ves. Na budúci rok bude hospodáriť s rozpočtom viac ako 10,8 milióna eur. Od vlády do roku 2022 dostane spolu takmer 25 miliónov eur na dopravné riešenie v okolí bratislavského Volkswagenu. Zámerom je zlepšiť pripojenie Devínskej Novej Vsi na diaľnicu D4, čím sa má výrazne znížiť záťaž ulíc Opletalova a Jána Jonáša.
„Samozrejme, každé euro do mesta je dobré. Bratislava však ako hlavné mesto potrebuje systémové riešenie. Nemala by byť odsúdená na milodary od premiéra, ale má mať zabezpečené financovanie hodné hlavného mesta štátu Európskej únie,“ poznamenal mestský poslanec Ján Buocik.
Solidarita prejde na mesto
Keďže sa mestu darí, magistrát sa prevzal povinnosť najväčších mestských častí vzdať sa časti svojich príjmov a poskytnúť ich menším mestským častiam. Na budúci rok im zo svojho rozpočtu rozdelí takmer dva milióny eur.
Rozpočet mesta s touto novou povinnosťou už ráta, mestskí poslanci však ešte musia odobriť zmenu štatútu hlavného mesta. Hlasovanie je naplánované do konca februára. Prvú časť finančnej pomoci by malé mestské časti mohli získať do konca prvého štvrťroka.
Finančná pomoc pre sedem malých mestských častí sa začala uplatňovať v roku 2008. Doteraz sa v prospech Jaroviec, Rusoviec, Čunova, Záhorskej Bystrice, Devína, Vajnôr a Lamača skladali Petržalka, Ružinov, Staré Mesto a Nové Mesto tým, že sa vzdávali časti svojich príjmov. Malým mestským častiam to malo pomôcť zabezpečiť ich zákonné kompetencie, na ktoré pri doterajšom systéme prerozdeľovania peňazí pre Bratislavu nemali dostatok prostriedkov. Doterajší spôsob takejto solidarity vyvolával napätie medzi mestskými časťami.