BRATISLAVA. Napriek tomu, že tento rok mala Bratislava na stavbu a prípravu cyklotrás vyčlenených dvakrát viac peňazí ako vlani, vôbec jej to nepomohlo. Najväčšie mestské časti totiž doteraz nie sú s centrom mesta pospájané cyklochodníkmi a plány radnice zostali len na papieri.
Zatiaľ čo minulý rok malo mesto na zlepšenie podmienok pre cyklistov 291-tisíc eur, tento rok až 986-tisíc eur (526-tisíc eur z vlastného rozpočtu, 460-tisíc eur z európskych fondov).
Chcelo za ne urobiť štyri cyklotrasy, no podarila sa mu len jedna - okruh okolo historického centra. Občianske združenie Cyklokoalícia, ktoré podporuje rozvoj mestskej cyklistiky, však upozorňuje, že v tomto prípade ani nešlo o stavebný projekt.
Koľko peňazí mesto vyčlenilo na cyklotrasy?
- v roku 2016 - 291-tisíc eur
- v roku 2017 - 526-tisíc eur
- v roku 2018 - 455-tisíc eur*
* návrh rozpočtu; (všetky sumy sú uvádzané ako kapitálové výdavky mesta)
„Reálne nejde o výstavbu, ale len o vyznačenie cyklopruhov na ceste tak, že ich namaľovali a osadili tam dopravné značky,“ povedal Igor Trenk z Cyklokoalície.
Navyše ide o projekt, ktorý je rozpracovaný ešte z roku 2011. Pôvodne sa mala vyše dvojkilometrová trasa vyznačiť do konca minulého roka. Podarilo sa to však až tento november.
Okruh je znázornený zelenými pásmi z Hurbanovho námestia cez Kapucínsku a Židovskú ulicu na Rybné námestie, ďalej cez Paulínyho, Jesenského a Štúrovu ulicu na Námestie SNP a späť na Hurbanovo námestie.
Ani meter novej cyklotrasy
Aby sme boli úplní, okrem okruhu okolo historického centra vyznačil magistrát tento rok ešte jeden cyklopruh. Na krajnici cesty vo Vajnoroch v rámci rekonštrukcie nadjazdu.
Tento projekt pritom nebol v zozname plánovaných cieľov, mesto ho urobilo nad rámec. Treba však povedať, že projekt vypracovala mestská časť a magistrát len na ceste namaľoval značenie.
Cyklotrasy na Alstrovej a Peknej ceste, Rožňavskej (v úseku Tomášikova – železničný nadjazd) a dokončenie Starohájskej, ktoré malo mesto tento rok vybudovať, si budú musieť počkať.
„Znamená to, že magistrát v roku 2017 nevybuduje ani jeden meter bezpečnej segregovanej cyklotrasy,“ tvrdí Trenk. Nebyť projektu Starého mosta, v ktorom bola cyklotrasa zahrnutá, tak podľa neho by Ivo Nesrovnal za celé svoje obdobie primátorovania nepostavil doteraz ani kúsok nového cyklochodníka.
„Za tri roky urobilo mesto podstatne menej ako za predchádzajúceho primátora, ktorý tvoril cyklokomisiu za behu,“ skonštatoval Trenk.
V čom to väzí
Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal tvrdí, že mesto je pripravené, má projekty aj peniaze, no situáciu mu komplikujú vonkajšie faktory. Na mysli má majetkové vzťahy. Vlastníci pozemkov napríklad na Ružinovskej, Alstrovej či Peknej ceste totiž podľa neho nesúhlasia, aby cez ich pozemky viedla cyklotrasa.
„Musíme rokovať, zdržuje to procesy a všetkých nás to frustruje,“ povedal Nesrovnal.
Trenk sa však čuduje, že ak je problém s pozemkami, prečo mesto zaradilo danú stavbu do realizácie na tento rok.