SME
Nedeľa, 29. máj, 2022 | Meniny má Vilma

Na Trnavskom mýte budú do marca obmedzenia

Pri rekonštrukcii podchodu našli v jeho útrobách štyri občianske preukazy a dva pasy.

(Zdroj: Zdroj - Immocap Group)

NOVÉ MESTO. Cez Trnavské mýto sa od decembra nebude dať prejsť tak ako doteraz. Rekonštrukcia podchodu totiž naberá na obrátkach a Bratislavčania sa preto musia pripraviť na nové obmedzenia.

Peších čakajú obchádzky a vodiči budú musieť byť opatrnejší, pretože časť z 30-tisíc ľudí, ktorí denne prejdú podchodom, sa zrazu ocitne na povrchu.

„Dočasné obmedzenia sú naplánované do marca 2018,“ povedal bratislavský primátor Ivo Nesrovnal. Celá rekonštrukcia má trvať do leta.

Kadiaľ povedú obchádzky?

Zatiaľ čo doteraz mohli Bratislavčania prechádzať celým podchodom aj napriek tomu, že robotníci ho už začali prestavovať, od decembra sa do neho nedostanú zo všetkých vstupov. Zo siedmich zavrú dva.

SkryťVypnúť reklamu

Ako prvé totiž zrekonštrujú električkové nástupište pre linky 8, 9 a 17 smerujúce do Ružinova a vstup do podchodu od Novej Tržnice.

Pre cestujúcich to znamená, že sa do svojho cieľa dostanú alternatívnymi trasami.

Tí, ktorí sa budú chcieť dostať spred Novej tržnice napríklad na električkové nástupištia na Trnavskom mýte, budú musieť prejsť Šancovou ulicou k priechodu pre chodcov smerom na Kukučínovu ulicu. Keď prejdú na druhú stranu cesty, po chodníku sa dostanú k vstupu do podchodu pred Istropolisom, ktorý bude otvorený.

Druhou možnosťou je od Novej Ttržnice prejsť k budove bývalej Konskej železnice, prejsť cez priechod pre chodcov na druhú stranu cesty a po chodníku sa vrátiť naspäť k električkovým nástupištiam, ku ktorým sa dá dostať cez ďalší priechod pre chodcov pri autobusovej zastávke a Levickej ulici.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa týka nástupišťa pre električky smerujúce do Ružinova, cestujúci naň nebudú môcť vôjsť z podzemia. Obchádzková trasa k nemu a z neho bude viesť náhradným priechodom od vedľajšieho nástupišťa s funkčným vstupom, na ktorom stoja električky číslo 2 a 4 pokračujúce po Vajnorskej ulici.

Rekonštrukcia vstupu do pochodu na nástupišti pre električky do Ružinova sa ich premávky nijak nedotkne. Zastávka bude fungovať ako aj doteraz.

Vchod po vchode

„Obmedzenia sú potrebné najmä z hľadiska bezpečnosti chodov, používateľov podchodu a stavebných pracovníkov,“ povedal Slavomír Jankovič, obchodný riaditeľ spoločnosti Immocap Group, ktorá podchod rekošntruuje.

Každý vchod do podchodu sa bude rekonštruovať samostatne. Individuálne sa budú kolaudovať, a teda aj postupne otvárať pre verejnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Podchod majú opraviť za deväť mesiacov, čiže Bratislavčania by sa mohli vynovenými priestormi prechádzať v lete 2018. Po vyše štyridsiatich rokoch by tak mal byť opäť dôstojným dopravným uzlom v hlavnom meste.

Prečítajte si tiež: V pondelok začnú opravovať podchod na Trnavskom mýte Čítajte 

Policajti budú podľa náčelníka mestskej polície Ivana Lechnera na Trnavskom mýte počas modernizácie podchodu kontrolovať dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

„Keby sa nepristúpilo k obchádzkam tak, ako sú navrhnuté, došlo by na tomto významnom dopravnom uzle ku kolapsu,“ povedal Lechner.

Dopravný podnik spolu s mestom a stavebníkom plánuje cestujúcich o obmedzeniach informovať tabuľami na Trnavskom mýte, oznamami vo vozidlách dopravcu, inzerciou v médiách či na sociálnych sieťach. Všetky informácie o rekonštrukcii podchodu sa dajú sledovať aj na webovej stránke www.trnavskemyto.sk.

„Všetci vieme, že si radi cesty skracujeme, ale treba byť opatrní a dbať na bezpečnosť,“ povedal Marián Áč, riaditeľ úseku generálneho riaditeľa Dopravného podniku Bratislava.

Keďže Trnavským mýtom denne prejdú desaťtisíce chodcov aj áut a autobusov, firma Immocap Group upozorňuje veľké spoločnosti v okolí, aby sa na situáciu pripravili. „Sme dohodnutí aj s neďalekou školou na Metodovej, že prídeme na študentov apelovať, aby dbali na svoju bezpečnosť a vysvetlíme im, aké obmedzenia ich na Trnavskom mýte aktuálne čakajú,“ povedal Jankovič.

Štyri občianske a dva pasy

Spoločnosť Immocap Group začala s rekonštrukciou podchodu v polovici októbra. Doteraz v ňom najmä demontovala obklady stien a stropov, dlažbu a začala s opravou technologického zázemia podchodu, odkiaľ sa riadi.

Keďže podchod od svojej výstavby v 70. rokoch minulého storočia neprešiel významnou opravou, stavebník nevedel, na čo všetko môže pri rekonštrukcii natrafiť.

„Pod eskalátormi sme našli zatopené priestory, ako tam stekala dažďová voda. Žiadne archeologické objavy sme nenašli, ale zaujímavosťou sú aj štyri občianske preukazy a dva pasy,“ povedal Jankovič. Majiteľom museli podľa neho padnúť do útrob podchodu cez škáry v eskalátoroch.

Hlavné mesto zatiaľ pracovalo na povrchu podchodu. Pri vstupoch smerom k nákupnému stredisku Central a na opačnej strane medzi Vajnorskou a Trnavskou robotníci odstránili na chodníkoch starý poškodený asfalt a vymenia ho za nový. Rovnako každý vstup do podchodu dostane aj nový prístrešok.

Prečítajte si tiež: Oprava Trnavského mýta bude trvať rok Čítajte 

Aj keď podchod zmodernizuje primárne firma Immocap Group, do opráv značne investuje aj hlavné mesto. To sa postará najmä o to, aby bol priestor bezbariérový. Zabezpečí preto nové eskalátory a výťahy. Do opráv plánuje vložiť 1,2 milióna eur.

Donedávna sa o podchod staral magistrát, ale tým, že našiel investora na jeho obnovu a spoločnosť Immocap Group do jeho opravy investuje 2,5 milióna eur, dostane ho od mesta do prenájmu na 15 rokov. Za symbolické euro ročne s možnosťou opcie na ďalších päť rokov.

Okrem nových podláh, stien, elektroinštalácie, nástupíšť, lavičiek, informačných tabúľ či smetných košov zabezpečí Immocap Group vo vynovenom podchode aj približne dvadsať prevádzok.

Chýbať medzi nimi nebudú napríklad potraviny, drogéria, lekáreň, kvetinárstvo, kaderníctvo, trafika či reštaurácie a kaviarne. Samozrejmosťou sú aj verejné toalety. Tie budú spoplatnené.

„V súčasnosti máme podpísané zmluvy s približne 60 percentami prevádzok,“ povedal Jankovič. Obchodníkov zatiaľ konkretizovať nechcel.

Zrekonštruovaný podchod bude po obnove nonstop strážený, aby ho nezničili vandali. Okrem kamier bude v podchode aj strážna služba.

Pokusy o skrášlenie

Dôležitý dopravný uzol na Trnavskom mýte, ktorý roky chátral, sa nachádza na rozhraní mestských častí Nové Mesto a Ružinov.

Viacerí aktivisti sa naň v minulosti nemohli pozerať, a tak sa rozhodli skrášliť ho na vlastnú päsť. Najprv si ho v roku 2011 pred svetovými majstrovstvami v hokeji zobrali do parády sprejeri. Tí na jeho stenách namaľovali grafity s hokejovou tematikou.

O dva roky neskôr, keď sa do neďalekej novej kancelárskej budovy presťahoval mobilný operátor Orange, polepil v rámci kampane steny podchodu fotografiami usmievajúcich sa ľudí.

Trikrát organizovala čistenie podchodu aj novomestská radnica a občianska iniciatíva Zelená hliadka napríklad osadila pred vstupmi do podchodov odpadkové koše, o ktoré sa stará dodnes.

Ani jeden z nových výzorov podchodu v ňom však dlho nevydržal. Vandali a bezdomovci vysedávajúci v priestoroch podchodu pokusy o skrášlenie priestoru totiž rýchlo zničili.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 910
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 7 000
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 495
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 654
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 013
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 857
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 459
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 11 234
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 717
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 592
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 186
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 814
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 678
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 643
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 477
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  6. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
SkryťZatvoriť reklamu