SME

Po Špitálskej ulici po štyroch mesiacoch opäť prešli električky

Električková doprava by sa mohla do centra mesta vrátiť ešte pred Vianocami.

Skúšobná jazda električky po vynovenej trati na Špitálskej ulici.Skúšobná jazda električky po vynovenej trati na Špitálskej ulici. (Zdroj: Foto SME - Martina Juhász)

Správu sme aktualizovali

STARÉ MESTO. Rozkopané cesty, prach a hluk v centre mesta po štyroch mesiacoch zrejme konečne ustanú. Po vynovených koľajach na Špitálskej ulici totiž v piatok doobeda prešli prvé električky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedna od Kamenného námestia smerom na Trnavské mýto, druhá od Amerického námestia na Kamenné námestie.

Išlo o technicko-bezpečnostnú skúšku, ktorá mala preveriť stav opravy.

„Z technického pohľadu je nová električková trať spôsobilá na prevádzku,“ povedal Zenon Mikle, vedúci odboru marketingu a komunikácie Dopravného podniku Bratislava.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravca už preto podľa neho podal žiadosť o kolaudáciu trate a električky plánuje na Špitálskej spustiť hneď po tom, čo dostane rozhodnutie od stavebného úradu.

„Bratislavský samosprávny kraj ako špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy začne kolaudačné konanie ihneď po ukončení stavebných prác a po doručení všetkých potrebných dokladov od stavebníka - Dopravného podniku Bratislava,“ povedala hovorkyňa bratislavskej župy Lucia Forman.

Účastníkov konania plánuje župa podľa nej zavolať na ústne pojednávanie. Ak stavebný úrad zistí, že nové koľaje a vyasfaltované cesty sú v poriadku, neohrozia bezpečnosť cestujúcich a premávky, tak vynovená trať dostane pečiatku, aby sa začala čo najskôr používať.

Na otázku, kedy by sa mohla premávka električiek v centre Bratislavy opäť obnoviť, hovorkyňa župy odpovedala: „Električky by mohli po Špitálskej ulici prejsť ešte pred Vianocami.“

SkryťVypnúť reklamu

Na ulici sa stále robí

Robotníci aktuálne ešte na Špitálskej dokončujú stavebné práce, pri krajniciach napríklad brúsia asfalt a na električkovej zastávke špárujú dlažbu.

Prečítajte si tiež: Čakáme. Na pečiatku Čítajte 

S opravou električkovej trate začal bratislavský dopravca v auguste. Vymenil na nej koľaje, ktoré majú antivibračné a protihlukové prvky, a asfalt. Ten však pribudol nielen medzi koľajami, ale aj v jazdných pruhoch pre autá v oboch smeroch.

Pôvodne mala byť rekonštrukcia trate na Špitálskej hotová do konca októbra, neskôr do polovice novembra. Pretiahla sa, pretože stavebné práce na trati začiatkom sepetembra zhruba na dva týždne zastavili. Ministerstvo dopravy totiž rozhodlo, že stavba nie je povolená.

Na trati bude chýbať zastávka

Druhým dôvodom, prečo sa oprava trate predĺžila, je aj problém s vybudovaním zastávky. Zatiaľ čo zastávka Mariánska v smere na Americké námestie zostáva na svojom mieste, tá spred dvoch levov sa mala presunúť pred ministerstvo práce. Pre sťažnosti Staromešťanov, že by nemali ako jazdiť do vnútrobloku ich domu a z neho, však od zámeru upustili.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Trať na Špitálskej finišuje, hotová má byť budúci týždeň Čítajte 

Pôvodnú zastávku pri dvoch levoch stavebníci podľa projektu pri výmene koľají ešte na začiatku zrovnali so zemou. V súčasnosti sa uvažuje o tom, že by zastávku oproti krajskému policajnému riaditeľstvu postavili nanovo.

Musia ju však najprv naprojektovať a nechať schváliť. To nejaký čas potrvá. Preto novú trať otvoria zrejme bez toho, aby na nej bola zastávka smerom na Kamenné námestie.

V praxi to znamená, že od Amerického námestia by bola najbližšia zastávka smerom do centra mesta na Kamennom námestí, respektíve na Námestí SNP, v závislosti od linky. Tie sú od seba vzdialené približne 700 metrov.


Sprístupnením koľají pred Vianocami sa však Bratislava aspoň vyhne dopravnému kolapsu. Mrazy by totiž stavbu skomplikovali a ak by v zime museli byť všetky električkové linky odklonené cez Obchodnú ulicu, dopravný podnik už avizoval, že by hrozilo, že premávka električiek by bola odstavená v celom meste. Trakčné vedenie na Obchodnej by totiž nezvládlo nápor všetkých liniek.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 109
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 697
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 677
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 782
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 724
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 177
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 689
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 644
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 764
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 136
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 9 872
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 140
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu