SME

Po Špitálskej ulici po štyroch mesiacoch opäť prešli električky

Električková doprava by sa mohla do centra mesta vrátiť ešte pred Vianocami.

Skúšobná jazda električky po vynovenej trati na Špitálskej ulici.Skúšobná jazda električky po vynovenej trati na Špitálskej ulici. (Zdroj: Foto SME - Martina Juhász)

Správu sme aktualizovali

STARÉ MESTO. Rozkopané cesty, prach a hluk v centre mesta po štyroch mesiacoch zrejme konečne ustanú. Po vynovených koľajach na Špitálskej ulici totiž v piatok doobeda prešli prvé električky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedna od Kamenného námestia smerom na Trnavské mýto, druhá od Amerického námestia na Kamenné námestie.

Išlo o technicko-bezpečnostnú skúšku, ktorá mala preveriť stav opravy.

„Z technického pohľadu je nová električková trať spôsobilá na prevádzku,“ povedal Zenon Mikle, vedúci odboru marketingu a komunikácie Dopravného podniku Bratislava.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravca už preto podľa neho podal žiadosť o kolaudáciu trate a električky plánuje na Špitálskej spustiť hneď po tom, čo dostane rozhodnutie od stavebného úradu.

„Bratislavský samosprávny kraj ako špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy začne kolaudačné konanie ihneď po ukončení stavebných prác a po doručení všetkých potrebných dokladov od stavebníka - Dopravného podniku Bratislava,“ povedala hovorkyňa bratislavskej župy Lucia Forman.

Účastníkov konania plánuje župa podľa nej zavolať na ústne pojednávanie. Ak stavebný úrad zistí, že nové koľaje a vyasfaltované cesty sú v poriadku, neohrozia bezpečnosť cestujúcich a premávky, tak vynovená trať dostane pečiatku, aby sa začala čo najskôr používať.

Na otázku, kedy by sa mohla premávka električiek v centre Bratislavy opäť obnoviť, hovorkyňa župy odpovedala: „Električky by mohli po Špitálskej ulici prejsť ešte pred Vianocami.“

SkryťVypnúť reklamu

Na ulici sa stále robí

Robotníci aktuálne ešte na Špitálskej dokončujú stavebné práce, pri krajniciach napríklad brúsia asfalt a na električkovej zastávke špárujú dlažbu.

Prečítajte si tiež: Čakáme. Na pečiatku Čítajte 

S opravou električkovej trate začal bratislavský dopravca v auguste. Vymenil na nej koľaje, ktoré majú antivibračné a protihlukové prvky, a asfalt. Ten však pribudol nielen medzi koľajami, ale aj v jazdných pruhoch pre autá v oboch smeroch.

Pôvodne mala byť rekonštrukcia trate na Špitálskej hotová do konca októbra, neskôr do polovice novembra. Pretiahla sa, pretože stavebné práce na trati začiatkom sepetembra zhruba na dva týždne zastavili. Ministerstvo dopravy totiž rozhodlo, že stavba nie je povolená.

Na trati bude chýbať zastávka

Druhým dôvodom, prečo sa oprava trate predĺžila, je aj problém s vybudovaním zastávky. Zatiaľ čo zastávka Mariánska v smere na Americké námestie zostáva na svojom mieste, tá spred dvoch levov sa mala presunúť pred ministerstvo práce. Pre sťažnosti Staromešťanov, že by nemali ako jazdiť do vnútrobloku ich domu a z neho, však od zámeru upustili.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Trať na Špitálskej finišuje, hotová má byť budúci týždeň Čítajte 

Pôvodnú zastávku pri dvoch levoch stavebníci podľa projektu pri výmene koľají ešte na začiatku zrovnali so zemou. V súčasnosti sa uvažuje o tom, že by zastávku oproti krajskému policajnému riaditeľstvu postavili nanovo.

Musia ju však najprv naprojektovať a nechať schváliť. To nejaký čas potrvá. Preto novú trať otvoria zrejme bez toho, aby na nej bola zastávka smerom na Kamenné námestie.

V praxi to znamená, že od Amerického námestia by bola najbližšia zastávka smerom do centra mesta na Kamennom námestí, respektíve na Námestí SNP, v závislosti od linky. Tie sú od seba vzdialené približne 700 metrov.


Sprístupnením koľají pred Vianocami sa však Bratislava aspoň vyhne dopravnému kolapsu. Mrazy by totiž stavbu skomplikovali a ak by v zime museli byť všetky električkové linky odklonené cez Obchodnú ulicu, dopravný podnik už avizoval, že by hrozilo, že premávka električiek by bola odstavená v celom meste. Trakčné vedenie na Obchodnej by totiž nezvládlo nápor všetkých liniek.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 950
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 596
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 031
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 593
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 355
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 872
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 226
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 438
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 634
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 551
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 130
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 780
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 018
  6. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 987
  7. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 698
  8. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 4 602
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťZatvoriť reklamu