SME

Hľadá sa nové využitie pre konskú železnicu

V historickej budove na rohu Legionárskej a Krížnej ulice sa pravidelne využíva iba sobášna sieň.

Budova Prvej konskej železnice v Bratislave na križovatke Krížnej a Legionárskej ulice.Budova Prvej konskej železnice v Bratislave na križovatke Krížnej a Legionárskej ulice. (Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

NOVÉ MESTO. Jediná zachovaná Jedna z posledných zachovaných budov prvej konskej železnice v Uhorsku na rohu Legionárskej a Krížnej ulice v bratislavskom Novom Meste ostáva naďalej poloprázdna. Jej prízemie slúži len na príležitostné akcie, ako sú svadby alebo vítanie novorodencov mestskej časti. Kancelárie na poschodí sú však prázdne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riešenie ako budovu lepšie využiť nepriniesla ani verejná súťaž na jej prenájom, ani nedávna verejná diskusia. Mestská časť Nové Mesto preto sľubuje, že bude hľadať možnosti ďalšieho využitia priestorov v spolupráci s miestnymi obyvateľmi.

SkryťVypnúť reklamu

„Prázdna budova v meste je ako keby chyba v programe. Nesvieti na ulicu, nikto z nej nevyjde a priťahuje vandalov,“ povedal architekt, aktivista a organizátor projektu Mestských zásahov Matúš Vallo na verejnej diskusii o budúcnosti bývalej konskej železnice.

Kultúra je podľa neho jednou z funkcií, ktorá dokáže naplniť aj budovy, ktoré majitelia inak nedokážu využiť. Ako príklad uviedol bývalý dom módy Dunaj, v ktorom už niekoľko rokov úspešne funguje KC Dunaj, alebo Starú tržnicu.

Budova je plná bariér

Vlastníkom historickej budovy konskej železnice je mestská časť Nové Mesto, ktorá ju má aj vo svojom erbe. Zatiaľ však využíva iba sobášnu sieň na prízemní. Väčšie kancelárie na prvom poschodí aj menšie kancelárie na druhom poschodí sú nevyužívané. Pred približne desiatimi rokmi pritom samospráva investovala do rekonštrukcie budovy 177-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

„Od začiatku sa plánovalo jej využívanie hlavne na sobáše a slávnostné akcie. Ešte pred rekonštrukciou sa uvažovalo aj nad možnosťou, že sa tam presťahuje matričný úrad a niektoré oddelenia miestneho úradu,“ povedal hovorca Nového Mesta Marek Tettinger.

Nakoniec sa však dohodli, že by bolo neefektívne mať úrad na rôznych miestach a od tohto zámeru sa upustilo.

„Budova nie je bezbariérová a problém by bol tiež s dostupnosťou matriky pre starších ľudí, imobilných a mamičky s kočíkmi,“ dodal Tettinger.

Bezbariérovosť budovy celkovo obmedzuje jej lepšie využitie ako v súčasnosti. „Pri rekonštrukcii budovy nebolo možné vybudovať výťah,“ ozrejmil Tettinger.

Odborný posudok v súvislosti s možným využitím budovy konskej železnice okrem iného tvrdí, že budova nie je uspôsobená na iný účel ako na prevádzku administratívy, kultúrnych podujatí, respektíve obchodu.

SkryťVypnúť reklamu

V budove bývalej konskej železnice sa začalo sobášiť začiatkom roka 2011. Ročne tu býva približne 150 civilných sobášov, v tomto roku ich bolo podľa Tettingera zatiaľ 136. Priestory si prenajímajú na cirkevné sobáše aj cirkvi. Okrem svadieb mestská časť organizuje v budove aj vítanie detí do života či jubilejné sobáše ako strieborná, zlatá či diamantová svadba.

Neúspešná súťaž

Mestská časť v júni tohto roka vyhlásila verejnú súťaž a ponúkla budovu, okrem sobášnej miestnosti a priľahlých priestorov, na prenájom za 53 074 ročne. V polovici septembra sa súťaž skončila neúspechom, neprihlásil sa ani jeden záujemca. Pre predstavu, ročné náklady na prevádzku budovy sú približne 15-tisíc eur.

Verejná súťaž však vyvolala nevôľu viacerých poslancov aj obyvateľov. Proti komerčnému prenájmu budovy sa postavila poslankyňa Zuzana Rattajová a na tému ďalšieho využitia priestorov bývalej konskej železnice v nej zorganizovala deň otvorených dverí a verejnú diskusiu o jej budúcnosti. Spustila tiež pre Bratislavčanov anketu, v ktorej môžu navrhnúť ako si predstavujú ďalšie využitie budovy.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C55E3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 703
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 861
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 729
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 999
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 781
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 561
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 498
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 479
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 476
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 357
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 914
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 350
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 340
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 914
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu