STARÉ MESTO. Keď sa 1. augusta začala rekonštrukcia na električkovej trati na Špitálskej ulici, dopravný podnik sľuboval dokončenie prác za viac ako tri milióny eur do konca októbra. Nestalo sa.
Po sťažnosti ministerstva dopravy, podľa ktorého rekonštrukcia nebola povolená v súlade so zákonom, práce v septembri na dva týždne prerušili. Hlavným problémom bola nová zastávka takzvaného viedenského typu smerom do centra pred ministerstvom práce a sociálnych vecí. Od tohto plánu preto dopravný podnik upustil a obnovil práce 26. septembra. Dokončenie prisľúbil dva týždne po pôvodnom termíne.
„Všetky práce na oprave električkovej pokračujú tak, že predpoklad ukončenia je približne do polovice novembra 2017,“ povedala Adriana Volfová, hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava.
Tvrdí to aj napriek tomu, že prejazd križovatkou Mickiewiczova - Špitálska ulica je od 16. októbra uzavretý.
„DPB urobí všetko pre to, aby sa v termíne približne do polovice novembra 2017, ukončili práce aj v tomto úseku a umožnil sa prejazd individuálnej dopravy,“ ozrejmila Volfová.
Rekonštrukcia trate
Samotná rekonštrukcia električkovej trate od Kamenného námestia za križovatku Mickiewiczova - Americké námestie - Špitálska sa skladá zo zabudovania antivibračných a protihlukových opatrení, obnovy koľajového zvršku dvojkoľajovej trate a z obnovy zastávok.
Zastávka Mariánska smerom z mesta ostáva na pôvodnom mieste. Bude len upravená podľa súčasných noriem, predĺžená a rozšírená. Pribudnú bezbariérové priechody, prístrešok, informačná elektronická tabuľa a automat na cestovné lístky.
Zastávku oproti dvom levom mali zrušiť a nahradiť novou zastávkou tzv. viedenského typu pred ministerstvom práce a sociálnych vecí. Po protestoch obyvateľov domu na Špitálskej 33, ktorým by jej vybudovanie skomplikovalo vjazd do vnútrobloku, sa od tohto zámeru upustilo.
Chronológia rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej
1. augusta – začiatok prác,
11. septembra – dočasné pozastavenie prác,
26. septembra – obnova prác na trati,
31. októbra – pôvodný termín dokončenia,
15. novembra – aktuálne plánované dokončenie rekonštrukcie.
Kde bude zastávka?
„Pôvodný návrh premiestnenia zastávky spred Krajského riaditeľstva Policajného zboru bol vyvolaný lepšou dopravnou obslužnosťou – rovnomernosťou medzi za sebou nasledujúcimi zastávkami. Zastávka v pôvodnej polohe neumožňuje jej predĺženie na účasný štandard električkových zastávok v Bratislave v dĺžke dvoch električkových súprav,“ ozrejmila Volfová.
Zároveň v jej začiatočnom mieste existuje kolízne miesto s automobilovou dopravou.
"DPB rieši možnosť vhodnejšieho umiestnenia zastávky, nevylučuje ani ponechanie zastávky Mariánska v smere na Kamenné námestie na pôvodnom mieste," povedala Volfová.
Kde zastávka nakoniec bude, oznámi DPB až po rozhodnutí správnych orgánov. Cestujúci budú mať zatiaľ k dispozícii zastávky len na Americkom a Kamennom námestí.
Ak pôjde o klasickú zastávku, jej povolenie je v kompetencii BSK ako špeciálneho stavebného úradu pre stavby mestských dráh. Rozhodovanie o zastávkach viedenského typu je v kompetencii magistrátu, pretože zasahujú do ciest prvej triedy, ozrejmila hovorkyňa BSK Lucia Forman.
Dopravný analytik Jozef Drahovský súhlasí s ponechaním zastávky na pôvodnom mieste.
„Pôvodné riešenie bolo bezpečné pre chodcov aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Nebol dôvod na jeho zrušenie,“ povedal Drahovský.
Ako sa navrhujú zastávky
Podľa dopravného analytika hlavnou zásadou pri navrhovaní električkovej zastávky je umiestniť ju tam, kde ju cestujúci budú efektívne využívať. Druhou zásadou je plynulosť dopravy a bezpečnosť pre chodcov a ostatných účastníkov cestnej premávky.
Z tohto hľadiska Drahovský pokladá pôvodný návrh vybudovať novú zastávku pred ministerstvom práce a sociálnych vecí ako nevhodný.
„To, čo sa naprojektovalo na Špitálskej ulici, kde je pomerne vysoká intenzita električkovej aj automobilovej dopravy vrátane zásobovania a výjazdov z okolitých dvorov, sa nedá nazvať inak ako cielený hazard so životom chodcov. Domnievam sa, že niekto tlačil na projektantov tak, aby naprojektovali niečo, čo by čo najviac obmedzilo automobily aj za cenu ohrozenia životov chodcov,“ ozrejmil Drahovský.
Podľa Drahovského išlo o podobne hazardérsky projekt, aký je na električkovej zastávke pri Blumentáli.