BRATISLAVA. Autobusová stanica Mlynské Nivy sa stáva minulosťou. Bratislavčania ani turisti sa do nej už nedostanú, pretože búracie práce sú v plnom prúde. Zrovnaná so zemou má byť do konca januára.
Stanicu rozoberá stavebník HB Reavis, ktorý sľubuje do troch rokov na tom istom mieste postaviť novú modernú autobusovú stanicu. Budovu a aj nástupištia búra postupne, pričom viaceré materiály sa recyklujú.
„Betón z nástupíšť bude využitý na chodníky pri iných projektoch a množstvo železa a hliníka spracuje zas špecializovaná firma,“ povedala hovorkyňa HB Reavis Martina Jamrichová.
Niektoré suroviny zo stanice sa však objavia aj v súčasných inštitúciách - napríklad v RTVS či Cvernovke.
Travertín si zo stanice zobrala RTVS
Veľký záujem bol napríklad o travertín, a teda prírodnú vápencovú dlažbu, ktorou bola stanica vydláždená. Časť z nej skončí práve v Rozhlase a televízii Slovenska.
Komunita umelcov z Nadácie Cvernovka, ktorá sa vlani presťahovala z bývalej cvernovej továrne do bývalej chemickej strednej školy na Račianskej ulici sa zas s HB Revais dohodla, že si zo stanice odnesie 16 ton materiálu.
„Vyťažili sme tu najmä žulu, ktorú zrecyklujeme na opravu schodísk, chodníkov a rozbitých chodieb. Zobrali sme si však aj lavičky, smetné koše či popolníky,“ povedal jeden zo zakladateľov Cvernovky Šymon Kliman.

Dizajnové a najkrajši kúsky si podľa neho zobralo múzeum dopravy, pričom vyše trojtonovú sochu ČSAD od Juraja Meliša spred budovy stanice uložili zatiaľ do Cvernovky, keďže do Múzeu dizajnu sa nezmestila.
O staré Ikarusy, z ktorých bola v stanici urobená kaviareň, prejavili záujem nadšenci tradičnej dopravy, Tí vozidlá podľa Jamrichovej rozoberú a využijú z nich súčiastky do autobusov, ktoré ešte v súčasnosti jazdia.
O dopravných obmedzeniach stále mlčia
Kým sa nová moderná stanica Nivy postaví, od októbra funguje dočasná autobusová stanica na Bottovej ulici. Tá je len pár minút chôdze od pôvodnej stanice. Napriek tomu, že je len náhradnou, ponúka vyšší štandard ako tá predošlá.
O tri roky má však vyrásť moderný staničný terminál, ktorý okrem nástupíšť ponúkne aj obchodné centrum, mestský park na streche stanice, kde budú aj bežecké dráhy či kaviarne.

Súčasťou projektu je aj 125 metrov vysoká administratívna budova Nivy Tower, ktorú začali stavať už v máji 2017.
HB Reavis plánuje Stanicu Nivy prepojiť s petržalským brehom aj lanovkou.
Prestavbou bulváru Mlynské nivy sa zasa rozšíria jazdné pruhy. V oboch smeroch pribudne jeden. Na ceste vznikne aj podzemný kruhový objazd.
O dopravných obmedzeniach počas výstavby však stavebník stále mlčí. „Aktuálne dávame dokopy materiály na to, aby sme predložili mestu komplexný balík všetkých potrebných povolení, aby mohlo rozhodnúť či bude bulvár Mlynských nív uzavretý na 14 alebo 36 mesiacov,“ povedala Jamrichová.
Celkové náklady na novú stanicu developer odhaduje na 24 miliónov eur.