SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Hlavnú stanicu nevyriešilo ani vypovedanie zmlúv

Na stanici pribudnú výťahy a čakáreň. Mesto by však rado oživilo aj železničný uzol na Filiálke.

Bratislavská železničná stanica.Bratislavská železničná stanica. (Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Keď v roku 2014 súčasný primátor Ivo Nesrovnal kandidoval, v prípade zvolenia sľuboval vyriešiť situáciu s Hlavnou stanicou tak, aby tu vyrástla stanica, za ktorú sa už Bratislavčania nebudú hanbiť.

Po zvolení a troch rokoch primátorovania sa situácia nezmenila. Okrem kozmetických úprav ako výmena pohyblivých schodov či natrenie oporného múru hlavná stanica ostáva nevábnym miestom.

Výrazný posun nepriniesol ani zánik či vypovedanie zmlúv medzi mestom a ŽSR a developerskou firmou Transprojekt. V roku 2010 sľúbila, že stanicu a okolie do konca roka 2016 zrekonštruuje za 175 miliónov eur. Nestalo sa a záležitosť skončila na súdoch a u právnikov.

SkryťVypnúť reklamu

„Mňa nezaujíma, kto, kedy a akú nevýhodnú zmluvu podpísal. Ja chcem konečne cestovať ako v 21. storočí,“ povedala Hana Podmanická, keď s bicyklom schádzala po schodoch do podchodu k jednotlivým perónom na hlavnej stanici v Bratislave. Bicykel nepohodlne niesla v rukách.

Ďalší cestujúci namáhavo schádzali dole schodmi s veľkými kuframi. Už na budúci rok by mali mať k dispozícii výťahy. Šanca, že sa Bratislava dočká v dohľadnej budúcnosti prestavby a modernizácie hlavnej stanice je minimálna.

Nezrealizovaný projekt

Hlavné mesto, slovenské železnice a developerská spoločnosť sa koncom 90. rokov minulého storočia dohodli na spoločnom projekte prestavby stanice a jej okolia.

Veľkolepé plány zahŕňali zmodernizovanie stanice, vybudovanie novej trate električky pod úrovňou terénu, nákupného centra, kancelárií či hotela za 175 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Projektu predchádzala dvojica kľúčových zmlúv. Zmluva s mestom na výstavbu pred stanicou a nájomná zmluva na 50 rokov so ŽSR na strategické pozemky v jej okolí.

Projekt ostal len na papieri. Počas rokov sa mesto sťažovalo, že súkromník na projekte nepracuje, ten tvrdil, že prácu mu komplikuje magistrát.

Mesto vlani zmluvu s developerom nepredĺžilo, hoci o to žiadal. Keďže bola platná do konca roka 2016, pokladá ju za zaniknutú. Developer s tým nesúhlasí a obrátil sa na súd.

„Súdne konanie ešte stále prebieha,“ ozrejmil Marek Papajčík z oddelenia komunikácie a marketingu na magistráte.

ŽSR zmluvu s Transprojektom vypovedali, pretože developer sa nezapísal do protischránkového registra a neodkryl svoju vlastnícku štruktúru.

Novú povinnosť firmám obchodujúcim so štátom či štátnymi firmami prikazuje protischránkový zákon. Transprojekt argumentuje, že túto povinnosť nemal a vypovedanie zmluvy považuje za právne neúčinné.

SkryťVypnúť reklamu

„Nájomca si počas celého, viac než 10 rokov trvajúceho zmluvného vzťahu poctivo plnil svoje záväzky a ŽSR získali vďaka tejto nájomnej zmluvy na svoj účet finančné plnenie takmer 1 millióna eur,“ povedala Mária Adamová, mediálna konzultantka developera.

Obe strany sa stretli 12. októbra, aby si vyjasnili dôvody vypovedania zmluvy.

„Na základe tohto stretnutia sa potvrdilo, že sa právne názory oboch strán diametrálne rozchádzajú,“ ozrejmila Adamová. Transprojekt upozornil, že spôsobené škody si bude nárokovať zákonnými prostriedkami.

Dá sa očakávať, že aj tento spor skončí na súde.

Menšie rekonštrukcie

Slovenské železnice zatiaľ odmietli uviesť ďalší postup pri prestavbe stanice a neuviedli ani prípadný časový rámec

„Tieto otázky sú momentálne predčasné. ŽSR urobili prvé dva rozhodujúce kroky – odstúpenie od zmluvy a protokolárne prevzatie predmetu nájmu – pozemkov – späť do svojej správy,“ ozrejmila Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR.

ŽSR zatiaľ pokračujú v prvej z naplánovaných menších rekonštrukcií. Najprv obnovia bývalý služobný podchod a vytvoria prístupy pre imobilných, matky s kočíkmi či cestujúcich s veľkou batožinou na všetky nástupištia.

Na každom vybudujú presklený bezbariérový výťah. Pribudne nový kamerový systém a osvetlenie. V rámci tohto projektu vymenia štyri existujúce výťahy na prvom až štvrtom nástupišti a na piatom nástupišti vybuduje nový výťah. Zaplatí za to viac ako 1,76 milióna vrátane DPH.

„Tieto zmeny by mali byt zrealizované ešte do konca roka 2017,“ ozrejmila Pavliková. Nasledovať bude prebudovanie bývalej reštaurácie na čakáreň pre cestujúcich.

Na vylepšovaní stanice a okolia sa tiež podieľa mesto. V rokoch 2015 a 2016 opravilo vozovku, chodníky, ostrovčeky a obrubníky a prebudovalo prechody pre chodcov na bezbariérové.

Zabezpečilo aj nátery zastrešenia chodníka k zastávke a oporného múru a výmenu pohyblivých schodov k električkám.

Celková suma bola asi 450-tisíc eur. Na rok 2017mesto na úpravy a vylepšenia Námesta F. Liszta vyhradilo ďalších stotisíc eur.

Oživia Filiálku?

Zablokovaná prestavba hlavnej stanice oživila myšlienku na novú stanicu na inom mieste. Primátor Ivo Nesrovnal by rád videl nový železničný uzol na Trnavskom Mýte.

Podľa neho má lepšiu polohu ako dnešná hlavná stanica, ktorá je postavená v zákrute a hneď za tunelom a neponúka rýchle prepojenie do ostatných mestských častí.

Odborníci na dopravu však poukazujú na to, že Filiálka je konečnou zástavkou a preto sem vedú koľaje len z jednej strany. Ďalším problémom na tejto trase je množstvo železničných priecestí. Obnovenie premávky by ešte viac skomplikovalo dopravnú situáciu v meste.

Ďalšie možnosti rozvoja železničnej dopravy v Bratislave má ponúknuť štúdia realizovateľnosti - Uzol Bratislava. ŽSR si ju objednali v júni minulého roku u štvorčlenného združenia vedeného spoločnosťou Reming Consult za vyše 1,56 milióna eur.

„Na základe jej výsledkov budú posúdené všetky železničné stanice v uzle Bratislava vrátane Filiálky, ich ďalšie prípadné využitie, ako aj rozsah a podoba rekonštrukcie či rozvoja do budúcna,“ ozrejmila Pavliková, hovorkyňa ŽSR. Štúdia mala byť hotová v auguste, ale jej dokončenie sa stále posúva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  2. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  7. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  8. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 902
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 508
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 16 130
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 883
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 848
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 089
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 449
  8. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 1 631
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 936
  2. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 662
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 543
  4. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 5 368
  5. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 300
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 096
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 008
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 818
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu