Megatender na lampy sa naťahuje

Otváranie obálok pre najväčšiu mestskú zákazku za posledných 20 rokov na nového správcu verejného osvetlenia posunuli už trikrát.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Od utorka mali byť známi uchádzači, ktorí by sa chceli starať o verejné osvetlenie v Bratislave nasledujúcich dvadsať rokov.

Hlavné mesto však megasúťaž za vyše 170 miliónov eur predĺžilo a záujemcovia sa môžu do tendra prihlásiť do konca novembra. Nie je to však prvýkrát, čo magistrát predĺžil lehotu na predkladanie ponúk.

Pôvodne sa mohli firmy na pozíciu nového správcu mestských lámp hlásiť do 10. júla. Neskôr sa termín zmenil na 10. augusta, potom na 10. októbra a aktuálne na december.

Tým sa posunul aj termín otvárania obálok s ponukami uchádzačov. Namiesto 23. októbra sa majú po novom zverejniť 14. decembra.

Rovnako sa menila aj minimálna lehota, počas ktorej sú ponuky uchádzačov viazané, a to z 31. decembra 2017 na 30. apríla 2018. Vyplýva to z informácií vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie. Ako prvá na to upozornila Tlačová agentúra SR.

„Konkurenčné prostredie generuje množstvo doplňujúcich otázok uchádzačov, na ktoré mesto musí odpovedať,“ povedala hovorkyňa magistrátu Zuzana Onufer s tým, že ide o štandardný proces, keď si uchádzači vyjasňujú podmienky, aby mohli predložiť ponuku.

Priemerná dĺžka tendra

Mestská radnica vyhlásila súťaž na prevádzkovateľa verejného osvetlenia na konci mája tohto roka.

Pôvodne mali súťažiaci na predkladanie ponúk 40 dní. Táto lehota sa už na začiatku zdala viacerým odborníkom na verejné obstarávanie krátka. Súťažiaci však vraj bežne žiadajú zadávateľov tendra o predĺženie lehoty na predloženie ponúk.

Prečítajte si tiež: Hľadá sa dohľad pre mesto

„Na Slovensku trvá tender v priemere štyri až šesť mesiacov,“ povedal šéf slovenskej pobočky Transparency International Gabriel Šípoš.

Na porovnanie v Prahe trvala súťaž na správcu osvetlenia rok a pol. Tender sa naťahoval, pretože do tamojšej súťaže opakovane zasiahol protimonopolný úrad.

Veľmi drahá objednávka

Súťaž na nového správcu lámp je pritom najväčšou za posledných dvadsať rokov. Mesto totiž vypísalo zákazku za viac ako 170 miliónov eur. S víťazom megatendra plánuje uzavrieť zmluvu na dvadsať rokov.

Nový prevádzkovateľ mestského osvetlenia bude musieť počas prvých siedmich rokov vymeniť vo všetkých 47-tisíc svietidiel v meste klasické žiarovky za LED technológiu a nahradiť vyše 17-tisíc stĺpov lámp. Ďalších osemtisíc stožiarov bude musieť zameniť za nové do konca dvadsaťročnej zmluvy.

Okrem toho mesto chce, aby nový prevádzkovateľ zabezpečil stĺpmi osvetlenia aj rôzne smart, čiže múdre riešenia.

Po novom by totiž nemali slúžiť len ako podstavce pre žiarovky, ale mali by napríklad monitorovať parkovanie či odvoz odpadu. Mohli by byť na nich pripevnené aj informačné tabule s údajmi o teplote či stave ovzdušia alebo nabíjacie stanice pre autá.

Zlý manažment

Posledné dve desaťročia sa o lampy v Bratislave starala spoločnosť Siemens. Zmluva s hlavným mestom jej vypršala na konci roka 2016. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal však so Siemensom podpísal bez verejnej súťaže zmluvu na ďalší rok s možnosťou opcie na ďalších dvanásť mesiacov.

Podľa Úradu pre verejné obstarávanie magistrát v tejto veci pochybil, pretože Siemens bol zvýhodnený.

„Úrad potvrdil, že za súťaž na rok 2017 s opciou na rok 2018 bude mesto platiť pokutu vo výške zhruba 72-tisíc eur za prvý rok. Keďže zmluva má opciu, pravdepodobne bude pokračovať ďalší rok, tak táto pokuta môže byť aj vyššia,“ povedala nezaradená mestská poslankyňa Lucia Štasselová, ktorá sa v januári aj s poslancom Jánom Mrvom obrátila na úrad, aby preveril zákazku mesta priamo.

„Poukazuje to na zlý manažment procesov na magistráte, pretože v prípade osvetlenia naozaj nejde o drobné a mesto celý čas vedelo, kedy bude zmluva so Siemensom končiť,“ povedal projektový manažér Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Martin Kollárik, podľa ktorého mohlo mesto čerpať tú najlepšiu ponuku už aj tento rok.

Zákazka šitá na mieru?

Viacerí mestskí poslanci upozorňujú na to, že súťaž porušuje zákon o verejnom obstarávaní a je šitá na mieru firme Siemens. Opakovane preto primátora žiadali, aby súťaž zrušil.

Siemens aj primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal zvýhodnenie súčasného prevádzkovateľa lámp odmietajú.

„Celý proces prebieha v súlade so zákonom a podľa platných pravidiel. Nezmyselné politické hry poslancov okolo súťaže len spomaľujú proces riešenia súčasného nevyhovujúceho stavu verejného osvetlenia,“ povedal Nesrovnal.

Energetický poradca Jozef Legény tvrdí, že elektronická súťaž na zabezpečenie prevádzky verejného osvetlenia nie je súťažou, ale partiou pokru s esami v rukáve.

Niektoré parametre uvedené v podmienkach totiž pozná len súčasný prevádzkovateľ lámp, teda firma Siemens. „Kvalifikovane to môže vykonať iba súčasný prevádzkovateľ systému, lebo všetci ostatní súťažiaci nemajú k dispozícii potrebné údaje, a to najmä zoznam všetkých svetelných bodov s ich všetkými podstatnými technickými parametrami,“ tvrdí Legény.

V tendri, ktorý vyhlásilo hlavné mesto, sú podľa neho navyše závažné chyby. „„Máme matematický dôkaz o tom, že Bratislava bude platiť aj za elektrickú energiu, ktorú nespotrebuje,“ tvrdí Legény.

Okrem Siemensu sa do súťaže podľa informácií denníka SME zatiaľ zapojila aj spoločnosť Eltodo. Tá sa stará o verejné osvetlenie v Košiciach posledných pätnásť rokov.

Hlavné mesto informácie o počte prihlásených záujemcov komunikovať odmieta.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 150
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 220
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 808
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 638
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 442
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 420
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 134
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 082
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 804