SME

Ako lepšie využiť potenciál Dunaja? Pomôžu cyklocesty aj maríny

Pracovná skupina RiverLab pripravila balík opatrení na lepšie využívanie rieky a jej okolia na rekreáciu a oddych.

Jedným z podporených projektov Dunajského fondu bol aj návrat veslovania do Karlovej Vsi.Jedným z podporených projektov Dunajského fondu bol aj návrat veslovania do Karlovej Vsi. (Zdroj: ADAM KOVÁČ, ARCHÍV D.F.)

BRATISLAVA. Rozdrobenosť a veľa rôznorodých aktérov. To sú hlavné prekážky pri lepšom využití možností, ktoré Dunaj, Žitný ostrov a jeho okolie ponúkajú na rekreáciu a oddych. Zhodli sa na nich štátni a súkromní aktéri pôsobiaci na tomto území počas diskusií v rámci pracovnej skupiny RiverLab Žitný ostrov a okolie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Toto územie má svoju romantiku a svoju krásu, ale jeho potenciál zatiaľ ostáva nevyužitý,“ povedal facilitátor pracovnej skupiny Andrej Glézl. Jeho úlohou bolo pomáhať rôznorodým aktérom pôsobiacim na rieke Dunaj stretávať sa, diskutovať a dopracovať sa ku konkrétnym záverom.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom je balík návrhov na lepšie využívanie rekreačného a ekologického potenciálu riečnej krajiny Žitného ostrova a jeho okolia a vytváranie kvalitnejších podmienok pre život ľudí a samotnú prírodu na tomto území.

Čo je to RiverLab a čo robí

Pracovná skupina RiverLab Žitný ostrov a okolie vznikla ako aktivita Stredoeurópskej nadácie v rámci Dunajského fondu v apríli 2016 a zatiaľ fungovala do polovice júna roku 2017. Jej účastníkmi boli predstavitelia významných verejných a súkromných organizácií a firiem, ktorých aktivity sú nejakým spôsobom spojené s riekou a týmto územím. Pri jednom diskusnom stole sa tak stretli ochranári, vodohospodári, rybári, cyklisti, vodáci, reprezentanti samospráv a ďalší.

Počas týchto stretnutí sa nie úplne logické administratívne členenie, rôznorodosť zamerania jednotlivých aktérov a chýbajúca komunikácia ukázali ako veľké prekážky pri ďalšom rozvoji tohto územia.

SkryťVypnúť reklamu

„Riečne územie Žitného ostrova a jeho okolia v súčasnosti nie je vnímané a spravované ako organický celok,“ píše Glézl v záverečnej správe. Žitný ostrov a jeho okolie sa rozprestiera na území troch samosprávnych krajov – Bratislavského, Trnavského a Nitrianskeho. Na rieke a v jej okolí pôsobia ďalší aktéri s rôznymi kompetenciami a s často protichodnými záujmami.

„Títo môžu byť aj v konflikte, aj keď tento netreba hneď brať v negatívnom zmysle,“ ozrejmil Glézl.

Proti sebe tak môžu stáť obce, ktoré chcú v tomto území vo väčšej miere rozvíjať turistický ruch, ochranári, ktorých cieľom je väčšia ochrana prírody, alebo vodohospodári, ktorí rieku využívajú na hospodárske účely. Zatiaľ čo obce sa môžu snažiť čo najviac otvoriť toto územie ľuďom, turistike a rekreácii, ochranári a vodohospodári sa budú snažiť tento pohyb minimalizovať. Takýto konflikt môže viesť k pozitívnym záverom, ale aj do slepej uličky. Veľa závisí od konkrétnych ľudí a ich ochoty komunikovať a dopracovať sa ku kompromisným riešeniam.

SkryťVypnúť reklamu

Preto jedným zo záverov, ku ktorým pracovná skupina počas svojich stretnutí dospela, je absencia akejsi platformy pre komunikáciu všetkých aktérov v tomto území.

„Aby sme toto územie rozvíjali ako celok, tak jednoducho treba zachovať a udržať takúto komunikačnú platformu, ktorá toto územie sceľuje,“ povedal Glézl, podľa ktorého zúčastnení na základe skúseností práce v RiverLabe chcú v už nadviazanej komunikácii pokračovať.

Kľúče k odomknutiu potenciálu rieky

Počas trinástich stretnutí pracovná skupina pripravila plejádu možných opatrení pre oblasť Žitného ostrova a okolia. Glézl ich rozdelil do troch hlavných logických celkov – cykloturistika a pohyb v území, takzvané miesta vstupu a pobytu a život rýb v rieke.

„Väčšina z aktérov sa prikláňa k tomu, že jeden z najvhodnejších spôsobov, ako dané územie priblížiť človeku bez výraznejšieho zásahu, či už do vodohospodárstva, alebo prírody, je cykloturistika,“ povedal Glézl. Preto pracovná skupina navrhla dobudovať chýbajúce úseky cyklotrás v okolí tokov Dunaja a Malého Dunaja, ako aj poprepájať už existujúce cyklotrasy.

V danom území tiež chýba sieť miest, kde si rekreačné plavidlá môžu doplniť pohonné látky, pitnú vodu či odčerpať odpadovú vodu. Pracovná skupina preto identifikovala šesť miest, kde by takéto tankovacie stanice či maríny mohli vzniknúť – napríklad v prístave Vlčie hrdlo v Bratislave, v Štúrove, Medveďove či Devíne.

V druhej oblasti sa účastníci pracovnej skupiny zamerali na identifikáciu a rozvoj miest, kadiaľ ľudia na dané územie vstupujú, ktoré miesta sa oplatí navštíviť, čo sa tam dá vidieť a robiť. Glézl to porovnal s Vysokými Tatrami, kde už ľudia zhruba vedia, ako sa v nich pohybovať. Teda vedia, ako sa do Vysokých Tatier dostať, kde sa nachádzajú turistické centrá, že sú tam horské chaty, kde sa dá občerstviť alebo prespať, kam sa dá ísť na turistiku a podobne.

„Takáto znalosť územia v prípade Dunaja a Žitného ostrova chýba,“ ozrejmil Glézl.

V tretej skupine opatrení sa účastníci zamerali na zlepšenie životných podmienok v rieke pre život rýb. Tieto sa zhoršili z dôvodu regulácie rieky a jej ramien a výstavby vodného diela Gabčíkovo a malých elektrární. Preto účastníci navrhujú opatrenia, ktoré napomôžu priblížiť podmienky v rieke tým pôvodným. To znamená sprietočniť ramená, zavodniť mokrade či využiť povodňové vlny na simulovanie pôvodných záplav.

Čo ďalej

Pracovná skupina navrhnuté opatrenia predložila jednotlivým ministerstvám, v ktorých gescii sa jednotlivé aktivity či záujmy nachádzajú, teda ministerstvám dopravy, životného prostredia, pôdohospodárstva a ďalším.

„Z práce RiverLabu vzišli zaujímavé podnety. Akým spôsobom s nimi naložia, je teraz na nich,“ uzavrel Glézl. „Čo vieme určite, že ľudia, ktorí sa na práci RiverLabu zúčastňovali, majú ambíciu a záujem v tejto komunikácii pokračovať. My sme pripravení naďalej tejto komunikácii pomáhať, ale čo sa bude ďalej diať, bude závisieť trošku aj od reakcií kompetentných orgánov.“

Dunaj

Ilustračné foto

Ropa skončila zväčša v ochrannej bariére okolo lode.


TASR
Profesor Piffl na modelom Bratislavského hradu.

Jana Pohaničová napísala knihu o architektovi, ktorý zachránil Bratislavský hrad.


2
Ilustračné foto.

Každý obyvateľ Slovenska za rok 2023 minul takmer38 kubíkov pitnej vody.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 100
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 341
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 318
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 038
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 711
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 201
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 182
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 41 172
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 21 341
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 640
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 459
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 553
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 138
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 892
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 783
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu