Ako lepšie využiť potenciál Dunaja? Pomôžu cyklocesty aj maríny

Pracovná skupina RiverLab pripravila balík opatrení na lepšie využívanie rieky a jej okolia na rekreáciu a oddych.

Jedným z podporených projektov Dunajského fondu bol aj návrat veslovania do Karlovej Vsi.(Zdroj: ADAM KOVÁČ, ARCHÍV D.F.)

BRATISLAVA. Rozdrobenosť a veľa rôznorodých aktérov. To sú hlavné prekážky pri lepšom využití možností, ktoré Dunaj, Žitný ostrov a jeho okolie ponúkajú na rekreáciu a oddych. Zhodli sa na nich štátni a súkromní aktéri pôsobiaci na tomto území počas diskusií v rámci pracovnej skupiny RiverLab Žitný ostrov a okolie.

„Toto územie má svoju romantiku a svoju krásu, ale jeho potenciál zatiaľ ostáva nevyužitý,“ povedal facilitátor pracovnej skupiny Andrej Glézl. Jeho úlohou bolo pomáhať rôznorodým aktérom pôsobiacim na rieke Dunaj stretávať sa, diskutovať a dopracovať sa ku konkrétnym záverom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledkom je balík návrhov na lepšie využívanie rekreačného a ekologického potenciálu riečnej krajiny Žitného ostrova a jeho okolia a vytváranie kvalitnejších podmienok pre život ľudí a samotnú prírodu na tomto území.

Čo je to RiverLab a čo robí

Pracovná skupina RiverLab Žitný ostrov a okolie vznikla ako aktivita Stredoeurópskej nadácie v rámci Dunajského fondu v apríli 2016 a zatiaľ fungovala do polovice júna roku 2017. Jej účastníkmi boli predstavitelia významných verejných a súkromných organizácií a firiem, ktorých aktivity sú nejakým spôsobom spojené s riekou a týmto územím. Pri jednom diskusnom stole sa tak stretli ochranári, vodohospodári, rybári, cyklisti, vodáci, reprezentanti samospráv a ďalší.

Počas týchto stretnutí sa nie úplne logické administratívne členenie, rôznorodosť zamerania jednotlivých aktérov a chýbajúca komunikácia ukázali ako veľké prekážky pri ďalšom rozvoji tohto územia.

„Riečne územie Žitného ostrova a jeho okolia v súčasnosti nie je vnímané a spravované ako organický celok,“ píše Glézl v záverečnej správe. Žitný ostrov a jeho okolie sa rozprestiera na území troch samosprávnych krajov – Bratislavského, Trnavského a Nitrianskeho. Na rieke a v jej okolí pôsobia ďalší aktéri s rôznymi kompetenciami a s často protichodnými záujmami.

„Títo môžu byť aj v konflikte, aj keď tento netreba hneď brať v negatívnom zmysle,“ ozrejmil Glézl.

Proti sebe tak môžu stáť obce, ktoré chcú v tomto území vo väčšej miere rozvíjať turistický ruch, ochranári, ktorých cieľom je väčšia ochrana prírody, alebo vodohospodári, ktorí rieku využívajú na hospodárske účely. Zatiaľ čo obce sa môžu snažiť čo najviac otvoriť toto územie ľuďom, turistike a rekreácii, ochranári a vodohospodári sa budú snažiť tento pohyb minimalizovať. Takýto konflikt môže viesť k pozitívnym záverom, ale aj do slepej uličky. Veľa závisí od konkrétnych ľudí a ich ochoty komunikovať a dopracovať sa ku kompromisným riešeniam.

Preto jedným zo záverov, ku ktorým pracovná skupina počas svojich stretnutí dospela, je absencia akejsi platformy pre komunikáciu všetkých aktérov v tomto území.

„Aby sme toto územie rozvíjali ako celok, tak jednoducho treba zachovať a udržať takúto komunikačnú platformu, ktorá toto územie sceľuje,“ povedal Glézl, podľa ktorého zúčastnení na základe skúseností práce v RiverLabe chcú v už nadviazanej komunikácii pokračovať.

Kľúče k odomknutiu potenciálu rieky

Počas trinástich stretnutí pracovná skupina pripravila plejádu možných opatrení pre oblasť Žitného ostrova a okolia. Glézl ich rozdelil do troch hlavných logických celkov – cykloturistika a pohyb v území, takzvané miesta vstupu a pobytu a život rýb v rieke.

„Väčšina z aktérov sa prikláňa k tomu, že jeden z najvhodnejších spôsobov, ako dané územie priblížiť človeku bez výraznejšieho zásahu, či už do vodohospodárstva, alebo prírody, je cykloturistika,“ povedal Glézl. Preto pracovná skupina navrhla dobudovať chýbajúce úseky cyklotrás v okolí tokov Dunaja a Malého Dunaja, ako aj poprepájať už existujúce cyklotrasy.

V danom území tiež chýba sieť miest, kde si rekreačné plavidlá môžu doplniť pohonné látky, pitnú vodu či odčerpať odpadovú vodu. Pracovná skupina preto identifikovala šesť miest, kde by takéto tankovacie stanice či maríny mohli vzniknúť – napríklad v prístave Vlčie hrdlo v Bratislave, v Štúrove, Medveďove či Devíne.

V druhej oblasti sa účastníci pracovnej skupiny zamerali na identifikáciu a rozvoj miest, kadiaľ ľudia na dané územie vstupujú, ktoré miesta sa oplatí navštíviť, čo sa tam dá vidieť a robiť. Glézl to porovnal s Vysokými Tatrami, kde už ľudia zhruba vedia, ako sa v nich pohybovať. Teda vedia, ako sa do Vysokých Tatier dostať, kde sa nachádzajú turistické centrá, že sú tam horské chaty, kde sa dá občerstviť alebo prespať, kam sa dá ísť na turistiku a podobne.

„Takáto znalosť územia v prípade Dunaja a Žitného ostrova chýba,“ ozrejmil Glézl.

V tretej skupine opatrení sa účastníci zamerali na zlepšenie životných podmienok v rieke pre život rýb. Tieto sa zhoršili z dôvodu regulácie rieky a jej ramien a výstavby vodného diela Gabčíkovo a malých elektrární. Preto účastníci navrhujú opatrenia, ktoré napomôžu priblížiť podmienky v rieke tým pôvodným. To znamená sprietočniť ramená, zavodniť mokrade či využiť povodňové vlny na simulovanie pôvodných záplav.

Čo ďalej

Pracovná skupina navrhnuté opatrenia predložila jednotlivým ministerstvám, v ktorých gescii sa jednotlivé aktivity či záujmy nachádzajú, teda ministerstvám dopravy, životného prostredia, pôdohospodárstva a ďalším.

„Z práce RiverLabu vzišli zaujímavé podnety. Akým spôsobom s nimi naložia, je teraz na nich,“ uzavrel Glézl. „Čo vieme určite, že ľudia, ktorí sa na práci RiverLabu zúčastňovali, majú ambíciu a záujem v tejto komunikácii pokračovať. My sme pripravení naďalej tejto komunikácii pomáhať, ale čo sa bude ďalej diať, bude závisieť trošku aj od reakcií kompetentných orgánov.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 21 052
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 874
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 14 828
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 190
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 631
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 236
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 314
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 392
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 276
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 112