
Nájsť parkovacie miesto v centre Bratislavy je problém. Stáť na chodníku nie je dovolené až na niektoré výnimky, ako napríklad na Vazovovej ulici. V budúcnosti sa však na chodníkoch objavia fyzické zábrany proti parkovaniu. FOTO SME – PAVOL MAJER
V centre mesta by podľa údajov Bratislavskej parkovacej spoločnosti malo byť k dispozícii okolo 8000 miest na parkovanie, napriek tomu mnohí vodiči nemajú kde stáť. „Máme vypracované materiály o potrebe parkovacích miest v Starom Meste, parkovanie na sídliskách majú, podobne ako údržbu ciest 3. a 4. triedy, na starosti mestské časti,“ informoval nás riaditeľ sekcie dopravy a cestného hospodárstva magistrátu Vladimír Lunáček.
Ani ďalších 500 parkovacích miest, ktoré vznikli po dostavbe hotela Carlton, situáciu nerieši. Pomôcť by mohlo metro ako nosný dopravný systém. „Metro je naďalej prioritou a primátor Moravčík pripravuje ďalšie materiály pre Národnú radu. Najväčším problémom sú peniaze. Niektoré dopravné stavby, napríklad Most Košická, sú naplánované skôr, pretože na ne treba menej finančných prostriedkov,“ povedal Lunáček.
Podľa prieskumov dopravnej situácie až 60 percent vodičov parkujúcich v centre za parkovanie neplatí a 15 percent parkuje protiprávne. Existujúce parkoviská, napríklad na Gondovej a Veternej ulici, však nestačia kryť potreby. Staré Mesto vyvíja aktivity na zlepšenie situácie, v priebehu nasledujúcich piatich rokov by sa mala postupne obmedzovať prejazdnosť centra a proti parkovaniu na chodníkoch sa plánujú fyzické zábrany. Úplne by sa mali odstrániť ochranné stĺpiky, ktoré chránia vyhradené parkovacie miesta pred nedisciplinovanými vodičmi. Nahradia ich tri cenové zóny s rôznou výškou poplatkov. Zásobovacie nákladné vozidlá sa budú môcť po centre pohybovať len v určených hodinách, avšak nanajvýš dve hodiny.
V Bratislave cestuje hromadnou dopravou okolo 70 percent obyvateľov. Skúsenosti zo západnej Európy však hovoria, že ľudia, ktorí začnú využívať na dopravu osobné autá, sa už do MHD nevrátia. „V Londýne, ktorý je známy dopravnými zápchami, obyvatelia odmietajú jazdiť hromadnou dopravou, hoci je časovo aj finančne výhodnejšia. Jednoducho si zvykli na isté pohodlie,“ hovorí ekonomický riaditeľ dopravného podniku Viliam Majda. Tento trend sa dá pozorovať už aj v Bratislave, čo môže parkovanie ešte skomplikovať.
MIRO GRMAN