SME
Piatok, 26. apríl , 2019

Most SNP slúži od roku 1972

Od odovzdania jednej z hlavných dominánt hlavného mesta Slovenska v sobotu uplynulo 45 rokov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. V sobotu 26. augusta uplynulo 45 rokov od oficiálneho otvorenia jednej z hlavných dominánt hlavného mesta Slovenska. Vďaka svojmu dizajnu Most Slovenského národného povstania cez rieku Dunaj dodnes pôsobí nadčasovo.

Do verejnej celoštátnej anonymnej architektonickej súťaže na jeho projekt sa zapojilo 18 autorských skupín architektov, urbanistov, oceliarov a dopravných inžinierov.

Víťazný návrh však Petržalku s mestom neprepojil, tak ako ani ďalšie dva. Ich autori navrhovali železobetónovú konštrukciu, čo bola podmienka pôvodne plánovaného dodávateľa z Maďarska.

Z ekonomických dôvodov sa však začal stavať návrh mosta z ocele, ktorý skončil v súťaži až na štvrtom mieste. Jeho autormi boli architekti Jozef Lacko, Ladislav Kušnír a Ivan Slameň.

Načítavám video...

Asanácia zničila historické budovy

Vedľajším negatívnym efektom výstavby mosta bola asanácia značnej časti bratislavského Podhradia, vrátane dlhé roky neudržiavanej historickej časti Vydrica a neologickej synagógy na Rybnom námestí, ktorú zrúcali v apríli 1969. Vedľa dómu sv. Martina stála od roku 1893 v orientálno-dekoratívnom štýle s maurskými prvkami podľa projektu architekta Dezso Milcha.

Vybudovaním prístupovej cesty na Most SNP cez bývalú mestskú priekopu bola tiež hradná časť odčlenená od historického jadra mesta.

Na druhej strane postavenie mosta zlikvidovalo pôvodnú zástavbu Petržalky a urýchlilo výstavbu panelákového sídliska a jeho spojenie s mestom na protiľahlej strane Dunaja.

Načítavám video...

Výstavba sa začala v roku 1967

Základný kameň oceľového závesného mosta bol položený 6. decembra 1967. Celú výstavbu zabezpečovali spoločnosti Doprastav Bratislava a Hutní montáže Ostrava.

Prvých 150 m nosnej oceľovej konštrukcie sa montovalo na zemi na pravom brehu Dunaja pod vybudovaným pylónom mosta. Pomocou hydraulických lisov sa konštrukcia potom zdvihla do budúcej nivelety a vyvesil sa prvý záves cez pylón.

Ďalšie 75-metrové časti mostovky podopierali nad vodou dve pomocné plošiny usadené v zatopených lodiach Šariš a Orava v koryte rieky. Po vyvesení konštrukcie cez pylón sa z potopených lodí vyčerpala voda, aby uvoľnili plavebnú dráhu a odplavili ich do prístavu.

Most slávnostne uviedli do prevádzky 26. augusta 1972 na počesť 28. výročia SNP, ako to v tých časoch bývalo zvykom, za účasti generálneho tajomníka ÚV KSČ Gustáva Husáka a šéfa Mestského výboru KSS Gejzu Šlapku.

Most im "čestným hlásením" odovzdal riaditeľ Doprastavu Dušan Miklánek.

Autori boli po okupácii v nemilosti

Na slávnostnom ceremoniáli sa však nesmel zúčastniť šéf autorského kolektívu profesor Jozef Lacko so spolupracovníkmi.

Pre verejné odsúdenie invázie vojsk Varšavskej zmluvy v auguste 1968 a následnú sovietsku okupáciu Československa sa stal počas normalizácie pre komunistický režim neželanou osobou.

Pomery sa na šťastie odvtedy zmenili a na jeho počesť sa od roku 1990 na fakulte architektúry udeľuje za najlepšiu absolventskú magisterskú diplomovú prácu v danom školskom roku Cena profesora Jozefa Lacka.

Most bol definitívne dokončený v roku 1974, kedy začala fungovať aj kaviareň Bystrica na pylóne nad mostom (v súčasnosti reštaurácia UFO).

Výnimočná konštrukcia

V čase postavenia bol Most SNP prvým asymetrickým lanovým mostom na Slovensku a iba druhým na svete. Výnimočný je aj tým, že je jediným mostom v hlavnom meste, ktorý nemá žiadny pilier v Dunaji.

Osvetlenie tvorcovia navrhli 3 000 svietidlami vo zvodidlách, v roku 1998 ich nahradilo stožiarové osvetlenie s 52 špeciálnymi svietidlami.

V roku 2001 ho vyhlásili za slovenskú stavbu storočia v kategórii mostné stavby. Od 16. mája 2018 je most národná kultúrna pamiatka.

Most je zavesený na šikmom pylóne vysokom 84,6 m, jeho celková dĺžka je 430,8 m, šírka 21 m, hmotnosť 7 537 t. Celková výška pylóna od základov po vrchol 95 m, priemer kupoly 32 m. Na moste sú dve dvojprúdové vozovky pre autá, pod nimi je z každej strany mosta chodník pre peších a cyklistov.

Vo vnútri mostnej konštrukcie vedie vodovodné potrubie, ktorým sa zásobuje vodou z Petržalky Staré Mesto.

Podobnú konštrukciu, ale symetrickú, má aj dunajský most povyše sútoku z Moravou Donaubrücke Hainburg.

Návrh koncepčne poslúžil ako predloha pre most v lotyšskej Rige ponad rieku Daugava. V roku 1981 ho postavili ako Gorkého most (Gorkija tilts), dnes sa volá Vanšu tilts (Lanový most). Meria 595 metrov, výška pylónu je 109 metrov.

Vyhliadka na mesto

Na vyhliadkovú plošinu nad kupolovitou reštauráciou sa dá dostať rýchlovýťahom v jednom z ramien pylónu. Cesta nahor trvá približne 45 sekúnd.

V druhom ramene je schodisko so 430 schodmi, ktoré slúži ako úniková trasa. Reštauráciu a vyhliadku ročne navštívi približne 200 tisíc návštevníkov.

Most SNP v rámci iniciatívy vyrovnania sa s minulým režimom poslanci mesta premenovali v roku 1993 na dovtedy častejšie používaný hovorový názov Nový most. Tento oficiálny krok sa však stal terčom kritiky a v roku 2012 v rámci mestských osláv 68. výročia SNP a 40. výročia uvedenia mosta do prevádzky ho premenovali na pôvodný názov Most SNP.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  4. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. Stavebná fakulta STU a energeticky úsporné alternatívy
  2. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  3. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  4. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  5. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  7. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  8. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  9. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  10. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 911
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 9 377
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 838
  4. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 6 409
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 5 033
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 4 935
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 856
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 502
  9. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii? 2 652
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 124