Most SNP slúži už 45 rokov

Od odovzdania jednej z hlavných dominánt hlavného mesta Slovenska v sobotu uplynulo 45 rokov.

Most SNP.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. V sobotu 26. augusta uplynulo 45 rokov od oficiálneho otvorenia jednej z hlavných dominánt hlavného mesta Slovenska. Vďaka svojmu dizajnu Most Slovenského národného povstania cez rieku Dunaj dodnes pôsobí nadčasovo.

Do verejnej celoštátnej anonymnej architektonickej súťaže na jeho projekt sa zapojilo 18 autorských skupín architektov, urbanistov, oceliarov a dopravných inžinierov.

Víťazný návrh však Petržalku s mestom neprepojil, tak ako ani ďalšie dva. Ich autori navrhovali železobetónovú konštrukciu, čo bola podmienka pôvodne plánovaného dodávateľa z Maďarska.

Z ekonomických dôvodov sa však začal stavať návrh mosta z ocele, ktorý skončil v súťaži až na štvrtom mieste. Jeho autormi boli architekti Jozef Lacko, Ladislav Kušnír a Ivan Slameň.

Článok pokračuje pod video reklamou

Asanácia zničila historické budovy

Vedľajším negatívnym efektom výstavby mosta bola asanácia značnej časti bratislavského Podhradia, vrátane dlhé roky neudržiavanej historickej časti Vydrica a neologickej synagógy na Rybnom námestí, ktorú zrúcali v apríli 1969. Vedľa dómu sv. Martina ju postavili v roku 1893 v orientálno-dekoratívnom štýle s maurskými prvkami podľa projektu architekta Dezso Milcha.

Vybudovaním prístupovej cesty na Most SNP cez bývalú mestskú priekopu bola tiež hradná časť odčlenená od historického jadra mesta.

Na druhej strane postavenie mosta zlikvidovalo pôvodnú zástavbu Petržalky a urýchlilo výstavbu panelákového sídliska a jeho spojenie s mestom na protiľahlej strane Dunaja.

Výstavba sa začala v roku 1967

Základný kameň oceľového závesného mosta bol položený 6. decembra 1967. Celú výstavbu zabezpečovali spoločnosti Doprastav Bratislava a Hutní montáže Ostrava.

Prvých 150 m nosnej oceľovej konštrukcie sa montovalo na zemi na pravom brehu Dunaja pod vybudovaným pylónom mosta. Pomocou hydraulických lisov sa konštrukcia potom zdvihla do budúcej nivelety a vyvesil sa prvý záves cez pylón. Ďalšie 75-metrové časti mostovky podopierali nad vodou dve pomocné plošiny usadené v zatopených lodiach Šariš a Orava v koryte rieky. Po vyvesení konštrukcie cez pylón sa z potopených lodí vyčerpala voda, aby uvoľnili plavebnú dráhu a odplavili ich do prístavu.

Most slávnostne uviedli do prevádzky 26. augusta 1972 na počesť 28. výročia SNP ako to v tých časoch bývalo za účasti generálneho tajomníka ÚV KSČ Gustáva Husáka a šéfa Mestského výboru KSS Gejzu Šlapku. Most im "čestným hlásením" odovzdal riaditeľ Doprastavu Dušan Miklánek.

Autori boli po okupácii v nemilosti

Na slávnostnom ceremoniáli sa však nesmel zúčastniť šéf autorského kolektívu profesor Jozef Lacko so spolupracovníkmi. Pre verejné odsúdenie invázie vojsk Varšavskej zmluvy v auguste 1968 a následnú sovietsku okupáciu Československa sa stal pre komunistický režim neželanou osobou.

Most bol definitívne dokončený v roku 1974, kedy začala fungovať aj kaviareň Bystrica na pylóne nad mostom (v súčasnosti reštaurácia UFO).

Výnimočná konštrukcia

V čase postavenia bol Most SNP prvým asymetrickým lanovým mostom na Slovensku a druhým na svete. Je to jediný most v hlavnom meste, ktorý nemá žiadny pilier v Dunaji. V roku 2001 ho vyhlásili za slovenskú stavbu storočia v kategórii mostné stavby. Od 16. mája 2018 je most národná kultúrna pamiatka.

Most je zavesený na šikmom pylóne vysokom 84,6 m, jeho celková dĺžka je 430,8 m, šírka 21 m, hmotnosť 7 537 t. Celková výška pylóna od základov po vrchol 95 m, priemer kupoly 32 m. Na moste sú dve dvojprúdové vozovky pre autá, pod nimi je z každej strany mosta chodník pre peších a cyklistov.

Vo vnútri mostnej konštrukcie vedie vodovodné potrubie, ktorým sa zásobuje vodou z Petržalky Staré Mesto.

Návrh koncepčne poslúžil ako predloha pre most Vanšu tilts (Lanový most) v lotyšskej Rige ponad rieku Daugava, ktorý postavili v roku 1981 ako Gorkého most (Gorkija tilts). Meria 595 metrov, výška pylónu je 109 metrov. Podobnú konštrukciu, ale symetrickú, má aj dunajský most povyše sútoku z Moravou Donaubrücke Hainburg.

Vyhliadka na mesto

Na vyhliadkovú plošinu nad kupolovitou reštauráciou, sa dá dostať rýchlovýťahom v jednom z ramien pylónu. Cesta nahor trvá približne 45 sekúnd. V druhom ramene je schodisko so 430 schodmi, ktoré slúži ako úniková trasa. Reštauráciu a vyhliadku ročne navštívi približne 200 tisíc návštevníkov.

Most SNP v rámci iniciatívy vyrovnania sa s minulým režimom poslanci mesta premenovali v roku 1993 na dovtedy častejšie používaný hovorový názov Nový most. Tento oficiálny krok sa však stal terčom kritiky a v roku 2012 v rámci mestských osláv 68. výročia SNP a 40. výročia uvedenia mosta do prevádzky ho premenovali na pôvodný názov Most SNP.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 220
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 899
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 538
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 486
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 994
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 514
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 067
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 202
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 967
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 951