SME

Most SNP slúži od roku 1972

Od odovzdania jednej z hlavných dominánt hlavného mesta Slovenska v sobotu uplynulo 45 rokov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. V sobotu 26. augusta uplynulo 45 rokov od oficiálneho otvorenia jednej z hlavných dominánt hlavného mesta Slovenska. Vďaka svojmu dizajnu Most Slovenského národného povstania cez rieku Dunaj dodnes pôsobí nadčasovo.

Do verejnej celoštátnej anonymnej architektonickej súťaže na jeho projekt sa zapojilo 18 autorských skupín architektov, urbanistov, oceliarov a dopravných inžinierov.

Víťazný návrh však Petržalku s mestom neprepojil, tak ako ani ďalšie dva. Ich autori navrhovali železobetónovú konštrukciu, čo bola podmienka pôvodne plánovaného dodávateľa z Maďarska.

SkryťVypnúť reklamu

Z ekonomických dôvodov sa však začal stavať návrh mosta z ocele, ktorý skončil v súťaži až na štvrtom mieste. Jeho autormi boli architekti Jozef Lacko, Ladislav Kušnír a Ivan Slameň.

Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Asanácia zničila historické budovy

Vedľajším negatívnym efektom výstavby mosta bola asanácia značnej časti bratislavského Podhradia, vrátane dlhé roky neudržiavanej historickej časti Vydrica a neologickej synagógy na Rybnom námestí, ktorú zrúcali v apríli 1969. Vedľa dómu sv. Martina stála od roku 1893 v orientálno-dekoratívnom štýle s maurskými prvkami podľa projektu architekta Dezso Milcha.

Vybudovaním prístupovej cesty na Most SNP cez bývalú mestskú priekopu bola tiež hradná časť odčlenená od historického jadra mesta.

Na druhej strane postavenie mosta zlikvidovalo pôvodnú zástavbu Petržalky a urýchlilo výstavbu panelákového sídliska a jeho spojenie s mestom na protiľahlej strane Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Výstavba sa začala v roku 1967

Základný kameň oceľového závesného mosta bol položený 6. decembra 1967. Celú výstavbu zabezpečovali spoločnosti Doprastav Bratislava a Hutní montáže Ostrava.

Prvých 150 m nosnej oceľovej konštrukcie sa montovalo na zemi na pravom brehu Dunaja pod vybudovaným pylónom mosta. Pomocou hydraulických lisov sa konštrukcia potom zdvihla do budúcej nivelety a vyvesil sa prvý záves cez pylón.

Ďalšie 75-metrové časti mostovky podopierali nad vodou dve pomocné plošiny usadené v zatopených lodiach Šariš a Orava v koryte rieky. Po vyvesení konštrukcie cez pylón sa z potopených lodí vyčerpala voda, aby uvoľnili plavebnú dráhu a odplavili ich do prístavu.

Most slávnostne uviedli do prevádzky 26. augusta 1972 na počesť 28. výročia SNP, ako to v tých časoch bývalo zvykom, za účasti generálneho tajomníka ÚV KSČ Gustáva Husáka a šéfa Mestského výboru KSS Gejzu Šlapku.

SkryťVypnúť reklamu

Most im "čestným hlásením" odovzdal riaditeľ Doprastavu Dušan Miklánek.

Autori boli po okupácii v nemilosti

Na slávnostnom ceremoniáli sa však nesmel zúčastniť šéf autorského kolektívu profesor Jozef Lacko so spolupracovníkmi.

Pre verejné odsúdenie invázie vojsk Varšavskej zmluvy v auguste 1968 a následnú sovietsku okupáciu Československa sa stal počas normalizácie pre komunistický režim neželanou osobou.

Pomery sa na šťastie odvtedy zmenili a na jeho počesť sa od roku 1990 na fakulte architektúry udeľuje za najlepšiu absolventskú magisterskú diplomovú prácu v danom školskom roku Cena profesora Jozefa Lacka.

Most bol definitívne dokončený v roku 1974, kedy začala fungovať aj kaviareň Bystrica na pylóne nad mostom (v súčasnosti reštaurácia UFO).

Výnimočná konštrukcia

V čase postavenia bol Most SNP prvým asymetrickým lanovým mostom na Slovensku a iba druhým na svete. Výnimočný je aj tým, že je jediným mostom v hlavnom meste, ktorý nemá žiadny pilier v Dunaji.

Osvetlenie tvorcovia navrhli 3 000 svietidlami vo zvodidlách, v roku 1998 ich nahradilo stožiarové osvetlenie s 52 špeciálnymi svietidlami.

V roku 2001 ho vyhlásili za slovenskú stavbu storočia v kategórii mostné stavby. Od 16. mája 2018 je most národná kultúrna pamiatka.

Most je zavesený na šikmom pylóne vysokom 84,6 m, jeho celková dĺžka je 430,8 m, šírka 21 m, hmotnosť 7 537 t. Celková výška pylóna od základov po vrchol 95 m, priemer kupoly 32 m. Na moste sú dve dvojprúdové vozovky pre autá, pod nimi je z každej strany mosta chodník pre peších a cyklistov.

Vo vnútri mostnej konštrukcie vedie vodovodné potrubie, ktorým sa zásobuje vodou z Petržalky Staré Mesto.

Podobnú konštrukciu, ale symetrickú, má aj dunajský most povyše sútoku z Moravou Donaubrücke Hainburg.

Návrh koncepčne poslúžil ako predloha pre most v lotyšskej Rige ponad rieku Daugava. V roku 1981 ho postavili ako Gorkého most (Gorkija tilts), dnes sa volá Vanšu tilts (Lanový most). Meria 595 metrov, výška pylónu je 109 metrov.

Vyhliadka na mesto

Na vyhliadkovú plošinu nad kupolovitou reštauráciou sa dá dostať rýchlovýťahom v jednom z ramien pylónu. Cesta nahor trvá približne 45 sekúnd.

V druhom ramene je schodisko so 430 schodmi, ktoré slúži ako úniková trasa. Reštauráciu a vyhliadku ročne navštívi približne 200 tisíc návštevníkov.

Most SNP v rámci iniciatívy vyrovnania sa s minulým režimom poslanci mesta premenovali v roku 1993 na dovtedy častejšie používaný hovorový názov Nový most. Tento oficiálny krok sa však stal terčom kritiky a v roku 2012 v rámci mestských osláv 68. výročia SNP a 40. výročia uvedenia mosta do prevádzky ho premenovali na pôvodný názov Most SNP.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 5 568
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 399
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 961
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 788
  5. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 348
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 802
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 565
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 199
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 717
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 864
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 841
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 9 921
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 845
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 278
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 928
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 372
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu