Most SNP slúži už 45 rokov

Od odovzdania jednej z hlavných dominánt hlavného mesta Slovenska v sobotu uplynulo 45 rokov.

Most SNP.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. V sobotu 26. augusta uplynulo 45 rokov od odovzdania jednej z hlavných dominánt hlavného mesta Slovenska. Most Slovenského národného povstania cez rieku Dunaj vďaka svojmu dizajnu dodnes pôsobia nadčasovo.

Do verejnej celoštátnej anonymnej architektonickej súťaže na projekt mosta sa zapojilo 18 autorských skupín architektov, urbanistov, oceliarov a dopravných inžinierov. Zvíťazil iný projektový návrh, ako dnes poznáme nad Dunajom, pretože z ekonomických dôvodov sa postavila súčasná podoba mosta, ktorá skončila v súťaži až na štvrtom mieste.

Jej autormi boli architekti Jozef Lacko, Ladislav Kušnír a Ivan Slameň.

Asanácia zničila historické budovy

Výstavbe mosta v rokoch 1967 až 1969 padla za obeť pri asanácii značná časť bratislavského podhradia, vrátane historickej časti Vydrice, aj neologická synagóga na Rybnom námestí, postavená v orientálno-dekoratívnom štýle s maurskými prvkami z roku 1893.

Vybudovaním prístupovej cesty na Most SNP bola hradná časť odčlenená od historického jadra mesta.

Na druhej strane sa postavením mosta urýchlil rozvoj výstavby panelových sídliskových bytov v bratislavskej Petržalke a jej spojenie s bratislavským Starým Mestom - na protiľahlej strane Dunaja.

Výstavba sa začala v roku 1967

Základný kameň oceľového cestného závesného mosta vejárového dizajnu bol položený 6. decembra 1967. Celú realizáciu výstavby zabezpečovali spoločnosti Doprastav Bratislava a Hutní montáže Ostrava.

Most bol uvedený do prevádzky 26. augusta 1972 na počesť 28. výročia SNP. Tomu zodpovedala aj prítomnosť generálneho tajomníka Ústredného výboru Komunistickej strany Československa (ÚV KSČ) Gustáva Husáka a člena Predsedníctva ÚV Komunistickej strany Slovenska (KSS) a vedúceho tajomníka Mestského výboru (MV) KSS v Bratislave Gejzu Šlapku. Most odovzdal komunistickým funkcionárom čestným hlásením riaditeľ n. p. Doprastav v Bratislave Ing. Dušan Miklánek.

Autori boli po sovietskej okupácii v nemilosti

Na slávnostnom ceremoniáli sa nesmel zúčastniť vedúci autorského kolektívu projektu mosta profesor Jozef Lacko, ani jeho najbližší spolupracovníci, nakoľko sa pre svoje verejné vyjadrenia odsudzujúce inváziu okupačných vojsk Varšavskej zmluvy v roku 1968 do Československa stal pre komunistický režim neželanou osobou.

Most bol definitívne dokončený v roku 1974, kedy bola do prevádzky uvedená aj kaviareň Bystrica na pylóne nad mostom (v súčasnosti reštaurácia UFO).

V čase postavenia patril Most SNP medzi najpozoruhodnejšie mostné stavby na svete a bol prvým asymetrickým lanovým mostom na Slovensku a len druhým svojho typu na svete.

V celkovej dĺžke 430,8 metra je oceľový a zavesený na jednom 84,6 metrov vysokom pylóne. Má šírku 21 metrov a hmotnosť 7537 ton, celková výška od základov po vrchol je 95 metrov a priemer kopule 32 metrov.

Je to jediný most v hlavnom meste, ktorý nemá žiadny pilier v Dunaji. V roku 2001 bol vyhlásený za stavbu storočia na Slovensku v kategórii mostné stavby.

Vyhliadka na mesto

Na vyhliadkovú plošinu nad kupolovitou reštauráciou, sa dá dostať rýchlovýťahom v jednom z ramien pylónu. Cesta rýchlovýťahom trvá približne 45 sekúnd. V druhom ramene je schodisko so 430 schodmi.

Ročne kupolovitú reštauráciu a vyhliadku navštívi približne 200 tisíc návštevníkov. V útrobách mosta je umiestnené aj vodovodné potrubie, zásobujúce vodou mestskú časť Staré Mesto z bratislavskej Petržalky.

Bratislavský Most SNP zmenil svoj názov v roku 1993. V rámci iniciatívy vyrovnania sa s minulým režimom poslanci mesta schválili názov Nový most. V rámci mestských osláv 68. výročia SNP a 40. výročia uvedenia mosta do prevádzky, bol premenovaný v roku 2012 opätovne na Most SNP.

Bratislavský Most SNP koncepčne poslúžil ako predloha pre most Vanšu tilts (Lanový most) v lotyšskej Rige. Jeden z piatich mostov na Daugave v Rige postavili v roku 1981 ako Gorkého most (Gorkija tilts). Meria 595 metrov, výška pylónu je 109 metrov a otvorený bol v roku 1981

Podobnú konštrukciu, avšak symetrickú, má aj dunajský most povyše rakúskeho Hainburgu (Donaubrücke Hainburg).

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 674
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 819
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 116
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 291
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 197
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 190
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 016
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 729
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 565
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 174