SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Nový asfalt Mostu SNP škodí, tvrdí syn autora mostu

O stave a rekonštrukcii Mosta SNP sme sa rozprávali so stavebným inžinierom Alexandrom Tesárom, ktorý robil na moste kontrolné prehliadky a jeho otec ho projektoval.

Alexander Tesár.Alexander Tesár. (Zdroj: Zdroj - archív Alexandra Tesára)

Napriek tomu, že po smrti otca má Alexander Tesár na Most SNP 70 rokov autorské práva, hlavné mesto s ním rekonštrukciu cesty na moste neriešilo. Oprava vozovky má síce prispieť ku kvalitnej jazde, no most celkovo podľa neho poškodí a oslabí jeho životnosť.

Nový asfalt most zaťaží tak, ako by na ňom pribudlo ďalšie poschodie plné áut. Okrem cesty sú však na moste v hroznom stave aj priečľa a chodníky, v ktorých sú pod povrchom diery.

Most SNP od výstavby neprešiel žiadnou významnou rekonštrukciou. Po 45 rokoch sa na ňom konečne začalo s opravou cesty. Pracovníci firmy Swietelsky Slovakia však na most nanášajú dvojitú vrstvu asfaltu, ktorá ho zaťaží a zmení jeho fyzikálne vlastnosti. Do akej miery sa tým most poškodí?

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Most SNP slúži už 45 rokov Čítajte 

„Nový hrubší asfalt predovšetkým most priťaží. Výpočtami sme zistili, že most sa novou vrstvou asfaltu nezaťažil o 120 ton, ale o 416 ton. Problém je v tom, že most je v stave pokročilého opotrebovania a treba, aby sa s takýmito prídavnými zaťaženiami pracovalo veľmi opatrne.“

Pristupuje sa tak alebo sa dala oprava cesty na moste urobiť inak a zaťažila by ho menej?

„Pôvodne bola na moste jednocentimetrová vrstva takzvaného albánskeho asfaltu, ktorá slúžila ako spojovací prvok medzi asfaltovou vrstvou vozovky a nosným trámom – mostovkou. Fungovala bez chyby 50 rokov, teraz ju tam však nedávajú.

Na tejto vrstve bola ešte štvorcentimetrová vrstva asfaltu, ktorá bola v havarijnom stave a bolo nutné ju vymeniť. Dohromady mala teda vozovka päť centimetrov. Teraz sa tam dali dve vrstvy, ktoré majú hrúbku 3,2 a 3,7 centimetrov, ktoré most výrazne zaťažia. Problémom však je, že po moste jazdí prúd vozidiel od rána do večera a keď je most plný áut, most zaťažia 640 tonami.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sme tam však pridali 416 ton navyše, zrazu sme v situácii, akoby na moste pribudlo ďalšie plné poschodie áut. A to už je zo statického pohľadu na mostnú konštrukciu namáhanie, ktoré by tam nemalo byť.“

Napriek tomu tam však po dokončení opravy cesty bude. Aké sú riešenia, aby sa most mohol ďalej používať a nebol by pre vodičov a chodcov nebezpečný?

„Najprv treba zistiť, ako veľmi ovplyvnila takmer dvojnásobná vrstva asfaltu jeho normálne zaťaženie. Normálna zaťažiteľnosť mosta bola doteraz 26 ton, teraz ju treba znížiť o dvadsať percent. Novú mostovku tam už musíme nechať.

Sanáciu stavu možno však vykonať predopnutím nosných lán na moste. Tým by sa zvýšila jeho tuhosť a znížili by sa výkyvy jeho vibrácií. Ide o náročnú operáciu, ale možno k nej bude treba pristúpiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Toto je jediné riešenie?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C52B8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M52B8 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 31 280
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 094
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 716
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 10 233
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 080
  6. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 978
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 934
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 503
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 252
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 031
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu