ROZHOVOR

Nový asfalt Mostu SNP škodí, tvrdí syn autora mostu

O stave a rekonštrukcii Mosta SNP sme sa rozprávali so stavebným inžinierom Alexandrom Tesárom, ktorý robil na moste kontrolné prehliadky a jeho otec ho projektoval.

Alexander Tesár.(Zdroj: Zdroj - archív Alexandra Tesára)

Napriek tomu, že po smrti otca má Alexander Tesár na Most SNP 70 rokov autorské práva, hlavné mesto s ním rekonštrukciu cesty na moste neriešilo. Oprava vozovky má síce prispieť ku kvalitnej jazde, no most celkovo podľa neho poškodí a oslabí jeho životnosť.

Nový asfalt most zaťaží tak, ako by na ňom pribudlo ďalšie poschodie plné áut. Okrem cesty sú však na moste v hroznom stave aj priečľa a chodníky, v ktorých sú pod povrchom diery.

Most SNP od výstavby neprešiel žiadnou významnou rekonštrukciou. Po 45 rokoch sa na ňom konečne začalo s opravou cesty. Pracovníci firmy Swietelsky Slovakia však na most nanášajú dvojitú vrstvu asfaltu, ktorá ho zaťaží a zmení jeho fyzikálne vlastnosti. Do akej miery sa tým most poškodí?

Prečítajte si tiež: Most SNP slúži už 45 rokov

„Nový hrubší asfalt predovšetkým most priťaží. Výpočtami sme zistili, že most sa novou vrstvou asfaltu nezaťažil o 120 ton, ale o 416 ton. Problém je v tom, že most je v stave pokročilého opotrebovania a treba, aby sa s takýmito prídavnými zaťaženiami pracovalo veľmi opatrne.“

Pristupuje sa tak alebo sa dala oprava cesty na moste urobiť inak a zaťažila by ho menej?

„Pôvodne bola na moste jednocentimetrová vrstva takzvaného albánskeho asfaltu, ktorá slúžila ako spojovací prvok medzi asfaltovou vrstvou vozovky a nosným trámom – mostovkou. Fungovala bez chyby 50 rokov, teraz ju tam však nedávajú.

Na tejto vrstve bola ešte štvorcentimetrová vrstva asfaltu, ktorá bola v havarijnom stave a bolo nutné ju vymeniť. Dohromady mala teda vozovka päť centimetrov. Teraz sa tam dali dve vrstvy, ktoré majú hrúbku 3,2 a 3,7 centimetrov, ktoré most výrazne zaťažia. Problémom však je, že po moste jazdí prúd vozidiel od rána do večera a keď je most plný áut, most zaťažia 640 tonami.

Keď sme tam však pridali 416 ton navyše, zrazu sme v situácii, akoby na moste pribudlo ďalšie plné poschodie áut. A to už je zo statického pohľadu na mostnú konštrukciu namáhanie, ktoré by tam nemalo byť.“

Napriek tomu tam však po dokončení opravy cesty bude. Aké sú riešenia, aby sa most mohol ďalej používať a nebol by pre vodičov a chodcov nebezpečný?

„Najprv treba zistiť, ako veľmi ovplyvnila takmer dvojnásobná vrstva asfaltu jeho normálne zaťaženie. Normálna zaťažiteľnosť mosta bola doteraz 26 ton, teraz ju treba znížiť o dvadsať percent. Novú mostovku tam už musíme nechať.

Sanáciu stavu možno však vykonať predopnutím nosných lán na moste. Tým by sa zvýšila jeho tuhosť a znížili by sa výkyvy jeho vibrácií. Ide o náročnú operáciu, ale možno k nej bude treba pristúpiť.“

Toto je jediné riešenie?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C52B8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C52B8 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 013
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 949
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 636
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 964
  5. Kam do tepla v januári? 2 504
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 382
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 355
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 233
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 316
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 100