SME
Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Nový asfalt Mostu SNP škodí, tvrdí syn autora mostu

O stave a rekonštrukcii Mosta SNP sme sa rozprávali so stavebným inžinierom Alexandrom Tesárom, ktorý robil na moste kontrolné prehliadky a jeho otec ho projektoval.

Alexander Tesár.Alexander Tesár. (Zdroj: Zdroj - archív Alexandra Tesára)

Napriek tomu, že po smrti otca má Alexander Tesár na Most SNP 70 rokov autorské práva, hlavné mesto s ním rekonštrukciu cesty na moste neriešilo. Oprava vozovky má síce prispieť ku kvalitnej jazde, no most celkovo podľa neho poškodí a oslabí jeho životnosť.

Nový asfalt most zaťaží tak, ako by na ňom pribudlo ďalšie poschodie plné áut. Okrem cesty sú však na moste v hroznom stave aj priečľa a chodníky, v ktorých sú pod povrchom diery.

Most SNP od výstavby neprešiel žiadnou významnou rekonštrukciou. Po 45 rokoch sa na ňom konečne začalo s opravou cesty. Pracovníci firmy Swietelsky Slovakia však na most nanášajú dvojitú vrstvu asfaltu, ktorá ho zaťaží a zmení jeho fyzikálne vlastnosti. Do akej miery sa tým most poškodí?

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Most SNP slúži už 45 rokov Čítajte 

„Nový hrubší asfalt predovšetkým most priťaží. Výpočtami sme zistili, že most sa novou vrstvou asfaltu nezaťažil o 120 ton, ale o 416 ton. Problém je v tom, že most je v stave pokročilého opotrebovania a treba, aby sa s takýmito prídavnými zaťaženiami pracovalo veľmi opatrne.“

Pristupuje sa tak alebo sa dala oprava cesty na moste urobiť inak a zaťažila by ho menej?

„Pôvodne bola na moste jednocentimetrová vrstva takzvaného albánskeho asfaltu, ktorá slúžila ako spojovací prvok medzi asfaltovou vrstvou vozovky a nosným trámom – mostovkou. Fungovala bez chyby 50 rokov, teraz ju tam však nedávajú.

Na tejto vrstve bola ešte štvorcentimetrová vrstva asfaltu, ktorá bola v havarijnom stave a bolo nutné ju vymeniť. Dohromady mala teda vozovka päť centimetrov. Teraz sa tam dali dve vrstvy, ktoré majú hrúbku 3,2 a 3,7 centimetrov, ktoré most výrazne zaťažia. Problémom však je, že po moste jazdí prúd vozidiel od rána do večera a keď je most plný áut, most zaťažia 640 tonami.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sme tam však pridali 416 ton navyše, zrazu sme v situácii, akoby na moste pribudlo ďalšie plné poschodie áut. A to už je zo statického pohľadu na mostnú konštrukciu namáhanie, ktoré by tam nemalo byť.“

Napriek tomu tam však po dokončení opravy cesty bude. Aké sú riešenia, aby sa most mohol ďalej používať a nebol by pre vodičov a chodcov nebezpečný?

„Najprv treba zistiť, ako veľmi ovplyvnila takmer dvojnásobná vrstva asfaltu jeho normálne zaťaženie. Normálna zaťažiteľnosť mosta bola doteraz 26 ton, teraz ju treba znížiť o dvadsať percent. Novú mostovku tam už musíme nechať.

Sanáciu stavu možno však vykonať predopnutím nosných lán na moste. Tým by sa zvýšila jeho tuhosť a znížili by sa výkyvy jeho vibrácií. Ide o náročnú operáciu, ale možno k nej bude treba pristúpiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Toto je jediné riešenie?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C52B8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M52B8 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  3. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  4. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  5. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  6. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  4. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  5. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  6. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  10. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 429
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 980
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 959
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 874
  5. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 640
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 614
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 3 210
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 798
  9. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 519
  10. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách? 2 066
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu