SME
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Bezplatná verejná doprava v kraji môže priniesť aj problémy

Martin Fundárek tvrdí, že čo je zadarmo, prináša niekoľko problémov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

BRATISLAVA. Čokoľvek, čo je zadarmo, prináša niekoľko problémov. Martin Fundárek z občianskeho združenia (OZ) Lepšia doprava to povedal pre TASR v reakcii na zverejnenú myšlienku bratislavského župana (BSK) Pavla Freša zaviesť v kraji bezplatnú mestskú a prímestskú dopravu.

Fundárek nespochybňuje, že zavedenie bezplatnej dopravy má potenciál zvýšiť záujem o verejnú dopravu.

"Ak však poskytovateľ nedisponuje potrebnou kapacitou i zálohou vozidiel a personálu, ktorú si posilnenie dopravy vyžaduje, spoje sa preplňujú a vznikne naopak skupina cestujúcich, ktorí sa rozhodnú z verejnej dopravy odísť, pretože sa odmietajú v preplnených spojoch tlačiť," upozornil Fundárek.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalší možný nežiaduci jav vidí v tom, že verejnosť začne používať verejnú hromadnú dopravu i na cesty, ktoré predtým vykonávali peši.

Problémom sú peniaze

Odborníkov kritický pohľad na celú myšlienku však vychádza najmä z ekonomického kontextu celého projektu a finančného dosahu, s ktorým je potrebné rátať.

Spochybňuje pritom odhad iniciátora myšlienky, že zvýšené náklady pokryjú zvýšené príjmy z podielových daní.

"Tie môžu refundovať tri štvrtiny nákladov, ktoré bude predstavovať výpadok tržieb. Okrem tohto deficitu však náklady zvýši aj nárast výkonov," zdôraznil Fundárek. Argumentuje aj príkladom zo zahraničia.

"V sedemdesiattisícovom belgickom meste Hasselt narástli náklady na MHD za desať rokov po zavedení bezplatného cestovania o 250 percent! Napokon po 16 rokoch toto mesto cestovanie zadarmo zrušilo," priblížil.

Skryť Vypnúť reklamu

Vozový park a personál

Do úvahy je navyše potrebné podľa Fundáreka vziať aj nutné rozšírenie vozového parku i personálneho zabezpečenia, ktoré už v súčasnosti nie je dostatočné.

Ak sa podľa neho má uvažovať o zvýšení atraktivity verejnej dopravy, cestou je skôr znižovanie cestovného.

Poukázal pritom na fakt, že ročný lístok je v Bratislave výrazne drahší ako napríklad v Prahe.

"Praha navyše spoplatňuje parkovanie, takže pomer nákladov na využívanie áut a verejnej hromadnej dopravy je tam výrazne iný než v Bratislave," upozornil Fundárek.

Niekto to zaplatiť musí

Dopravný analytik Jozef Drahovský pre TASR upozornil, že nič nemôže byť zadarmo, vždy to niekto musí platiť.

V Bratislavskom kraji je podľa neho treba začať rieši statickú dopravu, rovnako aj hlavné i záložné trasy cez Bratislavu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Momentálne v Bratislave i okolí je intenzívna výstavba. Pribúda tu desaťtisíce nových domácností, ale cestná, električková či trolejbusová sieť sa adekvátne k tomuto nárastu nerozrastá," uviedol.

V budúcnosti to môže podľa neho viesť k ešte väčším dopravným zápcham ako v súčasnosti. "Je to 20 rokov zanedbaného plánovania a výstavby," podotkol analytik.

Frešove plány

Pavol Frešo, súčasný predseda BSK, v stredu 2. augusta prostredníctvom videa na sociálnej sieti potvrdil zámer uchádzať sa o tretí mandát šéfa VÚC v rade.

Myšlienkou, s ktorou sa bude uchádzať o znovuzvolenie, je možnosť zavedenia bezplatnej verejnej dopravy v Bratislavskom kraji.

Frešo je presvedčený, že myšlienka môže byť zrealizovaná, ak sa na trvalý pobyt prihlásia tí, ktorí v Bratislave a Bratislavskom kraji síce žijú, no nie sú tu prihlásení ako rezidenti.

Následné zvýšenie príjmu z podielových daní by podľa Freša sanovalo zvýšené náklady na bezplatnú dopravu. K myšlienke ho vedie i príklad hlavného mesta Estónska, kde takýto model zaviedli.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  4. Od Česka až po Jadran
  5. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  7. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 12 569
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 6 219
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 211
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 964
  5. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 886
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 811
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 159
  8. Od Česka až po Jadran 3 124
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 900
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 314
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu