Bezplatná verejná doprava v kraji môže priniesť aj problémy

Martin Fundárek tvrdí, že čo je zadarmo, prináša niekoľko problémov.

Ilustračné foto.(Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

BRATISLAVA. Čokoľvek, čo je zadarmo, prináša niekoľko problémov. Martin Fundárek z občianskeho združenia (OZ) Lepšia doprava to povedal pre TASR v reakcii na zverejnenú myšlienku bratislavského župana (BSK) Pavla Freša zaviesť v kraji bezplatnú mestskú a prímestskú dopravu.

Fundárek nespochybňuje, že zavedenie bezplatnej dopravy má potenciál zvýšiť záujem o verejnú dopravu.

"Ak však poskytovateľ nedisponuje potrebnou kapacitou i zálohou vozidiel a personálu, ktorú si posilnenie dopravy vyžaduje, spoje sa preplňujú a vznikne naopak skupina cestujúcich, ktorí sa rozhodnú z verejnej dopravy odísť, pretože sa odmietajú v preplnených spojoch tlačiť," upozornil Fundárek.

Ďalší možný nežiaduci jav vidí v tom, že verejnosť začne používať verejnú hromadnú dopravu i na cesty, ktoré predtým vykonávali peši.

Problémom sú peniaze

Odborníkov kritický pohľad na celú myšlienku však vychádza najmä z ekonomického kontextu celého projektu a finančného dosahu, s ktorým je potrebné rátať.

Spochybňuje pritom odhad iniciátora myšlienky, že zvýšené náklady pokryjú zvýšené príjmy z podielových daní.

"Tie môžu refundovať tri štvrtiny nákladov, ktoré bude predstavovať výpadok tržieb. Okrem tohto deficitu však náklady zvýši aj nárast výkonov," zdôraznil Fundárek. Argumentuje aj príkladom zo zahraničia.

"V sedemdesiattisícovom belgickom meste Hasselt narástli náklady na MHD za desať rokov po zavedení bezplatného cestovania o 250 percent! Napokon po 16 rokoch toto mesto cestovanie zadarmo zrušilo," priblížil.

Vozový park a personál

Do úvahy je navyše potrebné podľa Fundáreka vziať aj nutné rozšírenie vozového parku i personálneho zabezpečenia, ktoré už v súčasnosti nie je dostatočné.

Ak sa podľa neho má uvažovať o zvýšení atraktivity verejnej dopravy, cestou je skôr znižovanie cestovného.

Poukázal pritom na fakt, že ročný lístok je v Bratislave výrazne drahší ako napríklad v Prahe.

"Praha navyše spoplatňuje parkovanie, takže pomer nákladov na využívanie áut a verejnej hromadnej dopravy je tam výrazne iný než v Bratislave," upozornil Fundárek.

Niekto to zaplatiť musí

Dopravný analytik Jozef Drahovský pre TASR upozornil, že nič nemôže byť zadarmo, vždy to niekto musí platiť.

V Bratislavskom kraji je podľa neho treba začať rieši statickú dopravu, rovnako aj hlavné i záložné trasy cez Bratislavu.

"Momentálne v Bratislave i okolí je intenzívna výstavba. Pribúda tu desaťtisíce nových domácností, ale cestná, električková či trolejbusová sieť sa adekvátne k tomuto nárastu nerozrastá," uviedol.

V budúcnosti to môže podľa neho viesť k ešte väčším dopravným zápcham ako v súčasnosti. "Je to 20 rokov zanedbaného plánovania a výstavby," podotkol analytik.

Frešove plány

Pavol Frešo, súčasný predseda BSK, v stredu 2. augusta prostredníctvom videa na sociálnej sieti potvrdil zámer uchádzať sa o tretí mandát šéfa VÚC v rade.

Myšlienkou, s ktorou sa bude uchádzať o znovuzvolenie, je možnosť zavedenia bezplatnej verejnej dopravy v Bratislavskom kraji.

Frešo je presvedčený, že myšlienka môže byť zrealizovaná, ak sa na trvalý pobyt prihlásia tí, ktorí v Bratislave a Bratislavskom kraji síce žijú, no nie sú tu prihlásení ako rezidenti.

Následné zvýšenie príjmu z podielových daní by podľa Freša sanovalo zvýšené náklady na bezplatnú dopravu. K myšlienke ho vedie i príklad hlavného mesta Estónska, kde takýto model zaviedli.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 526
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 6 769
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 274
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 407
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 218
  6. Splnený sen 1 657
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 254
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 068
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 068
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 981