BRATISLAVA. Sťahovacia firma nemusí predstavovať len auto a zopár silných chlapov. Viaceré spoločnosti vás dnes už presťahujú na kľúč – rýchlo a bez stresu. Budete na to potrebovať niekoľko sto eur.
Pri zmene adresy má človek viac možností – presťahovať byt vo vlastnej réžii alebo sa zbaliť sám a prenajať si na sťahovanie auto a ľudí. Najpohodlnejšie je nechať celý proces vrátane balenia „majetku“ na sťahovaciu firmu.
Prípravám sa však ani v poslednom prípade úplne nevyhnete. Prvým krokom by malo byť vytriedenie vecí a vyhodenie všetkého, čo je staré, nefunguje alebo sa v domácnosti dlhšie nepoužíva.
„Každý byt má svoju čiernu dieru, kde sa skladujú takéto veci. Každá škatuľa a skriňa je pri sťahovaní náklad navyše,“ konštatoval Miroslav Korduliak z firmy Movex services.
Výber sťahovacej firmy netreba nechať na náhodu. Všetky svoje osobné veci totiž na čas odovzdávate do cudzích rúk. „Sťahovanie je intímna záležitosť,“ poznamenal.

Firmu overte
„Je dobré overiť sťahovaciu firmu cez portál Finstat alebo Obchodný register. Pozrieť sa, či nemá napríklad dlhy v Sociálnej poisťovni,“ radí konateľ spoločnosti Plusim Radoslav Stankoven.
“Jednoizbový byt presťahujeme v rámci Bratislavy od 100 do 150 eur. Sú v tom sťahovacie práce, doprava, obalové materiály požičiame zadarmo.
„
Firma si ešte pred sťahovaním príde váš byt obzrieť.
„Na obhliadke si pozrieme prístup, overíme, či sa všetky bremená budú dať bez problémov vyniesť z bytu,“ dodal Stankoven. Podľa množstva vecí a nábytku vám potom sťahovacia firma dodá počet ľudí a techniku.
Ak zveríte celý proces firme, celý majetok rodiny vrátane nábytku môže byť na novom mieste za dva až tri dni. „Počítal by som s jedným dňom na balenie, ďalší deň by nasledovala preprava a tretí deň na vykládku,“ hovorí Stankoven.
Väčšina sa zbalí sama
Väčšina ľudí sa však podľa neho obyčajne rozhodne, že si zbalí obsah bytu vo vlastnej réžii a sťahovaciu firmu si najme len na ich prevoz. V tom prípade si treba na balenie a sťahovanie vyčleniť najmenej jeden týždeň.
Niektoré sťahovacie spoločnosti ponúkajú v takomto prípade nielen sťahovacie služby - vynesenie, prevoz a vyloženie vecí, ale poskytnú vám aj obalový materiál. „Bytovým klientom ponúkame za zálohu škatule a rôzne prepravky,“ spresnil Stankoven.
Cena sťahovania závisí od služieb, ktoré firma poskytne. Za presťahovanie jednej izby – bez balenia - si špecializované firmy počítajú okolo 50 eur. „Jednoizbový byt presťahujeme v rámci Bratislavy od 100 do 150 eur. Sú v tom sťahovacie práce, doprava, obalové materiály požičiame zadarmo,“ hovorí Stankoven.
Sťahovanie stredne veľkého trojizbového bytu na kľúč – teda aj s balením - vyjde podľa neho približne na 800 eur.
Za vírivku a klavír budete doplácať
Veľké kusy nábytku vám prevezú za príplatok. Takými bývajú starožitné masívne skrine, pianá, trezory alebo v poslednom čase moderné vírivky, či iné bremená s hmotnosťou nad 80 kilogramov.
„Stáva sa, že si ich ľudia zadovážia napríklad ešte pred osadením bezpečnostných dvier. Neskôr zistia, že von to už nedostanú,“ vysvetľuje Stankoven. Sťahovanie so žeriavom potom môže cenu za sťahovanie aj zdvojnásobiť.
Odborníci tiež radia: dobre si rozmyslite, ktorý nábytok so sebou na novú adresu beriete. „Lacný nábytok z veľkoobchodov s nábytkom nie je prispôsobený na opätovné skladanie a na prevoz v nákladnom aute v zloženom stave,“ upozornil Korduliak.
Časť sťahovacích firiem poskytuje ako ďalšiu službu aj skladovanie. Ak napríklad potrebujete z bytu vysťahovať nábytok, ale nový byt ešte napríklad prerábate, za poplatok vám ho uskladnia.
Poistenie vecí, ktoré sa cestou poškodia, prípadne stratia, býva v cene sťahovacích služieb. Každá firma má inú výšku poistenia. „Poškodenie a stratu vecí zákazníka kryjeme do výšky 800-tisíc eur,“ povedal Stankoven z Plusimu. Poistenie sa týka aj poškodenia vecí tretích osôb.
Ak ide o menšie škody, spoločnosť môže ponúknuť zákazníkovi zľavu zo služby. „Po dohode so zákazníkom to môže byť päť percent z ceny služby,“ dodal Stankoven.
Ale pozor, podmienkou je, že máte svoje veci dostatočne zabalené a ochránené pred poškodením. „Za nedbanlivo zabalené a pripravené veci nezoberie zodpovednosť žiadna sťahovacia firma ani poisťovňa,“ upozornil Korduliak.
Na čo nezabudnúť pri sťahovaní?
1. Zmeniť si trvalý pobyt – treba zájsť na mestský alebo obecný úrad podľa novej adresy, kde sa prihlásite na trvalý pobyt.
2. Nový občiansky preukaz – treba ho vybaviť do 30 dní od zaevidovania nového trvalého pobytu.
3. Do ôsmich dní treba zmenu trvalého pobytu ohlásiť aj zdravotnej poisťovni – dá sa vybaviť aj e-mailom alebo poštou.
4. Novú adresu oznámte zamestnávateľovi, ten ju oznámi Sociálnej poisťovni.
5. Ostatní – mamičky na materskej, poberatelia sociálnych dávok, živnostníci, podnikatelia na to majú osem dní.
6. Živnostník zmenu adresy do 15 dní nahlási aj Živnostenskému úradu.
7. Pošta - aby ste mali dosť času oznámiť inštitúciám zmenu adresy, Slovenská pošta vám ešte šesť mesiacov môže posielať zásielky na pôvodnú adresu.
8. Káblová televízia - ak budete používať služby pôvodného poskytovateľa ako predošlý majiteľ bytu, stačí požiadať o prepis. Ak ju využívať nechcete a pôvodný majiteľ ju neodhlásil, treba podať výpoveď zmluvy.
9. Koncesionárske poplatky - ak sa sťahujete na miesto, kde predtým nik nebýval, máte oznamovaciu povinnosť: koncesionárske poplatky platí každý odberateľ elektriny. Prihlásiť sa dá prostredníctvom online prihlášky na stránke RTVS, SMS správou alebo na pošte.
10. Prehlásenie vozidla - ak sa sťahujete do iného okresu, do 15 dní musíte prehlásiť svoje auto a vymeniť tabuľky s evidenčným číslom.