SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Bratislava sa dá spoznávať aj v pokluse

Okrem klasických autobusových či peších má mesto pre návštevníkov aj bežecké prehliadky. Škandinávci skúmajú stromy a Dubajčania sa tešia, že tu máme len 30 stupňov.

Spoznávanie mesta spôsobom Go Running privedie návštevníkov bežcov aj na Slavín.Spoznávanie mesta spôsobom Go Running privedie návštevníkov bežcov aj na Slavín. (Zdroj: Archív Michala Ajpeka)

BRATISLAVA. Niekto rád spoznáva mestá z autobusu, iný z turistického vláčika či dvojkolky Segway a niekto pri tom rád beží. Nový spôsob spoznávania miest už prišiel aj do Bratislavy. Jedným z "bežiacich" sprievodcov v Bratislave je Michal Ajpek, ktorý spojil dve záľuby – behanie a sprievodcovstvo – a teraz ponúka bežecké prehliadky po Bratislave. Prezradil nám, kto má o prehliadky v pokluse záujem aj aké má plány do budúcnosti.

O čo pri bežeckých prehliadkach ide?

"Ide o klasické spoznávanie Bratislavy, ale počas behu."

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste prišli na myšlienku ponúkať takýto druh prehliadok?

"Sprievodcovstvo sa mi vždy páčilo a popri práci som si urobil sprievodcovský kurz. Potom som rozmýšľal čo ďalej. Sprevádzať veľké autobusové zájazdy sa mi popri práci nechcelo a navyše tento trh je už nasýtený, keďže v Bratislave je registrovaných niekoľko sto sprievodcov.

Preto som hľadal niečo špeciálne. Rád behávam a keď som narazil na Go! Running Tours, bola to jasná voľba.

Táto organizácia zastrešuje bežecké prehliadky miest zatiaľ najmä v Európe. Kontaktoval som ich a kúpil si franšízu pre Bratislavu a okolie. Je to trošku iné než klasické sprievodcovstvo, keďže môžem zároveň robiť sprievodcu aj športovať."

Prečítajte si tiež: Prečo začať behať? Čítajte 

Ako to funguje?

"Záujemcovia ma kontaktujú cez rezervačný systém na stránke materskej organizácie. Môžu si vybrať z viacerých tratí rôznych dĺžok. Potom mám 24 hodín na to, aby som objednávku potvrdil."

SkryťVypnúť reklamu

Z akých tratí si môžu vybrať?

"Najkratšia má šesť kilometrov a najdlhšia 18. Najpopulárnejšia trať je Up and Down cez Staré Mesto. Počas nej, v závislosti od zvolenej dĺžky, sa zastavíme aj na Hrade a Slavíne. Ďalšia trať Danube River Run vedie po oboch stranách Dunaja cez mosty a Staré Mesto.

Dlhšou trasou je 15-kilometrová trasa z Devína do Schloss Hofu v Rakúsku cez cyklomost v Devínskej Novej Vsi. Bežíme cez Devínsku Kobylu a cez Sandberg, čiže je to kopcovitejšia trasa. Trasa From City to Nature bežíme na Kamzík a cez Železnú studienku, čo je viac o prírode ako o pamiatkach."

Podľa čoho si záujemcovia vyberajú trasy?

"Mám skúsenosť, že si skôr vyberajú podľa kilometrov než podľa toho, čo uvidia. Ale je to rôzne."

SkryťVypnúť reklamu

Ako je to s tempom?

"Tempo určuje klient. Na ňom tiež záleží, či je to viac o behu, alebo o výklade, okolo čoho bežíme a čo vidíme. Prevažná väčšina však o miestach, kadiaľ bežíme, chce vedieť viac. Takže na miestach, ako sú Bratislavský hrad alebo Slavín sa vždy zastavíme. Je odtiaľ aj pekný výhľad a tu sa zároveň vydýchajú. Na Slavíne sú za krátku prestávku vďační, lebo vybehnúť do toho kopca dá niektorým celkom zabrať.

Napríklad tí, ktorí sú z miest na rovine ako Buenos Aires alebo Washington, vždy hovoria, že doma nemajú kde beh do kopca trénovať. Mal som však aj dvoch šesťdesiatnikov, z ktorých jeden síce bol po infarkte, ale bol v takej kondícií, že mu mladí nestíhali."

Vy ste s tempom nikdy nemali problémy?

"Mal som aj bežkyňu, ktorá bežala maratón pod tri hodiny. V ten deň bolo veľmi teplo, až 35 stupňov. Ona bola v top forme a ja som mal za sebou dve prebdené noci, keďže som bol na futbale vo Francúzsku. Takže sa musela ona trošku prispôsobiť mne. Ale väčšinou sa to dá."

Akí ľudia si zvolia takýto spôsob prehliadky mesta?

"Sú to väčšinou zahraniční manažéri či obchodní cestujúci, ktorí sú tu na služobnej ceste. Niekedy dávajú šialené termíny, aby všetko stihli. Doteraz najväčším extrémom bola klientka, s ktorou som bežal ráno o piatej, aby stihla let domov o ôsmej. Záujem o takéto prehliadky majú aj ľudia, ktorí sú tu na dovolenke.

Raz som mal napríklad troch Američanov, ktorí zvládli za jeden deň tri mestá. Ráno prišli do Bratislavy z Viedne, absolvovali bežeckú prehliadku a večer pokračovali vlakom do Budapešti. Ďalšia klientka pricestovala z Viedne len na bežeckú prehliadku a hneď sa ponáhľala naspäť, aby stihla večer operu."

Aké národností sú medzi vašimi klientmi?

"Mal som už tuším klientov zo všetkých kontinentov okrem Afriky. Zatiaľ to boli vždy cudzinci, Slováka ešte ani jedného."

Čo ich na Bratislave zaujíma?

"Je to veľmi rôzne, ako sa hovorí – sto ľudí, sto chutí. Keď prídu severania, stojíme pri každom stromčeku, lebo ich zaujíma, aké stromy tu rastú. Keď som sprevádzal Švédov spoza severného polárneho kruhu, im stačilo, že svietilo slnko, lebo akurát prišli v zime, keď doma majú polárnu noc. Keď prídu ľudia z Dubaja, tešia sa, že je iba 30 stupňov.

Sprevádzal som aj dvojicu Rusku a Švajčiara a stáli sme takmer pri všetkom. Ruske sa páčili historické budovy ako Hrad či Prezidentský palác a Švajčiar bol schopný zastaviť sa pri každej socialistickej stavbe, či už pri Slavíne, alebo obrátenej pyramíde, lebo vo Švajčiarsku nič také nemajú. Veľmi sa mu páčilo Námestie slobody. Obyčajne cezeň len prefrčíme s tým, že poviem, že sa tu nachádza najväčšia fontána v meste. On bol schopný stráviť tu päť či desať minút."

Koľko prehliadok ste zatiaľ absolvovali?

"Franšízu som kúpil koncom roka 2015, takže minulý rok bola prvá sezóna. Počas nej sa uskutočnilo približne 30 behov. Tento rok bolo doteraz štyri-päť behov. Sezóna trvá od mája do septembra, ale hlavná sezóna je júl a august. Keďže behávame najmä ráno, neprekážajú ani horúčavy."

Koľko stojí takáto bežecká prehliadka?

"Závisí to od dĺžky trasy a počtu účastníkov. S jedným klientom je cena približne od 20 do 45 eur za najdlhšiu 18-kilometrovú trasu. S počtom klientov cena, samozrejme, klesá."

Aké sú vaše plány do budúcnosti?

"Zmenil som hlavné zamestnanie a každý pracovný deň cestujem do Hlohovca. Preto som obmedzil bežecké prehliadky na rána a večery počas pracovných dní a na víkendy. Mám však v hlave veľa vecí, ktoré by sa dali robiť.

Rád by som rozšíril ponuku trás aj smerom na Svätý Jur alebo k hraniciam s Rakúskom a Maďarskom. Je tam trojhraničie, bod, kde sa stretávajú hranice troch štátov – Slovenska, Maďarska a Rakúska. To by sa dalo spojiť s Rusovcami, Gerulatou, vodným dielom na Dunaji či s bunkrami."

www.gorunningtours.com/index.php/city-bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 705
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 280
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 527
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 160
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 231
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 533
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 268
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  8. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 965
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 023
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 797
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 696
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 704
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 645
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu