SERVIS

Ak inzerát na byt visí na webe mesiac, máte problém

Majiteľove ružové okuliare môžu predaju bytu uškodiť.

Predaju bytu pomôžu dobré fotky jednotlivých miestností.(Zdroj: IntExReal)

BRATISLAVA. Prvý dojem a čas. Pri predaji nehnuteľností zohrávajú kľúčovú rolu. Ak nechcete urobiť zo svojho príbytku cieľ „realitnej turistiky“ a o pol roka ho predať pod cenu, treba si jednotlivé kroky premyslieť a naplánovať.

Začnite od ceny. „Prvým krokom by mal byť prieskum, za aké ceny sa predávajú podobné ponuky v okolí,“ vysvetľuje člen predsedníctva Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska Mário Glos zo spoločnosti Reality MGM.

Rozumné podľa neho nie je nastaviť cenu neúmerne vysoko, a to ani v prípade, že sa majiteľ s predajom neponáhľa. „Klient, ktorý je na druhej strane, vie, že daný byt je v ponuke pridlho, takže nadobudne dojem, že tam bude nejaký problém.“

Cena by nemala byť vyššia ako päť percent nad bežnou cenou. „Treba rátať s tým, že pri konečnom jednaní o cene bude chcieť kupujúci zľavu dve až tri percentá,“ poznamenal Glos. Plus treba počítať s províziou realitnej kancelárie.

Ďalším bodom je rozhodnutie, či budete svoj byt predávať sami, alebo ho zveríte do rúk realitnej kancelárie. Keď sa rozhodnete pre sprostredkovateľa, oplatí sa riadiť referenciami.

Po vstupe realitného agenta na scénu by mali udalosti nabrať rýchly spád. „Kľúčová lehota sú tri týždne. Potom je už ponuka všedná, zapadne prachom, stráca atraktívnosť,“ upozornil Glos.

Byt potrebuje nastajlovať

Byt alebo dom budete pravdepodobne ponúkať na predaj formou inzercie. K tej potrebujete dobré fotografie alebo video. Či si ich už urobíte sami, alebo ich zhotoví váš realitný maklér, dbajte na to, aby byt pôsobil čisto a upratane a fotky realisticky.

V tejto fáze môžete využiť služby špecialistov na bytové skrášlenie, takzvaný home staging. Dokážu „nastajlovať“ miestnosti v byte tak, aby prilákali pozornosť kupujúceho.

Najdôležitejší je totiž prvý dojem z nehnuteľnosti. Klient sa obyčajne rozhodne v prvých minútach po prekročení prahu predávanej nehnuteľnosti, či ju chce.

Edita Vörösová zo spoločnosti IntExReal opisuje päť základných úprav, ktorými home stager urobí vašu nehnuteľnosť atraktívnejšou.

Prvou je poriadok a čistota už od vstupu. Potenciálny zákazník má oči otvorené už v čase, keď vystupuje z auta pred vaším panelákom. Čo je pokazené alebo poškodené, treba odstrániť alebo opraviť a priestory rozjasniť.

„Ďalšie zásady sú - zbavme sa pachov a vecí, ktoré bránia kupujúcemu objektívne vnímať priestor,“ vysvetľuje Vörösová. Upravené priestory sa podľa nej predávajú rýchlejšie a za lepšiu cenu.

Dvojhodinová konzultácia s home stagerom vyjde cca na 100 eur, samotná realizácia stojí od 200 eur vyššie podľa veľkosti nehnuteľnosti.

Pasívny predaj škodí

Inzerát nestačí len zavesiť na internet. Realitný maklér by mal s vašou nehnuteľnosťou pracovať aktívne. Mal by vedieť nastaviť cieľovú skupinu pre predávanú nehnuteľnosť a spárovať vašu ponuku s dopytom potenciálnych kupujúcich. „Najhorší je pasívny predaj. Byt sa hodí do ponuky a viac sa oň nik nestará,“ hovorí Glos.

Ak sa nedohodnete s jednou realitkou na exkluzívnom predaji, a váš byt budú ponúkať viacerí agenti, dajte si pozor na to, aby sa váš inzerát neopakoval na jednom webe s nehnuteľnosťami s rôznymi cenami.

„Stáva sa, že realitná kancelária ponúkne nehnuteľnosť za menej, ako chce samotný klient. Keď už nájde na danú sumu klienta, byt sa lepšie nepredá,“ upozorňuje Glos.

Bez majiteľa

Samotné obhliadky bytu je podľa špecialistu na reality lepšie robiť bez prítomnosti majiteľa. „Ten môže veci vidieť príliš ružovo, čo môže klienta odradiť,“ dodal. V prípade, že majiteľ byt predáva sám, mal by sa určite zdržať prehnaných komplimentov o nehnuteľnosti. „Treba ju prezentovať triezvou optikou.“

Ak sa klient v krátkom čase nevyjadrí, že byt kúpi, váha a rozhodnutie odkladá, pravdepodobne obchod neurobíte. „Ak klient nehnuteľnosť chce, vyjadrí sa veľmi rýchlo, hlavne pri starších bytoch,“ uzavrel Mário Glos.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 688
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 214
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 376
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 130
  5. Kam do tepla v januári? 1 802
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 530
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 400
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 331
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 861