SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky
SERVIS

Ak inzerát na byt visí na webe mesiac, máte problém

Majiteľove ružové okuliare môžu predaju bytu uškodiť.

Predaju bytu pomôžu dobré fotky jednotlivých miestností.Predaju bytu pomôžu dobré fotky jednotlivých miestností. (Zdroj: IntExReal)

BRATISLAVA. Prvý dojem a čas. Pri predaji nehnuteľností zohrávajú kľúčovú rolu. Ak nechcete urobiť zo svojho príbytku cieľ „realitnej turistiky“ a o pol roka ho predať pod cenu, treba si jednotlivé kroky premyslieť a naplánovať.

Začnite od ceny. „Prvým krokom by mal byť prieskum, za aké ceny sa predávajú podobné ponuky v okolí,“ vysvetľuje člen predsedníctva Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska Mário Glos zo spoločnosti Reality MGM.

Rozumné podľa neho nie je nastaviť cenu neúmerne vysoko, a to ani v prípade, že sa majiteľ s predajom neponáhľa. „Klient, ktorý je na druhej strane, vie, že daný byt je v ponuke pridlho, takže nadobudne dojem, že tam bude nejaký problém.“

Skryť Vypnúť reklamu

Cena by nemala byť vyššia ako päť percent nad bežnou cenou. „Treba rátať s tým, že pri konečnom jednaní o cene bude chcieť kupujúci zľavu dve až tri percentá,“ poznamenal Glos. Plus treba počítať s províziou realitnej kancelárie.

Ďalším bodom je rozhodnutie, či budete svoj byt predávať sami, alebo ho zveríte do rúk realitnej kancelárie. Keď sa rozhodnete pre sprostredkovateľa, oplatí sa riadiť referenciami.

Po vstupe realitného agenta na scénu by mali udalosti nabrať rýchly spád. „Kľúčová lehota sú tri týždne. Potom je už ponuka všedná, zapadne prachom, stráca atraktívnosť,“ upozornil Glos.

Byt potrebuje nastajlovať

Byt alebo dom budete pravdepodobne ponúkať na predaj formou inzercie. K tej potrebujete dobré fotografie alebo video. Či si ich už urobíte sami, alebo ich zhotoví váš realitný maklér, dbajte na to, aby byt pôsobil čisto a upratane a fotky realisticky.

Skryť Vypnúť reklamu

V tejto fáze môžete využiť služby špecialistov na bytové skrášlenie, takzvaný home staging. Dokážu „nastajlovať“ miestnosti v byte tak, aby prilákali pozornosť kupujúceho.

Najdôležitejší je totiž prvý dojem z nehnuteľnosti. Klient sa obyčajne rozhodne v prvých minútach po prekročení prahu predávanej nehnuteľnosti, či ju chce.

Edita Vörösová zo spoločnosti IntExReal opisuje päť základných úprav, ktorými home stager urobí vašu nehnuteľnosť atraktívnejšou.

Prvou je poriadok a čistota už od vstupu. Potenciálny zákazník má oči otvorené už v čase, keď vystupuje z auta pred vaším panelákom. Čo je pokazené alebo poškodené, treba odstrániť alebo opraviť a priestory rozjasniť.

„Ďalšie zásady sú - zbavme sa pachov a vecí, ktoré bránia kupujúcemu objektívne vnímať priestor,“ vysvetľuje Vörösová. Upravené priestory sa podľa nej predávajú rýchlejšie a za lepšiu cenu.

Skryť Vypnúť reklamu

Dvojhodinová konzultácia s home stagerom vyjde cca na 100 eur, samotná realizácia stojí od 200 eur vyššie podľa veľkosti nehnuteľnosti.

Pasívny predaj škodí

Inzerát nestačí len zavesiť na internet. Realitný maklér by mal s vašou nehnuteľnosťou pracovať aktívne. Mal by vedieť nastaviť cieľovú skupinu pre predávanú nehnuteľnosť a spárovať vašu ponuku s dopytom potenciálnych kupujúcich. „Najhorší je pasívny predaj. Byt sa hodí do ponuky a viac sa oň nik nestará,“ hovorí Glos.

Ak sa nedohodnete s jednou realitkou na exkluzívnom predaji, a váš byt budú ponúkať viacerí agenti, dajte si pozor na to, aby sa váš inzerát neopakoval na jednom webe s nehnuteľnosťami s rôznymi cenami.

„Stáva sa, že realitná kancelária ponúkne nehnuteľnosť za menej, ako chce samotný klient. Keď už nájde na danú sumu klienta, byt sa lepšie nepredá,“ upozorňuje Glos.

Bez majiteľa

Samotné obhliadky bytu je podľa špecialistu na reality lepšie robiť bez prítomnosti majiteľa. „Ten môže veci vidieť príliš ružovo, čo môže klienta odradiť,“ dodal. V prípade, že majiteľ byt predáva sám, mal by sa určite zdržať prehnaných komplimentov o nehnuteľnosti. „Treba ju prezentovať triezvou optikou.“

Ak sa klient v krátkom čase nevyjadrí, že byt kúpi, váha a rozhodnutie odkladá, pravdepodobne obchod neurobíte. „Ak klient nehnuteľnosť chce, vyjadrí sa veľmi rýchlo, hlavne pri starších bytoch,“ uzavrel Mário Glos.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Bývanie v meste predlžuje život
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Slovenská výskumníčka odhaľuje tajomstvá starovekého Egypta
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Slovenská výskumníčka odhaľuje tajomstvá starovekého Egypta
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 694
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 19 199
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 305
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 739
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 335
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 266
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 853
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 596
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 475
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 6 850
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu