SERVIS

Ak inzerát na byt visí na webe mesiac, máte problém

Majiteľove ružové okuliare môžu predaju bytu uškodiť.

Predaju bytu pomôžu dobré fotky jednotlivých miestností.(Zdroj: IntExReal)

BRATISLAVA. Prvý dojem a čas. Pri predaji nehnuteľností zohrávajú kľúčovú rolu. Ak nechcete urobiť zo svojho príbytku cieľ „realitnej turistiky“ a o pol roka ho predať pod cenu, treba si jednotlivé kroky premyslieť a naplánovať.

Začnite od ceny. „Prvým krokom by mal byť prieskum, za aké ceny sa predávajú podobné ponuky v okolí,“ vysvetľuje člen predsedníctva Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska Mário Glos zo spoločnosti Reality MGM.

Rozumné podľa neho nie je nastaviť cenu neúmerne vysoko, a to ani v prípade, že sa majiteľ s predajom neponáhľa. „Klient, ktorý je na druhej strane, vie, že daný byt je v ponuke pridlho, takže nadobudne dojem, že tam bude nejaký problém.“

Cena by nemala byť vyššia ako päť percent nad bežnou cenou. „Treba rátať s tým, že pri konečnom jednaní o cene bude chcieť kupujúci zľavu dve až tri percentá,“ poznamenal Glos. Plus treba počítať s províziou realitnej kancelárie.

Ďalším bodom je rozhodnutie, či budete svoj byt predávať sami, alebo ho zveríte do rúk realitnej kancelárie. Keď sa rozhodnete pre sprostredkovateľa, oplatí sa riadiť referenciami.

Po vstupe realitného agenta na scénu by mali udalosti nabrať rýchly spád. „Kľúčová lehota sú tri týždne. Potom je už ponuka všedná, zapadne prachom, stráca atraktívnosť,“ upozornil Glos.

Byt potrebuje nastajlovať

Byt alebo dom budete pravdepodobne ponúkať na predaj formou inzercie. K tej potrebujete dobré fotografie alebo video. Či si ich už urobíte sami, alebo ich zhotoví váš realitný maklér, dbajte na to, aby byt pôsobil čisto a upratane a fotky realisticky.

V tejto fáze môžete využiť služby špecialistov na bytové skrášlenie, takzvaný home staging. Dokážu „nastajlovať“ miestnosti v byte tak, aby prilákali pozornosť kupujúceho.

Najdôležitejší je totiž prvý dojem z nehnuteľnosti. Klient sa obyčajne rozhodne v prvých minútach po prekročení prahu predávanej nehnuteľnosti, či ju chce.

Edita Vörösová zo spoločnosti IntExReal opisuje päť základných úprav, ktorými home stager urobí vašu nehnuteľnosť atraktívnejšou.

Prvou je poriadok a čistota už od vstupu. Potenciálny zákazník má oči otvorené už v čase, keď vystupuje z auta pred vaším panelákom. Čo je pokazené alebo poškodené, treba odstrániť alebo opraviť a priestory rozjasniť.

„Ďalšie zásady sú - zbavme sa pachov a vecí, ktoré bránia kupujúcemu objektívne vnímať priestor,“ vysvetľuje Vörösová. Upravené priestory sa podľa nej predávajú rýchlejšie a za lepšiu cenu.

Dvojhodinová konzultácia s home stagerom vyjde cca na 100 eur, samotná realizácia stojí od 200 eur vyššie podľa veľkosti nehnuteľnosti.

Pasívny predaj škodí

Inzerát nestačí len zavesiť na internet. Realitný maklér by mal s vašou nehnuteľnosťou pracovať aktívne. Mal by vedieť nastaviť cieľovú skupinu pre predávanú nehnuteľnosť a spárovať vašu ponuku s dopytom potenciálnych kupujúcich. „Najhorší je pasívny predaj. Byt sa hodí do ponuky a viac sa oň nik nestará,“ hovorí Glos.

Ak sa nedohodnete s jednou realitkou na exkluzívnom predaji, a váš byt budú ponúkať viacerí agenti, dajte si pozor na to, aby sa váš inzerát neopakoval na jednom webe s nehnuteľnosťami s rôznymi cenami.

„Stáva sa, že realitná kancelária ponúkne nehnuteľnosť za menej, ako chce samotný klient. Keď už nájde na danú sumu klienta, byt sa lepšie nepredá,“ upozorňuje Glos.

Bez majiteľa

Samotné obhliadky bytu je podľa špecialistu na reality lepšie robiť bez prítomnosti majiteľa. „Ten môže veci vidieť príliš ružovo, čo môže klienta odradiť,“ dodal. V prípade, že majiteľ byt predáva sám, mal by sa určite zdržať prehnaných komplimentov o nehnuteľnosti. „Treba ju prezentovať triezvou optikou.“

Ak sa klient v krátkom čase nevyjadrí, že byt kúpi, váha a rozhodnutie odkladá, pravdepodobne obchod neurobíte. „Ak klient nehnuteľnosť chce, vyjadrí sa veľmi rýchlo, hlavne pri starších bytoch,“ uzavrel Mário Glos.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  7. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  8. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  9. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  7. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  8. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 404
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 12 111
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 11 924
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 380
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 841
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 627
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 2 557
  8. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 431
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 2 105
  10. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 020