SERVIS

Ak inzerát na byt visí na webe mesiac, máte problém

Majiteľove ružové okuliare môžu predaju bytu uškodiť.

Predaju bytu pomôžu dobré fotky jednotlivých miestností.(Zdroj: IntExReal)

BRATISLAVA. Prvý dojem a čas. Pri predaji nehnuteľností zohrávajú kľúčovú rolu. Ak nechcete urobiť zo svojho príbytku cieľ „realitnej turistiky“ a o pol roka ho predať pod cenu, treba si jednotlivé kroky premyslieť a naplánovať.

Začnite od ceny. „Prvým krokom by mal byť prieskum, za aké ceny sa predávajú podobné ponuky v okolí,“ vysvetľuje člen predsedníctva Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska Mário Glos zo spoločnosti Reality MGM.

Rozumné podľa neho nie je nastaviť cenu neúmerne vysoko, a to ani v prípade, že sa majiteľ s predajom neponáhľa. „Klient, ktorý je na druhej strane, vie, že daný byt je v ponuke pridlho, takže nadobudne dojem, že tam bude nejaký problém.“

Cena by nemala byť vyššia ako päť percent nad bežnou cenou. „Treba rátať s tým, že pri konečnom jednaní o cene bude chcieť kupujúci zľavu dve až tri percentá,“ poznamenal Glos. Plus treba počítať s províziou realitnej kancelárie.

Ďalším bodom je rozhodnutie, či budete svoj byt predávať sami, alebo ho zveríte do rúk realitnej kancelárie. Keď sa rozhodnete pre sprostredkovateľa, oplatí sa riadiť referenciami.

Po vstupe realitného agenta na scénu by mali udalosti nabrať rýchly spád. „Kľúčová lehota sú tri týždne. Potom je už ponuka všedná, zapadne prachom, stráca atraktívnosť,“ upozornil Glos.

Byt potrebuje nastajlovať

Byt alebo dom budete pravdepodobne ponúkať na predaj formou inzercie. K tej potrebujete dobré fotografie alebo video. Či si ich už urobíte sami, alebo ich zhotoví váš realitný maklér, dbajte na to, aby byt pôsobil čisto a upratane a fotky realisticky.

V tejto fáze môžete využiť služby špecialistov na bytové skrášlenie, takzvaný home staging. Dokážu „nastajlovať“ miestnosti v byte tak, aby prilákali pozornosť kupujúceho.

Najdôležitejší je totiž prvý dojem z nehnuteľnosti. Klient sa obyčajne rozhodne v prvých minútach po prekročení prahu predávanej nehnuteľnosti, či ju chce.

Edita Vörösová zo spoločnosti IntExReal opisuje päť základných úprav, ktorými home stager urobí vašu nehnuteľnosť atraktívnejšou.

Prvou je poriadok a čistota už od vstupu. Potenciálny zákazník má oči otvorené už v čase, keď vystupuje z auta pred vaším panelákom. Čo je pokazené alebo poškodené, treba odstrániť alebo opraviť a priestory rozjasniť.

„Ďalšie zásady sú - zbavme sa pachov a vecí, ktoré bránia kupujúcemu objektívne vnímať priestor,“ vysvetľuje Vörösová. Upravené priestory sa podľa nej predávajú rýchlejšie a za lepšiu cenu.

Dvojhodinová konzultácia s home stagerom vyjde cca na 100 eur, samotná realizácia stojí od 200 eur vyššie podľa veľkosti nehnuteľnosti.

Pasívny predaj škodí

Inzerát nestačí len zavesiť na internet. Realitný maklér by mal s vašou nehnuteľnosťou pracovať aktívne. Mal by vedieť nastaviť cieľovú skupinu pre predávanú nehnuteľnosť a spárovať vašu ponuku s dopytom potenciálnych kupujúcich. „Najhorší je pasívny predaj. Byt sa hodí do ponuky a viac sa oň nik nestará,“ hovorí Glos.

Ak sa nedohodnete s jednou realitkou na exkluzívnom predaji, a váš byt budú ponúkať viacerí agenti, dajte si pozor na to, aby sa váš inzerát neopakoval na jednom webe s nehnuteľnosťami s rôznymi cenami.

„Stáva sa, že realitná kancelária ponúkne nehnuteľnosť za menej, ako chce samotný klient. Keď už nájde na danú sumu klienta, byt sa lepšie nepredá,“ upozorňuje Glos.

Bez majiteľa

Samotné obhliadky bytu je podľa špecialistu na reality lepšie robiť bez prítomnosti majiteľa. „Ten môže veci vidieť príliš ružovo, čo môže klienta odradiť,“ dodal. V prípade, že majiteľ byt predáva sám, mal by sa určite zdržať prehnaných komplimentov o nehnuteľnosti. „Treba ju prezentovať triezvou optikou.“

Ak sa klient v krátkom čase nevyjadrí, že byt kúpi, váha a rozhodnutie odkladá, pravdepodobne obchod neurobíte. „Ak klient nehnuteľnosť chce, vyjadrí sa veľmi rýchlo, hlavne pri starších bytoch,“ uzavrel Mário Glos.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 846
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 299
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 453
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 366
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 778
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 559
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 927
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 690
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 480
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 467