SME

Cestu na Moste SNP začnú opravovať 3. júla. Vodičov čakajú zápchy

Po moste sa bude jazdiť aj počas rekonštrukcie. Na premávku bude vždy vyčlenený jeden pruh v každom smere jazdy.

Vozovka na Moste SNP potrebuje nový povrch.Vozovka na Moste SNP potrebuje nový povrch. (Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Vodiči sa musia v lete v Bratislave pripraviť na dopravné obmedzenia. Hlavné mesto totiž začne v pondelok 3. júla s opravou cesty na Moste SNP. Dokončiť ju plánuje do konca augusta.

Počas opravy bude most prejazdný a doprava bude obmedzená len čiastočne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Most bude prejazdný v každom smere, jeden jazdný pruh do Petržalky a jeden jazdný pruh z Petržalky v smere do centra," povedal bratislavský primátor Ivo Nesrovnal. Najprv sa opravia vonkajšie jazdné pruhy, následne vnútorné.

Most SNP sa využíva už 45 rokov bez toho, aby prešiel rekonštrukciou. Patrí k najvyužívanejším mostom v Bratislave, ktorým len v rannej špičke prejde zhruba štyritisíc áut, preto by sa mali obyvatelia hlavného mosta pripraviť počas leta na zápchy.

SkryťVypnúť reklamu

„Mosty sú jedným z najužších hrdiel dopravy v Bratislave a výpadok jedného znamená obrovské kolóny, o čom sa môžeme presvedčiť vždy pri nejakej nehode na moste,“ povedal odborník na premávku Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava.

Prečítajte si tiež: Cestu na Moste SNP chcú opraviť v lete Čítajte 

Kde možno očakávať najväčšie zápchy?

Najväčšie zápchy počas rekonštrukcie Mosta SNP môžu Bratislavčania podľa neho očakávať na moste Apollo a v jeho okolí - na Einsteinovej, Dolnozemskej ceste a Košickej.

„Zvýšenú záťaž predpokladám aj na časti vnútorného okruhu, a teda na Vajanského nábreží, Dostojevského rade, Karadžičovej a Legionárskej, ale aj na Miletičovej, Šancovej a Ulici 29. augusta. Problémy možno očakávať aj na zjazde zo Staromestskej na nábrežie," dodal Fundárek.

Rozsah zápch bude podľa neho závisieť od organizácie výstavby. Ak sa však k obmedzenému prejazdu cez most pridá v lete aj uzávera na Mlynských nivách pre prestavbu autobusovej stanice, prípadne výmena električkových koľají na nábreží, v Bratislave môže podľa Fundárka nastať aj dopravný kolaps.

SkryťVypnúť reklamu

„O avizovaných opravách budú informované dopravné servisy a informácie o oprave sme odkomunikovali aj so zástupcami spoločností Waze, Sygic, Tom Tom či Here, aby vodiči pri využívaní navigačných systémov o tejto oprave vedeli a mohli si tak prispôsobiť čas a trasu jazdy,“ povedal riaditeľ bratislavského magistrátu Martin Maruška.

Zmeny v organizácii dopravy sa nedotknú len vodičov áut, ale aj verejnej hromadnej dopravy. Dopravný podnik Bratislava podľa generálneho riaditeľa Milana Urbana nastaví obmedzenia tak, aby sa cestujúcich dotkli v čo najnižšej miere.

Prečítajte si tiež: Opravu cesty na Moste SNP odložili Čítajte 

„Spoje redukovať nebudeme. Aj naďalej bude Petržalku s druhým brehom Dunaja spájať desať liniek. V letnom grafikone sa len zmení interval medzi všetkými autobusmi z minúty a pol na dve minúty," povedal Urban.

SkryťVypnúť reklamu

Cestu mali opraviť už pred rokom

Bratislavský magistrát plánoval vozovku na Moste SNP opraviť ešte vlani. Malo ísť o finále rozsiahlych opráv ciest v súvislosti so skrášlením mesta pre predsedníctvo v Rade Európskej únie.

Projekt na opravu vozovky na Moste SNP je pritom podľa bývalej dopravnej inžinierky Bratislavy Tatiany Kratochvílovej vypracovaný, schválený a zaplatený už od minulej jari.

Radnica však nestihla vysúťažiť firmu, ktorá by cestu opravila. Hovorilo sa preto, že vozovku zrekonštruuje na jeseň. Ani k tomu však nedošlo.

Prečítajte si tiež: Rýchlosť zaváži Čítajte 

Po tom, čo sa do súťaže prihlásil iba jeden uchádzač, mesto ju zrušilo. Tento rok vypísalo novú súťaž.

„Prihlásilo sa do nej okolo osem uchádzačov. Vybrali sme tri firmy - Pittel+Brausewetter, Hochtief SK a Switelsky Slovakia, ktoré budú pre mesto zabezpečovať realizáciu dopravných projektov. Z nich sme následne vysúťažili spoločnosť Swietelsky Slovakia, ktorá opraví vozovku na Moste SNP," povedal Maruška.

Zatiaľ čo minulý rok dostalo hlavné mesto na opravy ciest pre predsedníctvo štátnu dotáciu, mesto bude tento rok opravovať cesty z vlastného rozpočtu. Rekonštrukcia cesty na Moste SNP bude stáť 1,5 milióna eur. Podľa Marušku išlo o najnižšiu ponuku spomedzi troch firiem v súťaži.

Peniaze, ktoré vlani hlavné mesto od štátu na opravu cesty na moste dostalo, využilo na rekonštrukciu vozovky na Panónskej ceste v Petržalke.

Dopravní inšpektori časom vylúčili možnosť, že by sa most opravoval počas školského roka. „Krajský dopravný inšpektorát v Bratislave povolí zvláštne využívanie a povolenie rozkopávky a projekt prenosného značenia maximálne na dva mesiace, a teda od 1. júla 2017 do 31. augusta 2017," hovorkyňa krajského Policajného zboru v Bratislave Lucia Mihalíková.

Každý rozumný správca sa podľa Fundárka snaží uzávierky kľúčových komunikácií naplánovať na obdobie slabšej frekvencie dopravy, čo v mestských podmienkach znamená na obdobie letných prázdnin. Je však pre neho záhadou, prečo mesto vyberalo dodávateľa na stavbu vyše roka.

„Hlavným dôvodom odsúvania rekonštrukcie je zrejme to, že mesto nie je schopné opravu riadne zorganizovať," povedal Fundárek.

Nedostatky mosta

Na to, aby mestská radnica mohla v lete vymeniť povrch vozovky na Moste SNP, musela ešte získať povolenie na organizáciu dopravy od krajského dopravného inšpektorátu.

Krajskí inšpektori denníku SME potvrdili, že hlavné mesto im predložilo projekt prenosného dopravného značenia približne pred dvoma týždňami. Spolu s mestom naladili organizáciu dopravy, aby sa dopravná situácia pre vodičov nastavila čo najlepšie.

Hlavné mesto na jar urobilo diagnostiku Mosta SNP. Tá ukázala, že pôvodný oceľový plech pod vozovkou je v dobrom stave a môže byť podkladom pre nový asfaltový koberec.

Jeden z najvyužívanejších mostov v meste má však podľa inžiniera Alexandra Tesára, ktorý roky posudzuje stavy mostov v meste a jeho otec bol spoluautorom Mosta SNP, viacero technických problémov.

Okrem vozovky treba podľa neho rýchlo opraviť aj prechodové konštrukcie mosta, bočné chodníky, priestor plošiny nástupu do výťahu do reštaurácie Ufo či skorodované schodiská. Posledné dve sú v sedemstupňovej stupnici porúch klasifikované piatym stupňom.

Hlavné mesto však plánuje v rámci rekonštrukcie opraviť len vozovku. "Opravy musíme robiť postupne, je to totiž vec rozpočtu," povedal Maruška.

S Mostom SNP má však magistrát aj ďalšie plány. "Pripravujeme sa pomaly aj na kompletnú diagnostiku mosta, teda úplne celého mosta," dodal Nesrovnal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 211
  2. Každý piaty zomrie 9 158
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 780
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 6 401
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 812
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 510
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 696
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 251
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 21 122
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 729
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 682
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 785
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 169
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 563
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 9 007
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu