SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Cestu na Moste SNP začnú opravovať 3. júla. Vodičov čakajú zápchy

Po moste sa bude jazdiť aj počas rekonštrukcie. Na premávku bude vždy vyčlenený jeden pruh v každom smere jazdy.

Vozovka na Moste SNP potrebuje nový povrch.Vozovka na Moste SNP potrebuje nový povrch. (Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Vodiči sa musia v lete v Bratislave pripraviť na dopravné obmedzenia. Hlavné mesto totiž začne v pondelok 3. júla s opravou cesty na Moste SNP. Dokončiť ju plánuje do konca augusta.

Počas opravy bude most prejazdný a doprava bude obmedzená len čiastočne.

„Most bude prejazdný v každom smere, jeden jazdný pruh do Petržalky a jeden jazdný pruh z Petržalky v smere do centra," povedal bratislavský primátor Ivo Nesrovnal. Najprv sa opravia vonkajšie jazdné pruhy, následne vnútorné.

Most SNP sa využíva už 45 rokov bez toho, aby prešiel rekonštrukciou. Patrí k najvyužívanejším mostom v Bratislave, ktorým len v rannej špičke prejde zhruba štyritisíc áut, preto by sa mali obyvatelia hlavného mosta pripraviť počas leta na zápchy.

SkryťVypnúť reklamu

„Mosty sú jedným z najužších hrdiel dopravy v Bratislave a výpadok jedného znamená obrovské kolóny, o čom sa môžeme presvedčiť vždy pri nejakej nehode na moste,“ povedal odborník na premávku Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava.

Prečítajte si tiež: Cestu na Moste SNP chcú opraviť v lete Čítajte 

Kde možno očakávať najväčšie zápchy?

Najväčšie zápchy počas rekonštrukcie Mosta SNP môžu Bratislavčania podľa neho očakávať na moste Apollo a v jeho okolí - na Einsteinovej, Dolnozemskej ceste a Košickej.

„Zvýšenú záťaž predpokladám aj na časti vnútorného okruhu, a teda na Vajanského nábreží, Dostojevského rade, Karadžičovej a Legionárskej, ale aj na Miletičovej, Šancovej a Ulici 29. augusta. Problémy možno očakávať aj na zjazde zo Staromestskej na nábrežie," dodal Fundárek.

Rozsah zápch bude podľa neho závisieť od organizácie výstavby. Ak sa však k obmedzenému prejazdu cez most pridá v lete aj uzávera na Mlynských nivách pre prestavbu autobusovej stanice, prípadne výmena električkových koľají na nábreží, v Bratislave môže podľa Fundárka nastať aj dopravný kolaps.

SkryťVypnúť reklamu

„O avizovaných opravách budú informované dopravné servisy a informácie o oprave sme odkomunikovali aj so zástupcami spoločností Waze, Sygic, Tom Tom či Here, aby vodiči pri využívaní navigačných systémov o tejto oprave vedeli a mohli si tak prispôsobiť čas a trasu jazdy,“ povedal riaditeľ bratislavského magistrátu Martin Maruška.

Zmeny v organizácii dopravy sa nedotknú len vodičov áut, ale aj verejnej hromadnej dopravy. Dopravný podnik Bratislava podľa generálneho riaditeľa Milana Urbana nastaví obmedzenia tak, aby sa cestujúcich dotkli v čo najnižšej miere.

Prečítajte si tiež: Opravu cesty na Moste SNP odložili Čítajte 

„Spoje redukovať nebudeme. Aj naďalej bude Petržalku s druhým brehom Dunaja spájať desať liniek. V letnom grafikone sa len zmení interval medzi všetkými autobusmi z minúty a pol na dve minúty," povedal Urban.

SkryťVypnúť reklamu

Cestu mali opraviť už pred rokom

Bratislavský magistrát plánoval vozovku na Moste SNP opraviť ešte vlani. Malo ísť o finále rozsiahlych opráv ciest v súvislosti so skrášlením mesta pre predsedníctvo v Rade Európskej únie.

Projekt na opravu vozovky na Moste SNP je pritom podľa bývalej dopravnej inžinierky Bratislavy Tatiany Kratochvílovej vypracovaný, schválený a zaplatený už od minulej jari.

Radnica však nestihla vysúťažiť firmu, ktorá by cestu opravila. Hovorilo sa preto, že vozovku zrekonštruuje na jeseň. Ani k tomu však nedošlo.

Prečítajte si tiež: Rýchlosť zaváži Čítajte 

Po tom, čo sa do súťaže prihlásil iba jeden uchádzač, mesto ju zrušilo. Tento rok vypísalo novú súťaž.

„Prihlásilo sa do nej okolo osem uchádzačov. Vybrali sme tri firmy - Pittel+Brausewetter, Hochtief SK a Switelsky Slovakia, ktoré budú pre mesto zabezpečovať realizáciu dopravných projektov. Z nich sme následne vysúťažili spoločnosť Swietelsky Slovakia, ktorá opraví vozovku na Moste SNP," povedal Maruška.

Zatiaľ čo minulý rok dostalo hlavné mesto na opravy ciest pre predsedníctvo štátnu dotáciu, mesto bude tento rok opravovať cesty z vlastného rozpočtu. Rekonštrukcia cesty na Moste SNP bude stáť 1,5 milióna eur. Podľa Marušku išlo o najnižšiu ponuku spomedzi troch firiem v súťaži.

Peniaze, ktoré vlani hlavné mesto od štátu na opravu cesty na moste dostalo, využilo na rekonštrukciu vozovky na Panónskej ceste v Petržalke.

Dopravní inšpektori časom vylúčili možnosť, že by sa most opravoval počas školského roka. „Krajský dopravný inšpektorát v Bratislave povolí zvláštne využívanie a povolenie rozkopávky a projekt prenosného značenia maximálne na dva mesiace, a teda od 1. júla 2017 do 31. augusta 2017," hovorkyňa krajského Policajného zboru v Bratislave Lucia Mihalíková.

Každý rozumný správca sa podľa Fundárka snaží uzávierky kľúčových komunikácií naplánovať na obdobie slabšej frekvencie dopravy, čo v mestských podmienkach znamená na obdobie letných prázdnin. Je však pre neho záhadou, prečo mesto vyberalo dodávateľa na stavbu vyše roka.

„Hlavným dôvodom odsúvania rekonštrukcie je zrejme to, že mesto nie je schopné opravu riadne zorganizovať," povedal Fundárek.

Nedostatky mosta

Na to, aby mestská radnica mohla v lete vymeniť povrch vozovky na Moste SNP, musela ešte získať povolenie na organizáciu dopravy od krajského dopravného inšpektorátu.

Krajskí inšpektori denníku SME potvrdili, že hlavné mesto im predložilo projekt prenosného dopravného značenia približne pred dvoma týždňami. Spolu s mestom naladili organizáciu dopravy, aby sa dopravná situácia pre vodičov nastavila čo najlepšie.

Hlavné mesto na jar urobilo diagnostiku Mosta SNP. Tá ukázala, že pôvodný oceľový plech pod vozovkou je v dobrom stave a môže byť podkladom pre nový asfaltový koberec.

Jeden z najvyužívanejších mostov v meste má však podľa inžiniera Alexandra Tesára, ktorý roky posudzuje stavy mostov v meste a jeho otec bol spoluautorom Mosta SNP, viacero technických problémov.

Okrem vozovky treba podľa neho rýchlo opraviť aj prechodové konštrukcie mosta, bočné chodníky, priestor plošiny nástupu do výťahu do reštaurácie Ufo či skorodované schodiská. Posledné dve sú v sedemstupňovej stupnici porúch klasifikované piatym stupňom.

Hlavné mesto však plánuje v rámci rekonštrukcie opraviť len vozovku. "Opravy musíme robiť postupne, je to totiž vec rozpočtu," povedal Maruška.

S Mostom SNP má však magistrát aj ďalšie plány. "Pripravujeme sa pomaly aj na kompletnú diagnostiku mosta, teda úplne celého mosta," dodal Nesrovnal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 19 714
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 465
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 241
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 730
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 924
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 700
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 443
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 321
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 75 440
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 794
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 883
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 161
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 794
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 5 178
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 537
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 326
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu