SME

Bikesharing v Bratislave vybrali bez súťaže

Na jar má v uliciach hlavného mesta pribudnúť 75 stanovíšť na 750 požičiavaných bicyklov. Prevádzkovať ich bude Slovnaft.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. O systéme požičiavaných bicyklov, takzvanom bikesharingu, sa v hlavnom meste šepkalo minimálne desať rokov. Bratislava sa dočkala a na jar by malo v jej uliciach pribudnúť 75 stanovíšť so 750 bicyklami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prevádzkovať ich má jediná slovenská rafinéria - Slovnaft. Hlavné mesto ju vybralo bez súťaže.

„Pravidelne som kontroloval vestník, či sa v ňom neobjaví vypísaná súťaž na bikesharing v Bratislave, ale nedočkal som sa," povedal Mirety Dian, zakladateľ bikesharingu s názvom Zelený bicykel v Prievidzi.

SkryťVypnúť reklamu

Až keď sa dozvedel, že sa ide mesto dohodnúť so Slovnaftom, ozval sa, že sú aj iné možnosti, na ktoré by sa mohol bratislavský magistrát pozrieť.

„Čakali sme na oficiálnu výzvu na predkladanie ponúk. Chceli sme spoločne s Cyklokoalíciou zmapovať potreby Bratislavy a predložiť návrh, no už je zrejme neskoro," dodal Dian.

Prečítajte si tiež: Systém zdieľania bicyklov vybuduje Bratislava v spolupráci so Slovnaftom Čítajte 

Za zatvorenými dverami

Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal totiž v stredu 14. júna podpísal s generálnym riaditeľom Slovnaftu Oszkárom Világim memorandum o spolupráci. Zverejnené však ešte nie je. Hlavné mesto má na to tri mesiace.

„Keďže nemáme k dispozícii relevantné právne dokumenty v tejto súvislosti, nevieme posúdiť, či došlo k porušeniu zákona," povedal Marek Šmid, právnik advokátskej kancelárie Maple & Fish.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Na bikesharingu spolupracoval primátor len za zatvorenými dverami Čítajte 

Víťaza na prevádzkovanie bikesharingu vybral Nesrovnal za zatvorenými dverami. „Mestským poslancom ani dopravnej komisii primátor nepredstavil žiadne ponuky a ani s nami nekonzultoval víťazného uchádzača," povedal šéf dopravnej komisie a kandidát na bratislavského župana Jozef Uhler.

Hovorkyňa bratislavského magistrátu Zuzana Onufer tvrdí, že primátor o pripravovanej spolupráci so Slovnaftom informoval starostov na mestskej rade a pre poslancov pripravujú prezentáciu.

Informáciu o uzatvorenej dohode a výber prevádzkovateľa bikesharingu považuje však Uhler za netransparentné. Súhlasí s ním aj občianske združenie Cyklokoalícia.

Prečítajte si tiež: V meste je stovka verejných bicyklov. Ako sa k nim dostať? Čítajte 

„Nevieme, či ide o výhodnú ponuku, keďže mesto ani Slovnaft nepredstavili podrobnosti projektu," povedal člen výkonnej rady Cyklokoalície Michal Malý.

SkryťVypnúť reklamu

Fungovanie systému, ceny, pokrytie, náklady či dodávateľov na technológie chce mesto spolu so Slovnaftom predstavovať postupne.

Ponuku na bikesharing predstavila aj reklamná firma BigMedia. Tá hlavnému mestu ponúkla na jar víziu s viacerými detailmi. Vybudovať chcela 150 stanovíšť so 750 bicyklami za 1,5 milióna eur. Zhruba polovicu nákladov by pokryla tržbami z reklamy na bicykloch a poplatkov od používateľov, zvyšnú polovicu by platilo mesto.

Prečítajte si tiež: Bratislava môže spustiť bikesharing už túto jeseň Čítajte 

„Našu ponuku videli všetci. Je rozhodnuté, akceptujem verdikt mesta, nebudem ďalej o bikesharing v Bratislave bojovať," povedal konateľ BigMedia János Gaál. Systém požičiavania bicyklov pritom aktuálne rozbieha v Košiciach, Banskej Bystrici, Žiline, Poprade, Nitre či pod Tatrami.

Červené body pre Slovnaft

O zavedenie bikesharingu sa podľa Onuferovej zaujímali viaceré spoločnosti, s ktorými mesto rokovalo. Koľko presne ich bolo, nešpecifikovala.

„Slovnaft prišiel s konkrétnou predstavou o riešení a realizácii tohto projektu a predložil mestu najkomplexnejšiu ponuku," uviedla Onuferová.

Za hlavný rozdiel medzi ponukou od Slovnaftu a BigMedie označila to, že spoločnosť BigMedia chcela byť výhradným vlastníkom celého systému. „BigMedia požadovala výhradné práva na reklamný priestor na bicykloch a stojanoch a zároveň požadovala, aby náklady na prevádzku systému vo väčšej miere znášalo hlavné mesto," uviedla Zuzana Onufer.

Keď však bude prevádzkovateľom Slovnaft, náklady na prevádzku pokryje sám. Odhaduje ich zhruba na 200-tisíc eur ročne. Na začiatku však prispeje na vybudovanie systému aj mesto, 460-tisíc eurami. Zvyšných 1,2 až 1,5 milióna eur zaplatí Slovnaft.

„Tento model spolupráce bol zo všetkých predostretých plánov aj od iných firiem pre mesto najvýhodnejší," uviedla Onuferová.

Plusom pre Slovnaft je podľa mesta aj to, že má potrebné skúsenosti vďaka materskej spoločnosti MOL, ktorá sa podieľala na vybudovaní bikesharingu v Budapešti. Počas štvorročnej prevádzky ho využilo viac ako 55-tisíc ľudí, ktorí si spolu požičali 1,4 milióna bicyklov.

Na otázku, prečo mesto nevyhlásilo na prevádzkovateľa bikesharingu verejnú súťaž, Onuferová odpovedala, že Slovnaft deklaruje, že mestu daruje časť majetku, čím ho odbremení od finančných výdavkov.

Bicykle na požičiavanie by mali na začiatku pribudnúť v štyroch mestských častiach - Starom Meste, Novom Meste, Petržalke a Ružinove. Neskôr plánuje Slovnaft službu rozšíriť, najmä do Karlovej Vsi, Podunajských Biskupíc a Vrakune.

Ambíciou podľa hovorcu Slovnaftu Antona Molnára je aj prestavba Slovnaftskej vlečky od železničnej stanice v Podunajských Biskupiciach do areálu rafinérie. Vznikla by tak nová trojkilometrová cyklotrasa. „Ľudia, ktorí by pricestovali do Bratislavy vlakom z juhu, by si tak rovno mohli požičať bicykel a napojiť sa cyklotrasou na ďalšie vetvy," ozrejmil Molnár.

Ftáčnik už firmu na bikesharing vysúťažil

Napriek tomu, že mesto plánuje so Slovnaftom do konca leta uzavrieť zmluvu o spolupráci na bikesharing bez toho, aby prevádzkovateľa riadne vysúťažilo, Uhler, Malý aj Gaál sa tešia, že Bratislava sa pripojí k západným metropolám s ekologickou alternatívou dopravy. Je im však ľúto, za akých okolností.

Bratislava už raz blízko k bikesharingu bola. Ešte viac ako teraz. Bývalý primátor Milan Ftáčnik totiž vyhlásil tender na jeho prevádzkovateľa. Vybudovanie systému požičiavaných bicyklov schválili mestskí poslanci ešte v septembri 2013. O rok neskôr v súťaži vyhrala česká firma Homeport Bikesharing Solutions. Za 610-tisíc eur mala v uliciach vybudovať 40 stanovíšť s klasickými bicyklami i elektrobicyklami. Mesto však nenašlo sponzorov a Ftáčnik už nestihol vlastnú iniciatívu dotiahnuť do konca svojho volebného obdobia.

Jozef Uhler

Stavbári pokračujú vo výstavbe električkovej trate v bratislavskej Petržalke na Jantárovej ceste 25. januára 2024.

Električkovú trať stavia priemerne 48 ľudí a a dve desiatky strojov, spočítala mestská časť.


a 1 ďalší 14
Súvisiace témy: Ivo Nesrovnal, Bratislava
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 972
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 4 954
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 950
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 556
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 901
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 798
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 800
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 661
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 728
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 23 785
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 564
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 128
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 028
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 824
  7. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 7 460
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 128
  1. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  2. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  4. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  5. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  6. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  7. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  8. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
SkryťZatvoriť reklamu