Bratislava vypísala megasúťaž

Bratislava ponúka novému dodávateľovi lámp 172 miliónov eur a zmluvu na 20 rokov.

(Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Jedným z hlavných cieľov mesta pri súťažení nového prevádzkovateľa verejných lámp v Bratislave je, aby sa znížil investičný dlh na infraštruktúre verejného osvetlenia.

Ten sa za posledné roky vyšplhal na desiatky miliónov eur. Mesto ho chce znížiť investíciami do modernizácie a rekonštrukcie osvetlenia.

Predpokladá, že modernizáciou lámp usporí na energiách za dvadsať rokov 40 percent nákladov. Ak sa mu to podarí, mesto by usporilo toľko peňazí, koľko by ho vyšli náklady na elektrickú energiu na osem rokov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zameniť klasické žiarovky LED technológiou je podľa odborníkov správny krok, no hlavné mesto mohlo podľa projektového manažéra Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Martina Kollárika šetriť už aj tento rok.

„Tender mal byť vyhlásený tak, aby sa súčasná zmluva nemusela umelo a bez súťaže predlžovať a mesto tak mohlo čerpať aj tento rok tú najlepšiu ponuku,“ povedal Kollárik.

Prečítajte si tiež: Bratislava našťastie nezhasla

Audit o osvetlení zverejnia aj pre verejnosť

Posledných dvadsať rokov sa totiž o verejné osvetlenie starala firma Siemens. Zmluva s mestom jej vypršala na konci minulého roka. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal však uzavrel so Siemensom zmluvu na ďalšie prevádzkovanie lámp na rok s možnosťou opcie na ďalších dvanásť mesiacov bez verejnej súťaže.

„Poukazuje to na zlý manažment procesov na magistráte, pretože v prípade osvetlenia naozaj nejde o drobné a mesto celý čas vedelo, kedy bude zmluva so Siemensom končiť,“ povedal Kollárik.

Primátor hlavného mesta tvrdí, že pri nástupe do funkcie nenašiel na úrade podklady o stave verejného osvetlenia, a preto si dal v poradenskej firme Deloitte, ktorú pre mesto vysúťažil ešte jeho predchodca, urobiť audit o lampách v meste.

Spoločnosť Deloitte auditom zabezpečila pre mesto aj technické kritériá na vypísanie súťaže.

Mestskí poslanci aj verejnosť však primátora kritizujú, že audit nie je zverejnený. Nahliadnuť doň mohli poslanci iba s podmienkou, že podpíšu mlčanlivosť o dokumente.

Nesrovnal vysvetlil, že audit doteraz nezverejnil preto, lebo je súčasťou súťažných podkladov k verejnému obstarávaniu. Keďže obstarávanie je už vyhlásené, primátor plánuje audit verejnosti sprístupniť.

„Po konzultácii s právnikmi a vyňatí obchodného tajomstva audit v krátkom čase zverejníme,“ povedal Nesrovnal.

Mesto totiž požiadalo firmu Siemens, aby mu ako doterajší prevádzkovateľ osvetlenia poskytla údaje o lampách v meste.

„Spoločnosť Siemens súhlasí so zverejnením údajov o sústave verejného osvetlenia, ako sú počet, typ či vek stožiarov, pokiaľ nejde napríklad o údaje o interných kapacitách a ich nasadzovaní na zabezpečenie prevádzky, ktoré považujeme za naše obchodné tajomstvo,“ uviedol riaditeľ divízie verejného osvetlenia Siemens Richard Procik.

Prečítajte si tiež: Nový tender na verejné osvetlenie je podľa starostov netransparentný

Kto má záujem byť novým prevádzkovateľom lámp?

Hlavné mesto chce nového prevádzkovateľa lámp vysúťažiť do konca tohto roka.

S víťazom chce uzavrieť zmluvu opäť na dvadsať rokov a vyčlenil si na to 172 miliónov eur.

„Ide o predpokladanú sumu zákazky. Veríme, že verejným obstarávaním sa nám podarí cenu ešte znížiť,“ povedal Nesrovnal.

Uchádzači môžu predložiť svoje ponuky do 10. júla. Otvárať sa budú 21. júla.

„Tender trvá na Slovensku v priemere štyri až šesť mesiacov,“ vraví šéf slovenskej pobočky Transparency International Gabriel Šípoš.

Napríklad v Prahe trvala súťaž na správcu osvetlenia rok a pol. Tender sa naťahoval, pretože do tamojšej súťaže opakovane zasiahol protimonopolný úrad.

„Podmienky sme sa snažili nastaviť tak, aby bol systém otvorený, nediskriminačný, moderný a aby sa doň prihlásilo viac uchádzačov,“ povedal partner firmy Deolitte Ivan Lužica.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4XSW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4XSW na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  2. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  3. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  4. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Rozprávkové tankovanie
  10. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 14 958
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 328
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 650
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 608
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 706
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 757