SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
PREŠPORSKÉ DESATORO

Kmeť by chcel k Andersenovi vrátiť káčatko

O svojom vzťahu k Bratislave hovorí turistický sprievodca a prekladateľ z taliančiny ŠTEFAN KMEŤ.

Štefan Kmeť.Štefan Kmeť. (Zdroj: Foto - archív Štefana Kmeťa)

V rubrike Prešporské desatoro odpovedajú zaujímaví Bratislavčania na rovnakých 10 otázok o svojom vzťahu k mestu.

1. Niekto Bratislavu vníma ako krásavicu na Dunaji, iný ako predmestie Viedne a niekto zas ako špinavú dieru s neochotnými ľuďmi. Čím je pre vás?

„Keď som žil mimo Bratislavy, mal som rád už len jej závan, keď som vlakom vošiel do mesta. Mám ju rád stále, ako celú našu krajinu, a neponáram sa do porovnávania s Bratislavy s Viedňou či s inými mestami. Veľmi sa mi však páči, že Bratislava je tu takto s Budapešťou aj Viedňou na jednej kope. Každý sa snaží niečím zaujať a to bez vlastnej hrdosti nejde.“

Skryť Vypnúť reklamu

2. Čo na dnešnom Prešporku zbožňujete?

„S úsmevom? Tak to, koľko vydrží. Ale aj prírodu na dosah ruky. Som rád, že bicyklom je to na skok na všetky strany. Svojimi mierami mi pripadá tak akurát. Páči sa mi aj staromestské jadro od Modrého kostolíka až po Hrad.“

3. A čo, naopak, z duše nenávidíte?

Prečítajte si tiež: Coddington: Mestu škodí, že je každého a zároveň nikoho Čítajte 

„Špinu. Nemyslím si však, že celkovo máme špinavé mesto, no v centre sú napríklad špinavé dlažby, a to najmä v podchodoch. Nestačí z nich totiž iba pozbierať fľaše a papiere.“

4. Každý má svoje obľúbené miesta, kde si rád prevetrá hlavu a uvoľní sa. Kde sú v Bratislave tie vaše?

„V Starom Meste. Mám rád rôzne zákutia a dvory. Pekný je napríklad pred Fleischmannovým múzeom, kde si môžete domýšľať, ako to tam kedysi vyzeralo. Taktiež mám rád úpätie pod Slavínom – od Palisád až po Hlbokú cestu. Teraz tam vynovujú vilové domy a je tam sieť schodov, ktoré slúžia ako pešie skratky. Rád sa tam vraciam, pretože kedysi sme bývali pod hlavnou stanicou a ako deti sme tam boli často.“

Skryť Vypnúť reklamu

5. Ako vnímate celomestskú parkovaciu politiku, ktorá dáva mestským častiam možnosť, aby si nastavili pravidlá samy, a uprednostňuje domácich pred mimobratislavskými?

„Deľbe cien za parkovné sa asi nevyhneme, no musí byť vyvážené. Všetci sa navzájom potrebujeme, no miesta jednoducho chýbajú. Prakticky však nepočuť, že by niektorá mestská časť vytvárala nové parkovacie miesta napríklad v parkovacích domoch. Smutné je, že Bratislava by mohla byť výstavbou oveľa viac zelenšia, no za posledné desaťročia sa len nepekne zahusťovala xxl budovami bez zelených plôch.“

Prečítajte si tiež: Andrásymu chýba vinárnička Vysoká 44 Čítajte 

6. Dávna Pozsony bola multikultúrna. Až do vojny tu žili pokope Slováci, Nemci, Maďari, Česi či Židia. Dnes sa však mnohí obávajú a nechcú medzi seba pustiť iné národnosti. Je v Bratislave miesto pre migrantov a viete si tu napríklad predstaviť mešitu?

Skryť Vypnúť reklamu

„Myslím si, že Prešporok bol a stále je tolerantným mestom. Základom je prepojenie dôvery, otvorenosti a snahy o bezpečnosť. Keď sme pri tej bezpečnosti, stáva sa mi, že zahraničný turista sa na návšteve v Bratislave napríklad po dvoch dňoch opýta: „A aké uniformy majú vaši policajti? Ešte som žiadnych nevidel.“ No späť k náboženstvu. Zariadenia na ne by nemali byť len niekým financovaný import, ale miestna potreba spoločenstva. Potom je však prirodzené, aby mal každý rovnaké podmienky.“

7. Okrem cudzincov tu býva mnoho národniarov z rôznych kútov Slovenska. Tí však všeobecne na Bratislavčanov nadávajú a nevraživosť funguje aj z druhej strany. V čom tkvie problém?

„Takéto nálady vznikajú všade. Niekde viac, niekde menej. Čo vám povedia v Česku o Pražanoch? Naša jediná, aj to polmiliónová, metropola vyčnieva o to viac, že nemáme iné porovnateľné mestá. No takmer v každej rodine už niekto študoval alebo pracoval v zahraničí, a tak si vieme porovnať vzťahy a nálady medzi domácimi. Určitý lokálpatriotizmus je zrejme v každom, treba ho však nasmerovať, aby bol dobrosrdečný.“

8. Potrebuje Bratislava metro? Prečo?

„Bratislava potrebuje rozvíjať dopravu v rôznych smeroch, aby sa vytvorila premyslená dopravná sieť ešte pred tým, ako sa rozpredajú všetky pozemky. Technických riešení verejnej dopravy je viac a mohli by byť súčasťou budovaných komplexov v uzlových lokalitách. Metro je roky dobrá téma len na verejnú pre nikoho nezáväznú diskusiu.“

9. Ktorému zaniknutému miestu v meste by ste znovu prinavrátili život a prečo?

Prečítajte si tiež: Prestavba v okolí bývalého PKO je prejavom komplexu Čítajte 

„Celému podhradiu a susedným hradbám s Kapitulskou ulicou. Na začiatok by pomohlo pohodlnejšie a jednoduchšie prepojenie oboch častí, ktoré patria k tradičným výjavom Bratislavy.“

10. Povedzme, že máte k dispozícii stotisíc eur na to, aby ste v meste niečo zmenili. Do čoho by ste ich investovali?

„Do nákupu zopár kíl bronzu, aby sa k Andersenovi na Hviezdoslavovom námestí vrátilo Škaredé káčatko a do dlažby pred Michalskú ulicu tabuľa, čo pripomína popravisko. Vyšlo by aj na opravu lekárne U Salvatora na Panskej, aby nás potešila rovnako ako Mirbachov palác. V uliciach by sme mohli vystaviť aj diela Bratislavčanov ako Kempelena či Segnera, ktorými by sme ich pripomenuli súčasným obyvateľom mesta.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 230
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 457
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 424
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 166
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 073
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 609
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 363
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 603
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 352
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu