SME
Pondelok, 5. december, 2022 | Meniny má Oto

Najlepšie sa bicykluje v Ružinove, najhoršie v Rači

Okolie Bratislavy ponúka cyklistom desiatky možností na výlety. Horšie je to s cyklistikou v meste.

Bratislavská hrádzaBratislavská hrádza (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Aj keď si vodiči v posledných rokoch zvykli na zvyšujúce sa množstvo bicyklov na bratislavských cestách, podmienky na mestskú cyklistiku stále nie sú ani zďaleka ideálne.

Situácia je v každej mestskej časti iná. „Top sú mestské časti Ružinov a Petržalka, ktoré majú najlepšie napojenie na centrum, je tam aj veľa zelených zón,“ vysvetľuje Tomáš Peciar z občianskeho združenia Cyklokoalícia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dochádzaniu z Petržalky do mesta pomohla cyklotrasa cez Starý most, pokračujúca na Štúrovu, ktorá bola dokončená minulý rok.

SkryťVypnúť reklamu

Zle na tom nie je ani Staré mesto, kde však cyklistom chýba vyznačenie historického okruhu, teda cyklistickej obchádzky historického centra. „Má umožniť cyklistovi ponáhľajúcemu sa ráno do práce obísť centrum, aby sa vyhol napríklad zásobovacím autám v centre,“ spresnil Peciar.

Dobrá dostupnosť do mesta je aj zo začiatku Karlovej Vsi, odkiaľ sa dá do centra pohodlne dostať po nábreží.

Horšie sú už na tom cyklisti, ktorí musia prejsť z Mlynskej doliny cez Lafranconi, a priaznivci dvoch kolies z Dúbravky. „Tam by pomohlo, keby namiesto vysnívaného parkoviska na Železnej studničke, ktoré má zabrať les, vystavali cyklotrasu na Patrónke,“ myslí si Peciar.

Mekka cyklistov v Mlynskej doline

Poznamenal, že projektovú štúdiu cyklokoalícia mestu ponúkla už pred dvoma rokmi. Vyriešenie situácie v Mlynskej doline by podľa neho zase mohlo odľahčiť dopravu v meste. „To je potenciálna mekka cyklodopravy. Je tam 15-tisíc študentov, ktorí majú hlbšie do vrecka. Tí všetci by mohli byť cyklisti,“ dodal Peciar.

SkryťVypnúť reklamu

Najťažšie to majú cyklisti z Rače. Tento rok navyše napriek prísľubom nemôžu počítať ani s úsekom cyklotrasy Alstrova – Pekná cesta. „Pre náročný proces vyrovnania majetkovo-právnych vzťahov cyklotrasa nebude realizovaná v roku 2017,” upozornila Katarína Kohútiková z tlačového oddelenia bratislavského magistrátu. To isté platí pre cyklotrasu Rožňavská, úsek Tomášikova – železničný nadjazd.

Hoci je na cyklodopravu v meste v tomto roku vyčlenených dvakrát viac peňazí ako vlani, zatiaľ podľa združenia toho pre cyklistov veľa neurobilo, hoci sezóna je už v plnom prúde.

„Nový je akurát cyklopiktokoridor obojsmerne na Sibírskej, ktorý urobilo Nové Mesto, inak v zásade nič,“ dodal Peciar. Mesto deklaruje, že plánuje vybudovať trasu na Starohájskej ulici a vyznačiť spomínaný nultý historický okruh v Starom Meste.

SkryťVypnúť reklamu

Rozvoju cyklistiky v meste by okrem budovania a prepájania cyklotrás mal pomôcť bikesharing, o ktorom sa v hlavnom meste rozpráva už desať rokov.

Či si však budú môcť Bratislavčania požičiavať mestské bicykle za symbolický poplatok ešte v tomto roku, je otázne. Mesto má na stole ponuku reklamnej spoločnosti Big Media, ktorá ponúkla zadarmo kompletné vybavenie na bikesharing v hodnote 1,5 milióna eur.

Verejná požičovňa bicyklov

V systéme by malo fungovať 750 bicyklov, ktoré by sa dali požičiavať na 150 stanovištiach.

„Aktuálne veľmi zodpovedne analyzujeme všetky ponuky tak, aby sme sa rozhodli čo najefektívnejšie z hľadiska kvality, modernosti a v prospech všetkých Bratislavčanov,“ uviedla Katarína Kohútiková z magistrátu.

Bikesharing v malom v meste prevádzkuje práve Cyklokoalícia. Kto si chce požičať „biely bicykel“, musí sa zaregistrovať, absolvovať osobné školenie a mal by sa angažovať v komunitnej činnosti.

Magistrát síce každý rok dá v Bratislave do užívania niekoľko nových úsekov cyklotrás, celá infraštruktúra je slabo poprepájaná a na vkus cyklistov sa buduje príliš pomaly.

Na každý projekt je totiž potrebná projektová štúdia, vypracovanie samotného projektu a následne realizácia. Realizátora každej časti musí magistrát hľadať verejným obstarávaním. „Celé to môže trvať, ak by sa tomu niekto aktívne venoval aj deväť mesiacov - ako narodenie dieťaťa,“ vysvetľuje Peciar.

Optimálnym riešením by podľa neho bolo urobiť všetky procesy naraz pre celý balík cyklotrás. „A tiež vyžadovať od developerov, aby pri každej výstavbe riešili aj cykloinfraštruktúru. Magistrát má na to právo, keďže cyklotrasy sú už dávno v územnom pláne mesta.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  2. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  3. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  7. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  2. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  3. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  4. Changes to the System of Remedies
  5. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  6. Nová éra stavieb začína teraz
  7. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 191
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 556
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 5 975
  4. Deti cestujú do exotiky zadarmo 3 563
  5. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 3 499
  6. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 3 324
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 037
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 402
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 224 427
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 315
  3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 6 041
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 417
  5. Jana Melišová: V závoji hmly 3 054
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 973
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 639
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 1 982
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu