Najlepšie sa bicykluje v Ružinove, najhoršie v Rači

Okolie Bratislavy ponúka cyklistom desiatky možností na výlety. Horšie je to s cyklistikou v meste.

Bratislavská hrádza(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Aj keď si vodiči v posledných rokoch zvykli na zvyšujúce sa množstvo bicyklov na bratislavských cestách, podmienky na mestskú cyklistiku stále nie sú ani zďaleka ideálne.

Situácia je v každej mestskej časti iná. „Top sú mestské časti Ružinov a Petržalka, ktoré majú najlepšie napojenie na centrum, je tam aj veľa zelených zón,“ vysvetľuje Tomáš Peciar z občianskeho združenia Cyklokoalícia.

Dochádzaniu z Petržalky do mesta pomohla cyklotrasa cez Starý most, pokračujúca na Štúrovu, ktorá bola dokončená minulý rok.

Zle na tom nie je ani Staré mesto, kde však cyklistom chýba vyznačenie historického okruhu, teda cyklistickej obchádzky historického centra. „Má umožniť cyklistovi ponáhľajúcemu sa ráno do práce obísť centrum, aby sa vyhol napríklad zásobovacím autám v centre,“ spresnil Peciar.

Dobrá dostupnosť do mesta je aj zo začiatku Karlovej Vsi, odkiaľ sa dá do centra pohodlne dostať po nábreží.

Horšie sú už na tom cyklisti, ktorí musia prejsť z Mlynskej doliny cez Lafranconi, a priaznivci dvoch kolies z Dúbravky. „Tam by pomohlo, keby namiesto vysnívaného parkoviska na Železnej studničke, ktoré má zabrať les, vystavali cyklotrasu na Patrónke,“ myslí si Peciar.

Mekka cyklistov v Mlynskej doline

Poznamenal, že projektovú štúdiu cyklokoalícia mestu ponúkla už pred dvoma rokmi. Vyriešenie situácie v Mlynskej doline by podľa neho zase mohlo odľahčiť dopravu v meste. „To je potenciálna mekka cyklodopravy. Je tam 15-tisíc študentov, ktorí majú hlbšie do vrecka. Tí všetci by mohli byť cyklisti,“ dodal Peciar.

Najťažšie to majú cyklisti z Rače. Tento rok navyše napriek prísľubom nemôžu počítať ani s úsekom cyklotrasy Alstrova – Pekná cesta. „Pre náročný proces vyrovnania majetkovo-právnych vzťahov cyklotrasa nebude realizovaná v roku 2017,” upozornila Katarína Kohútiková z tlačového oddelenia bratislavského magistrátu. To isté platí pre cyklotrasu Rožňavská, úsek Tomášikova – železničný nadjazd.

Hoci je na cyklodopravu v meste v tomto roku vyčlenených dvakrát viac peňazí ako vlani, zatiaľ podľa združenia toho pre cyklistov veľa neurobilo, hoci sezóna je už v plnom prúde.

„Nový je akurát cyklopiktokoridor obojsmerne na Sibírskej, ktorý urobilo Nové Mesto, inak v zásade nič,“ dodal Peciar. Mesto deklaruje, že plánuje vybudovať trasu na Starohájskej ulici a vyznačiť spomínaný nultý historický okruh v Starom Meste.

Rozvoju cyklistiky v meste by okrem budovania a prepájania cyklotrás mal pomôcť bikesharing, o ktorom sa v hlavnom meste rozpráva už desať rokov.

Či si však budú môcť Bratislavčania požičiavať mestské bicykle za symbolický poplatok ešte v tomto roku, je otázne. Mesto má na stole ponuku reklamnej spoločnosti Big Media, ktorá ponúkla zadarmo kompletné vybavenie na bikesharing v hodnote 1,5 milióna eur.

Verejná požičovňa bicyklov

V systéme by malo fungovať 750 bicyklov, ktoré by sa dali požičiavať na 150 stanovištiach.

„Aktuálne veľmi zodpovedne analyzujeme všetky ponuky tak, aby sme sa rozhodli čo najefektívnejšie z hľadiska kvality, modernosti a v prospech všetkých Bratislavčanov,“ uviedla Katarína Kohútiková z magistrátu.

Bikesharing v malom v meste prevádzkuje práve Cyklokoalícia. Kto si chce požičať „biely bicykel“, musí sa zaregistrovať, absolvovať osobné školenie a mal by sa angažovať v komunitnej činnosti.

Magistrát síce každý rok dá v Bratislave do užívania niekoľko nových úsekov cyklotrás, celá infraštruktúra je slabo poprepájaná a na vkus cyklistov sa buduje príliš pomaly.

Na každý projekt je totiž potrebná projektová štúdia, vypracovanie samotného projektu a následne realizácia. Realizátora každej časti musí magistrát hľadať verejným obstarávaním. „Celé to môže trvať, ak by sa tomu niekto aktívne venoval aj deväť mesiacov - ako narodenie dieťaťa,“ vysvetľuje Peciar.

Optimálnym riešením by podľa neho bolo urobiť všetky procesy naraz pre celý balík cyklotrás. „A tiež vyžadovať od developerov, aby pri každej výstavbe riešili aj cykloinfraštruktúru. Magistrát má na to právo, keďže cyklotrasy sú už dávno v územnom pláne mesta.“

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 318
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 895
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 468
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 197
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 579
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 543
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 393
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 044
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 775
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 765