SME

Najlepšie sa bicykluje v Ružinove, najhoršie v Rači

Okolie Bratislavy ponúka cyklistom desiatky možností na výlety. Horšie je to s cyklistikou v meste.

Bratislavská hrádzaBratislavská hrádza (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Aj keď si vodiči v posledných rokoch zvykli na zvyšujúce sa množstvo bicyklov na bratislavských cestách, podmienky na mestskú cyklistiku stále nie sú ani zďaleka ideálne.

Situácia je v každej mestskej časti iná. „Top sú mestské časti Ružinov a Petržalka, ktoré majú najlepšie napojenie na centrum, je tam aj veľa zelených zón,“ vysvetľuje Tomáš Peciar z občianskeho združenia Cyklokoalícia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dochádzaniu z Petržalky do mesta pomohla cyklotrasa cez Starý most, pokračujúca na Štúrovu, ktorá bola dokončená minulý rok.

SkryťVypnúť reklamu

Zle na tom nie je ani Staré mesto, kde však cyklistom chýba vyznačenie historického okruhu, teda cyklistickej obchádzky historického centra. „Má umožniť cyklistovi ponáhľajúcemu sa ráno do práce obísť centrum, aby sa vyhol napríklad zásobovacím autám v centre,“ spresnil Peciar.

Dobrá dostupnosť do mesta je aj zo začiatku Karlovej Vsi, odkiaľ sa dá do centra pohodlne dostať po nábreží.

Horšie sú už na tom cyklisti, ktorí musia prejsť z Mlynskej doliny cez Lafranconi, a priaznivci dvoch kolies z Dúbravky. „Tam by pomohlo, keby namiesto vysnívaného parkoviska na Železnej studničke, ktoré má zabrať les, vystavali cyklotrasu na Patrónke,“ myslí si Peciar.

Mekka cyklistov v Mlynskej doline

Poznamenal, že projektovú štúdiu cyklokoalícia mestu ponúkla už pred dvoma rokmi. Vyriešenie situácie v Mlynskej doline by podľa neho zase mohlo odľahčiť dopravu v meste. „To je potenciálna mekka cyklodopravy. Je tam 15-tisíc študentov, ktorí majú hlbšie do vrecka. Tí všetci by mohli byť cyklisti,“ dodal Peciar.

SkryťVypnúť reklamu

Najťažšie to majú cyklisti z Rače. Tento rok navyše napriek prísľubom nemôžu počítať ani s úsekom cyklotrasy Alstrova – Pekná cesta. „Pre náročný proces vyrovnania majetkovo-právnych vzťahov cyklotrasa nebude realizovaná v roku 2017,” upozornila Katarína Kohútiková z tlačového oddelenia bratislavského magistrátu. To isté platí pre cyklotrasu Rožňavská, úsek Tomášikova – železničný nadjazd.

Hoci je na cyklodopravu v meste v tomto roku vyčlenených dvakrát viac peňazí ako vlani, zatiaľ podľa združenia toho pre cyklistov veľa neurobilo, hoci sezóna je už v plnom prúde.

„Nový je akurát cyklopiktokoridor obojsmerne na Sibírskej, ktorý urobilo Nové Mesto, inak v zásade nič,“ dodal Peciar. Mesto deklaruje, že plánuje vybudovať trasu na Starohájskej ulici a vyznačiť spomínaný nultý historický okruh v Starom Meste.

SkryťVypnúť reklamu

Rozvoju cyklistiky v meste by okrem budovania a prepájania cyklotrás mal pomôcť bikesharing, o ktorom sa v hlavnom meste rozpráva už desať rokov.

Či si však budú môcť Bratislavčania požičiavať mestské bicykle za symbolický poplatok ešte v tomto roku, je otázne. Mesto má na stole ponuku reklamnej spoločnosti Big Media, ktorá ponúkla zadarmo kompletné vybavenie na bikesharing v hodnote 1,5 milióna eur.

Verejná požičovňa bicyklov

V systéme by malo fungovať 750 bicyklov, ktoré by sa dali požičiavať na 150 stanovištiach.

„Aktuálne veľmi zodpovedne analyzujeme všetky ponuky tak, aby sme sa rozhodli čo najefektívnejšie z hľadiska kvality, modernosti a v prospech všetkých Bratislavčanov,“ uviedla Katarína Kohútiková z magistrátu.

Bikesharing v malom v meste prevádzkuje práve Cyklokoalícia. Kto si chce požičať „biely bicykel“, musí sa zaregistrovať, absolvovať osobné školenie a mal by sa angažovať v komunitnej činnosti.

Magistrát síce každý rok dá v Bratislave do užívania niekoľko nových úsekov cyklotrás, celá infraštruktúra je slabo poprepájaná a na vkus cyklistov sa buduje príliš pomaly.

Na každý projekt je totiž potrebná projektová štúdia, vypracovanie samotného projektu a následne realizácia. Realizátora každej časti musí magistrát hľadať verejným obstarávaním. „Celé to môže trvať, ak by sa tomu niekto aktívne venoval aj deväť mesiacov - ako narodenie dieťaťa,“ vysvetľuje Peciar.

Optimálnym riešením by podľa neho bolo urobiť všetky procesy naraz pre celý balík cyklotrás. „A tiež vyžadovať od developerov, aby pri každej výstavbe riešili aj cykloinfraštruktúru. Magistrát má na to právo, keďže cyklotrasy sú už dávno v územnom pláne mesta.“

Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 065
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 727
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 260
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 195
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 169
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 035
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 941
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


12
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


6
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


SkryťZatvoriť reklamu