SME

Bratislava potrebuje podľa odborníkov podzemné parkoviská a viac peších zón

Za zlú situáciu s parkovaním v hlavnom meste môžu podľa starostov mestských častí aj nízke kritériá na výstavbu parkovacích miest v stavebnom zákone.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Parkovacia politika bola jednou z priorít primátora Iva Nesrovnala, keď nastupoval do úradu. Od marca platia v Bratislave nové pravidlá, ale podľa niektorých miestnych poslancov problémy neriešia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Málo parkovacích miest, zahustená doprava, nízka atraktívnosť hromadnej dopravy či spoplatnené parkovanie. To je časť problémov, ktoré trápia vodičov áut.

Bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová však upozorňuje, že verejný priestor nepatrí len autám. Cieľom parkovacej politiky podľa nej má byť aj obmedzenie áut v uliciach Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

„Som Petržalčanka a striedavo využívam auto, bicykel a mestskú hromadnú dopravu. Musíme upratať ulice a cesty od áut,” povedala Kratochvílová na diskusii o parkovaní, ktorú organizovala staromestská poslankyňa Martina Uličná.

Kratochvílová ako pozitívny príklad vidí historickú časť Starého Mesta, ktoré sa postupne vyprázdnilo a viac priestoru majú peší a cyklisti. Pešiu zónu by však rozšírila, napríklad o Námestie SNP.

Kratochvílová poukázala aj na Štúrovu ulicu, na ktorej sa po rekonštrukcii neparkuje. „Ľudia si najprv nevedeli predstaviť, že na Štúrovej nebudú stáť, ale podarilo sa to a ulica je teraz hodnotnejšia a ocenili to aj okolití obyvatelia.”

Prečítajte si tiež: Parkovacia politika zostáva ďalej iba na papieri Čítajte 

Parkovisko pod Kollárovým námestím

Staromestský poslanec a člen dopravnej komisie Tomáš Ziegler si myslí, že prijatím parkovacej politiky sa urobil významný krok vpred. Dôležité je preňho vysvetliť ľuďom, že za parkovanie musia platiť, zároveň si za to zaslúžia primeranú protihodnotu.

SkryťVypnúť reklamu

„Na začiatku sa vyberú poplatky, ale ľudia nepocítia zmeny okamžite. Bude im to prekážať, ale po čase si zvyknú. Niektorých zas poplatky odradia a prirodzene sa tak vytvoria miesta,” tvrdí Ziegler.

Bývalý staromestský poslanec Pavol Baxa si myslí, že to nestačí. Ak chce mesto vyriešiť problémy s parkovaním, musí podľa neho vybudovať nové parkovacie podzemné domy.

„Mesto nemá dostatočné kapacity na nové parkoviská. Jediným riešením je vybudovať podzemné. Vôbec by nebol problém postaviť parkovisko pod Kollárovým námestím. Nech majú rezidenti Starého Mesta garantované miesta pred svojimi domami a cezpoľní nech idú do podzemia,” predstavil svoj návrh Baxa.

Ziegler si však myslí, že obyvatelia nové parkoviská nechcú oprávnene, pretože sa boja, že to zasiahne do zelene či parkov.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kratochvílovej sa má urobiť najprv audit už súčasných parkovacích miest a vyhodnotiť situáciu. Takisto by mali mestské časti kontrolovať a schvaľovať prevádzky súkromných parkovacích domov.

Prečítajte si tiež: Bratislavčania protestovali proti budove bez vlastného parkovania Čítajte 

Záujmy stavebníkov

Kratochvílová ako dlhodobá kritička magistrátu pod vedením primátora Iva Nesrovnala poukazuje na systémové chyby, s ktorými sa veľké zmeny robia ťažko.

„Tím, ktorý na magistráte pracuje na parkovacej politike, je žalostne malý a ešte aj s malou podporu,” hovorí Kratochvílová.

Starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová poukazuje aj na zlý stavebný zákon, ktorý je naklonený developerom.

„Tlak staviteľov je silnejší ako náš. Developeri majú stanovené nízke kritériá na výstavbu a nemusia zabezpečiť dostatočný počet parkovacích miest,” vysvetlila Čahojová a zároveň poukázala na to, že stavebný zákon môžu zmeniť len parlamentní poslanci.

Referentka magistrátu Zuzana Aufrichtová, ktorá kritizovala Nesrovnala za netransparentnosť pri príprave parkovacej politiky, poukazuje na ďalšie problémy mesta.

„Bratislava má sedemnásť mestských častí, každá je iná a má iné problémy a požiadavky,” vysvetľuje Aufrichtová, ktorá však dodala, že nový návrh našťastie umožňuje mestským častiam upraviť si pravidlá podľa svojich potrieb.

Aufrichtová si však myslí, že na veľké zmeny ako záchytné parkoviská a lepšia hromadná doprava musí ísť viac peňazí z magistrátu.

Cieľom novej parkovacej politiky je podľa Nesrovnala vniesť do parkovania poriadok. „Začali sme dlhú cestu riešenia mobility v Bratislave, ale urobili sme prvý dôležitý krok,“ povedal primátor ešte vlani v decembri, keď poslanci prijali celomestskú parkovaciu politiku.

Za dôležité magistrát považuje to, že do nových pravidiel sa zapoja len tie mestské časti, ktoré chcú a pri riešení svojich problémov majú dostatočnú voľnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 830
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 230
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 540
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 977
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 844
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 296
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 639
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 902
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 675
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 518
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 558
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 280
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu