SME

Bratislava potrebuje podľa odborníkov podzemné parkoviská a viac peších zón

Za zlú situáciu s parkovaním v hlavnom meste môžu podľa starostov mestských častí aj nízke kritériá na výstavbu parkovacích miest v stavebnom zákone.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Parkovacia politika bola jednou z priorít primátora Iva Nesrovnala, keď nastupoval do úradu. Od marca platia v Bratislave nové pravidlá, ale podľa niektorých miestnych poslancov problémy neriešia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Málo parkovacích miest, zahustená doprava, nízka atraktívnosť hromadnej dopravy či spoplatnené parkovanie. To je časť problémov, ktoré trápia vodičov áut.

Bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová však upozorňuje, že verejný priestor nepatrí len autám. Cieľom parkovacej politiky podľa nej má byť aj obmedzenie áut v uliciach Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

„Som Petržalčanka a striedavo využívam auto, bicykel a mestskú hromadnú dopravu. Musíme upratať ulice a cesty od áut,” povedala Kratochvílová na diskusii o parkovaní, ktorú organizovala staromestská poslankyňa Martina Uličná.

Kratochvílová ako pozitívny príklad vidí historickú časť Starého Mesta, ktoré sa postupne vyprázdnilo a viac priestoru majú peší a cyklisti. Pešiu zónu by však rozšírila, napríklad o Námestie SNP.

Kratochvílová poukázala aj na Štúrovu ulicu, na ktorej sa po rekonštrukcii neparkuje. „Ľudia si najprv nevedeli predstaviť, že na Štúrovej nebudú stáť, ale podarilo sa to a ulica je teraz hodnotnejšia a ocenili to aj okolití obyvatelia.”

Prečítajte si tiež: Parkovacia politika zostáva ďalej iba na papieri Čítajte 

Parkovisko pod Kollárovým námestím

Staromestský poslanec a člen dopravnej komisie Tomáš Ziegler si myslí, že prijatím parkovacej politiky sa urobil významný krok vpred. Dôležité je preňho vysvetliť ľuďom, že za parkovanie musia platiť, zároveň si za to zaslúžia primeranú protihodnotu.

SkryťVypnúť reklamu

„Na začiatku sa vyberú poplatky, ale ľudia nepocítia zmeny okamžite. Bude im to prekážať, ale po čase si zvyknú. Niektorých zas poplatky odradia a prirodzene sa tak vytvoria miesta,” tvrdí Ziegler.

Bývalý staromestský poslanec Pavol Baxa si myslí, že to nestačí. Ak chce mesto vyriešiť problémy s parkovaním, musí podľa neho vybudovať nové parkovacie podzemné domy.

„Mesto nemá dostatočné kapacity na nové parkoviská. Jediným riešením je vybudovať podzemné. Vôbec by nebol problém postaviť parkovisko pod Kollárovým námestím. Nech majú rezidenti Starého Mesta garantované miesta pred svojimi domami a cezpoľní nech idú do podzemia,” predstavil svoj návrh Baxa.

Ziegler si však myslí, že obyvatelia nové parkoviská nechcú oprávnene, pretože sa boja, že to zasiahne do zelene či parkov.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kratochvílovej sa má urobiť najprv audit už súčasných parkovacích miest a vyhodnotiť situáciu. Takisto by mali mestské časti kontrolovať a schvaľovať prevádzky súkromných parkovacích domov.

Prečítajte si tiež: Bratislavčania protestovali proti budove bez vlastného parkovania Čítajte 

Záujmy stavebníkov

Kratochvílová ako dlhodobá kritička magistrátu pod vedením primátora Iva Nesrovnala poukazuje na systémové chyby, s ktorými sa veľké zmeny robia ťažko.

„Tím, ktorý na magistráte pracuje na parkovacej politike, je žalostne malý a ešte aj s malou podporu,” hovorí Kratochvílová.

Starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová poukazuje aj na zlý stavebný zákon, ktorý je naklonený developerom.

„Tlak staviteľov je silnejší ako náš. Developeri majú stanovené nízke kritériá na výstavbu a nemusia zabezpečiť dostatočný počet parkovacích miest,” vysvetlila Čahojová a zároveň poukázala na to, že stavebný zákon môžu zmeniť len parlamentní poslanci.

Referentka magistrátu Zuzana Aufrichtová, ktorá kritizovala Nesrovnala za netransparentnosť pri príprave parkovacej politiky, poukazuje na ďalšie problémy mesta.

„Bratislava má sedemnásť mestských častí, každá je iná a má iné problémy a požiadavky,” vysvetľuje Aufrichtová, ktorá však dodala, že nový návrh našťastie umožňuje mestským častiam upraviť si pravidlá podľa svojich potrieb.

Aufrichtová si však myslí, že na veľké zmeny ako záchytné parkoviská a lepšia hromadná doprava musí ísť viac peňazí z magistrátu.

Cieľom novej parkovacej politiky je podľa Nesrovnala vniesť do parkovania poriadok. „Začali sme dlhú cestu riešenia mobility v Bratislave, ale urobili sme prvý dôležitý krok,“ povedal primátor ešte vlani v decembri, keď poslanci prijali celomestskú parkovaciu politiku.

Za dôležité magistrát považuje to, že do nových pravidiel sa zapoja len tie mestské časti, ktoré chcú a pri riešení svojich problémov majú dostatočnú voľnosť.

Parkovanie

Súvisiace témy: Parkovanie
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 341
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 5 705
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 077
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 704
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 3 013
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 764
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 698
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook 1 535
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 605
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 274
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 933
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 183
  5. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 10 699
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 842
  7. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 7 688
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 634
  1. Radko Mačuha: Pozor Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  2. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  3. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  5. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  6. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  7. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  8. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
SkryťZatvoriť reklamu