SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Bratislava potrebuje podľa odborníkov podzemné parkoviská a viac peších zón

Za zlú situáciu s parkovaním v hlavnom meste môžu podľa starostov mestských častí aj nízke kritériá na výstavbu parkovacích miest v stavebnom zákone.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Parkovacia politika bola jednou z priorít primátora Iva Nesrovnala, keď nastupoval do úradu. Od marca platia v Bratislave nové pravidlá, ale podľa niektorých miestnych poslancov problémy neriešia.

Málo parkovacích miest, zahustená doprava, nízka atraktívnosť hromadnej dopravy či spoplatnené parkovanie. To je časť problémov, ktoré trápia vodičov áut.

Bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová však upozorňuje, že verejný priestor nepatrí len autám. Cieľom parkovacej politiky podľa nej má byť aj obmedzenie áut v uliciach Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

„Som Petržalčanka a striedavo využívam auto, bicykel a mestskú hromadnú dopravu. Musíme upratať ulice a cesty od áut,” povedala Kratochvílová na diskusii o parkovaní, ktorú organizovala staromestská poslankyňa Martina Uličná.

Kratochvílová ako pozitívny príklad vidí historickú časť Starého Mesta, ktoré sa postupne vyprázdnilo a viac priestoru majú peší a cyklisti. Pešiu zónu by však rozšírila, napríklad o Námestie SNP.

Kratochvílová poukázala aj na Štúrovu ulicu, na ktorej sa po rekonštrukcii neparkuje. „Ľudia si najprv nevedeli predstaviť, že na Štúrovej nebudú stáť, ale podarilo sa to a ulica je teraz hodnotnejšia a ocenili to aj okolití obyvatelia.”

Prečítajte si tiež: Parkovacia politika zostáva ďalej iba na papieri Čítajte 

Parkovisko pod Kollárovým námestím

Staromestský poslanec a člen dopravnej komisie Tomáš Ziegler si myslí, že prijatím parkovacej politiky sa urobil významný krok vpred. Dôležité je preňho vysvetliť ľuďom, že za parkovanie musia platiť, zároveň si za to zaslúžia primeranú protihodnotu.

SkryťVypnúť reklamu

„Na začiatku sa vyberú poplatky, ale ľudia nepocítia zmeny okamžite. Bude im to prekážať, ale po čase si zvyknú. Niektorých zas poplatky odradia a prirodzene sa tak vytvoria miesta,” tvrdí Ziegler.

Bývalý staromestský poslanec Pavol Baxa si myslí, že to nestačí. Ak chce mesto vyriešiť problémy s parkovaním, musí podľa neho vybudovať nové parkovacie podzemné domy.

„Mesto nemá dostatočné kapacity na nové parkoviská. Jediným riešením je vybudovať podzemné. Vôbec by nebol problém postaviť parkovisko pod Kollárovým námestím. Nech majú rezidenti Starého Mesta garantované miesta pred svojimi domami a cezpoľní nech idú do podzemia,” predstavil svoj návrh Baxa.

Ziegler si však myslí, že obyvatelia nové parkoviská nechcú oprávnene, pretože sa boja, že to zasiahne do zelene či parkov.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kratochvílovej sa má urobiť najprv audit už súčasných parkovacích miest a vyhodnotiť situáciu. Takisto by mali mestské časti kontrolovať a schvaľovať prevádzky súkromných parkovacích domov.

Prečítajte si tiež: Bratislavčania protestovali proti budove bez vlastného parkovania Čítajte 

Záujmy stavebníkov

Kratochvílová ako dlhodobá kritička magistrátu pod vedením primátora Iva Nesrovnala poukazuje na systémové chyby, s ktorými sa veľké zmeny robia ťažko.

„Tím, ktorý na magistráte pracuje na parkovacej politike, je žalostne malý a ešte aj s malou podporu,” hovorí Kratochvílová.

Starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová poukazuje aj na zlý stavebný zákon, ktorý je naklonený developerom.

„Tlak staviteľov je silnejší ako náš. Developeri majú stanovené nízke kritériá na výstavbu a nemusia zabezpečiť dostatočný počet parkovacích miest,” vysvetlila Čahojová a zároveň poukázala na to, že stavebný zákon môžu zmeniť len parlamentní poslanci.

Referentka magistrátu Zuzana Aufrichtová, ktorá kritizovala Nesrovnala za netransparentnosť pri príprave parkovacej politiky, poukazuje na ďalšie problémy mesta.

„Bratislava má sedemnásť mestských častí, každá je iná a má iné problémy a požiadavky,” vysvetľuje Aufrichtová, ktorá však dodala, že nový návrh našťastie umožňuje mestským častiam upraviť si pravidlá podľa svojich potrieb.

Aufrichtová si však myslí, že na veľké zmeny ako záchytné parkoviská a lepšia hromadná doprava musí ísť viac peňazí z magistrátu.

Cieľom novej parkovacej politiky je podľa Nesrovnala vniesť do parkovania poriadok. „Začali sme dlhú cestu riešenia mobility v Bratislave, ale urobili sme prvý dôležitý krok,“ povedal primátor ešte vlani v decembri, keď poslanci prijali celomestskú parkovaciu politiku.

Za dôležité magistrát považuje to, že do nových pravidiel sa zapoja len tie mestské časti, ktoré chcú a pri riešení svojich problémov majú dostatočnú voľnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 326
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 239
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 007
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 817
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 350
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 447
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 221
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 761
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 16 944
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 143
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 175
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 882
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 843
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 642
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 213
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 4 013
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu