SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Obyvatelia na Drotárskej ďalšiu bytovku nechcú

Firma nedodržala územný plán, no stavebný úrad napriek tomu vydal povolenie na stavbu.

Na Drotárskej má vyrásť päť podlažná bytovka.Na Drotárskej má vyrásť päť podlažná bytovka. (Zdroj: Foto SME - Jakub Filo)

BRATISLAVA. „Krčmu by tu mali postaviť. Plus ešte nejaké zázemie pre obyvateľov,“ hovorí Jaromír Matoušek, obyvateľ jedného z obytných domov, ktorého sa dotkne nový projekt spoločnosti Strabag na výstavbu bytového a rodinného domu na Drotárskej ceste.

História problémov siaha ešte dvadsať rokov do minulosti. Keď firma ZIPP Bratislava chcela v parku na Belopotockého postaviť polyfunkčný dom, vzbudilo to protesty miestnych obyvateľov. Spor sa ťahal dlhé roky, až kým sa firma nedohodla so Starým Mestom na výmene pozemkov.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci výmeny získala aj pozemok v lukratívnej časti mesta na Drotárskej ceste. Teraz chce Strabag, ktorá medzičasom firmu ZIPP Bratislava kúpila, na pozemku postaviť byty. Priestor už ohradila a vyrúbala stromy.

Plánovaná výstavba je však podľa miestnych obyvateľov v rozpore s územným plánom na úkor občianskej vybavenosti. Žiadajú prehodnotenie celého projektu a zvažujú trestné oznámenie pre neoprávnené vydanie stavebného povolenia.

„Celá Drotárska cesta teraz prežíva relatívne veľkú výstavbu a pre nových obyvateľov tu bude určite potrebná nová občianska vybavenosť,“ hovorí miestny obyvateľ Róbert Grožaj. Patrí medzi ľudí, ktorým rozsah projektu spoločnosti Strabag prekáža.

Päť nadzemných podlaží

Strabag plánuje postaviť päťpodlažný bytový dom, najvyššie bude ustúpené, teda bude vytvárať terasu. Podľa predloženého projektu stavebník plánuje na prvom nadzemnom podlaží umiestniť dva priestory občianskej vybavenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Rodinný dom by mal mať jedno podzemné podlažie, dve nadzemné a jedno ustúpené. Projekt už získal stavebné povolenie.

Jeho súčasťou by malo byť aj 49 nových parkovacích miest a komunikácia k obytnému aj rodinnému domu. Táto by mala mať mlatový povrch, teda vysypaný kamienkami.

Schválený rozsah výstavby však podľa Grožaja nie je v súlade s územným plánom zóny Machnáč, ktorý hovorí o nárokoch na nové projekty v oblasti.

Na základe neho by mala mať budova maximálne tri podlažia plus jedno ustúpené, teda také, ktoré bude zaberať plochu polovice predchádzajúceho podlažia.

„Čo nám najviac prekáža, je to, že namiesto občianskej vybavenosti tu má stáť päťpodlažná bytovka, ktorá má byť umiestnená viac-menej na hranici pozemku susediaceho bytového domu, a taktiež, že tu má byť vybudovaná komunikácia, ktorú projektant zámerne naplánoval ako nespevnenú plochu, aby mu sedeli limity a indexy zastavanosti,“ ozrejmil Grožaj. Lebo ak by bola navrhnutá ako spevnená s asfaltovým povrchom, tak by developer nemohol stavať takú veľkú stavbu, ako navrhuje.

SkryťVypnúť reklamu

Nevhodná cesta

Podľa Grožaja navrhovaná cesta s mlatovým povrchom je určená predovšetkým do parkov. Takáto cesta nie je určená pre osobné autá ani vozidlá nad 3,5 tony, a teda nevyhovuje ani požiarnikom.

Očakáva, že takáto prístupová cesta bude počas prívalových letných dažďov erodovať a mlatový povrch sa bude vyplavovať a po čase ju bude treba vybetónovať alebo vyasfaltovať. No v takom prípade už projekt nebude spĺňať limity indexov zastavaných, spevnených a prírodných plôch.

V interpretácii toho, čo územný plán zóny (ÚPZ) nariaďuje či odporúča ohľadom občianskej vybavenosti, sa obyvatelia, stavebník či úrady nezhodujú.

Zatiaľ čo podľa obyvateľov výkresová časť územného plánu určuje, že by na tomto území mala stáť občianska vybavenosť, druhá strana sa odvoláva na jeho textovú časť, ktorá umožňuje aj výstavbu bytového domu, v ktorom by sa nachádzali menšie prevádzky základnej občianskej vybavenosti.

Bez občanov

Obyvatelia nepochodili so svojimi námietkami ani na Okresnom úrade Bratislavy. Jeho odbor výstavby a bytovej politiky príslušné rozhodnutie stavebného úradu mestskej časti Staré Mesto v hlavných bodoch potvrdil.

„Rozhodnutie v danej veci nadobudlo právoplatnosť dňa 21. marca 2017. Dňa 19. 4. 2017 bola predmetná stavba začatá,“ uviedla Nora Gubková, hovorkyňa Starého Mesta.

Stavebník, firma Strabag, sa k projeku a námietkam dotknutých obyvateľov odmietla vyjadriť.

„V súčasnosti k uvedenému projektu, bohužiaľ, nemôžem poskytnúť žiadne bližšie informácie,“ uviedla Edita Novotná, hovorkyňa skupiny Strabag Česká republika/ Slovenská republika.

Grožaj už listom oslovil poslancov Starého Mesta a požiadal ich o pomoc. Na jeho výzvu zareagovali poslankyňa Martina Uličná a poslanec Viktor Muránsky a prisľúbili stretnutie. Tieto jeho kroky však zatiaľ žiadne konkrétne výsledky nepriniesli.

„Keďže s pánom Grožajom sme sa do dnešného dňa nestretli, nemám všetky informácie a neviem sa k spomínanej problematike fundovane vyjadriť,“ ozrejmil Muránsky.

Obyvatelia dotknutých obytných domov na Drotárskej sa nevzdávajú a plánujú ďalšie kroky. Podávajú podnet na prokuratúru na prešetrenie postupu stavebného úradu pri udeľovaní stavebného povolenia aj trestné oznámenie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú birodiverzitu
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú birodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 921
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 039
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 8 762
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 7 580
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 384
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 275
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 829
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 824
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 789
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 17 779
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 561
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 807
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 647
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 383
  7. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 825
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 327
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu