BRATISLAVA. Niekto cestuje do zahraničia, aby obdivoval historické pamiatky či krásy prírody, iní spoznávajú mestá cez módu.
Tento typ turizmus sa aktuálne teší rastúcemu záujmu. Čoraz viac cestovateľov si nechce odniesť z návštevy Bratislavy ako suvenír bábiku zo šúpolia či drevený črpák, ale niečo súčasné a viac využiteľné.
V hľadaní oblečenia či módnych doplnkov od slovenských návrhárov im teraz pomôže módna mapa Bratislavy a jej okolia.
Nezisková organizácia Slovak Fashion Council ju vydala v spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom začiatkom tohto roka.
Ako sa to začalo
Módnu či fashion mapu majú Miláno, New York či Varšava. Vo Viedni majú dokonca módne mapy jednotlivé obvody.
Bratislava tiež už jednu módnu mapu mala. Organizácia Slovak Fashion Council ju vytvorila pred tromi rokmi pri príležitosti módneho festivalu Slovak Fashion Week.
„Mapa z roku 2014 bola pomerne riedka, ale súviselo to s vtedajšou situáciu, keď takýchto prevádzok v Bratislave veľa nebolo," zaspomínala Dana Kleinert, módna návrhárka a riaditeľka organizácie Slovak Fashion Council.
Sama si vtedy „prinútená“ situáciou otvorila vlastný obchod.
„Niežeby to bol môj cieľ, ale neboli tu také možnosti, aké sú dnes. Obchody, ktoré by predávali produkty viacerých dizajnérov lokálnych značiek, tu neexistovali, takže logicky to vyšlo tak, že keď som tu chcela predávať, musela som si otvoriť obchod," ozrejmila Kleinert.
Obchod otvorila v roku 2005 a prevádzkovala ho osem rokov.
Odvtedy sa však situácia opäť zmenila a slovenská móda v súčasnosti prežíva renesanciu. Počet miest, kde si záujemcovia môžu pozrieť či kúpiť niečo od slovenských návrhárov, je čoraz viac.
V hlavnom meste vzniklo niekoľko multibrandových obchodov, teda prevádzok, v ktorých predávajú výrobky od viacerých návrhárov a výrobcov pod jednou strechou. Mnohí návrhári si tiež otvorili vlastné ateliéry.
Je to dôkaz, že aj na Slovensko prišiel zo zahraničia trend lokálnej a udržateľnej módy. Viac Slovákov sa začalo tiež zaujímať o to, aká móda v krajine vzniká.
O tom, že ich nie je málo, svedčí aj to, že v septembri sa bude znova po niekoľkoročnej prestávke konať módny festival Trenčín mesto módy.
Preto si aj v organizácii Slovak Fashion Council, ktorá podporuje a rozvíja slovenský módny ekosystém, povedali, že nastal čas vydať novú módnu mapu.
Na začiatok vytlačili päťtisíc kusov, ale už plánujú dotlač, pretože mapy sa rýchlo míňajú.

Čo je na mape
Na anglicko-slovenskej mape je zakreslených 46 prevádzok spolu s krátkym textom a informáciou o otváracích hodinách. Obchody sa nachádzajú v Bratislave a jej okolí.
Záujemcovia na mape nájdu aj zoznam podujatí s módnou a dizajnovou tematikou ako napríklad prehliadky či festivaly.
Na to, aby sa obchod do mapy dostal, musel splniť len jediné kritérium – lokálnosť módy či dizajnu.
„Zámerne sme nechceli robiť výber na báze toho, či sa nám niečo páči, alebo nepáči, či rozdeľovať dizajnérov na malých, či veľkých," povedala Kleinert.
Takto sa na mape nachádzajú popri klasických krajčírskych salónoch aj obchody, v ktorých si ľudia môžu kúpiť vylepšené secondhandové oblečenie či pískacie tričká, ale aj ateliéry známych módnych návrhárov, akými sú Lýdia Eckhardt či Fero Mikloško.
Za každou prevádzkou je pritom jedinečný príbeh a koncept.
„Napríklad Nosene. Osobne nemám veľmi rada second handy, ale títo mladí ľudia sa k tomu postavili veľmi kreatívne a zodpovedne. Prerobia staršie modely na niečo, čo je naozaj nositeľné a plus je tam charitatívny rozmer,“ povedala Kleinert.
V Nosene prerábajú a autorsky dotvárajú už nosené, secondhandové, oblečenie a 15 percent z celkovej sumy predaných vecí posielajú na podporu organizáciám pomáhajúcim týraným ženám.
Na mape má svoje miesto aj tradičný pánsky krajčírsky salón Mucska, ktorý vedie už druhá generácia rodiny Mucskovcov.
„Aj keď majú vyššie ceny, je lepšie si našetriť a dať si ušiť oblek na celý život. A taktiež zažiť a prejsť si celým procesom od objednávky cez skúšanie až po finálny produkt,“ povedala Kleinert.
Na mape nájdu módni turisti aj obchody s vtipnou módou, ako napríklad Kompot či Pískacie tričká. V Slávici sú zasa zaujímavé dizajnérske kúsky a Slowatch prináša výber zo súčasnej svetovej aj z domácej módy za dostupné ceny.

„Mile je zasa príbehom dvoch mladých mám Miriam Šichmanovej a Lenky Garajovej, ktoré zachránili pletaciu výrobu mamy jednej z nich,“ ozrejmila Kleinert. Ich príbeh je podľa nej aj o tom, že nestačí mať len výrobu, ale že treba do toho vložiť niečo vlastné, kreatívne a spraviť z toho dizajnérsky počin. A na koniec treba vedeť veci aj predať.
Mile si už stihlo zriadiť obchod v bývalej chemickej škole na Račianskej ulici, kde si bývalí cvernovkári budujú nové kreatívne centrum. Kleinert verí, že časom na tejto adrese pribudne viac prevádzok, ktoré si určite nájdu svoje miesto aj na módnej mape.

Na mape má svoj ateliér aj módna návrhárka Lenka Sršňová či odevná dizajnérka Andrea Vonkomer. Nachádza sa tu tiež galéria Čin Čin, ktorú Kleinert nazvala malým kúskom Berlína v Bratislave. Samozrejme, nemôže chýbať legendárny obchod Módne doplnky Oľga Janderlová na Laurinskej 6.
„V jej obchode nájdete echt klobúk aj echt baretku,“ povedala Kleinert.
Ateliér iniciátorky módnej mapy a módnej dizajnérky Dany Kleinert záujemcovia na mape však nenájdu. To, že na mape jej ateliér nie je, zistila až dva týždne po tom, ako mapa vyšla.
„Na seba som zabudla. Dokazuje to len to, ako veľmi som bola do prípravy mapy zahĺbená,“ povedala Kleinert.
Kde sa dá mapa získať
Mapu, ktorej plný názov je Bratislava fashion map 2017, môžu záujemcovia získať zadarmo v jednotlivých prevádzkach, ktoré sa na mape nachádzajú, ako aj v informačných strediskách Bratislavského samosprávneho kraja.
Plánom je, aby sa módna mapa stala aj aplikáciou do mobilného telefónu a interaktívnou mapou na internete.
Čo ďalej?
Slovak Fashion Council plánuje módnu mapu aktualizovať každý rok. Chce do nej pridávať nové obchody, informácie a rozširovať mapu o príbehy prevádzok.
„Postupne by sme radi predstavili ľudí a ich prevádzky, lebo každá z nich je iná. Sú to jedinečné príbehy," povedala Kleinert.