BRATISLAVA. S teplejším počasím pribúda v uliciach Bratislavy čoraz viac cyklistov. Ak si však niektorí myslia, že kým do práce si to vyšliapu, z nej sa už odvezú domov aj s bicyklom verejnou dopravou, mýlia sa. Uspejú totiž len v tom prípade, ak k nim jazdí autobus.
Vodiči električiek a trolejbusov Dopravného podniku Bratislava cyklistov s bicyklami vo vozidlách neprepravia. Dôvodom je bezpečnosť.
Detské a skladacie bicykle sú výnimkou
„V súčasnosti dopravný podnik neprepravuje bicykle v električkách a ani v trolejbusoch z dôvodu bezpečnosti cestujúcej verejnosti, pretože cyklista svoj bicykel nedokáže bezpečne zaistiť proti samovoľnému pohybu,“ povedala hovorkyňa bratislavského dopravcu Adriana Volfová.
V súčasnej premávke musia vodiči podľa nej veľakrát prudko brzdiť, čím môže bicykel preletieť vozidlom a zraniť cestujúcich.
Keďže dopravca nakúpil 60 nových električiek len pred rokom, zaujímalo nás, prečo nevybral také, ktoré by rátali aj s prepravou bicyklov.
Podľa Volfovej to však nie je štandardom. „V európskych metropolách na Západe nie je povolená preprava bicyklov v mestskej hromadnej doprave, povolená je len vo vlakoch metra a regionálnych vlakoch, ktoré majú výrobcom určené miesta na bicykle,“ povedala.
Ani v minulosti neboli podľa Volfovej žiadne vozidlá hromadnej dopravy v Bratislave homologizované na prepravu bicyklov. „Preto boli z prepravy vylúčené, okrem detských bicyklov a skladacích bicyklov v zloženom stave,“ povedala.
Mestská hromadná doprava slúži podľa dopravcu predovšetkým na prevoz cestujúcich. „Pri nákupe nových autobusov, ktorý práve prebieha, je definovaná aj možnosť prepravy bicyklov,“ dodala Volfová.
Len vo vybraných časoch
Bicykle v autobusoch si Bratislavčania neprevezú, kedy sa im zachce. V pracovných dňoch je preprava dovolená len od 9.00 do 13.00 h a od 18.00 do 6.00 h. Cez víkendy a sviatky neobmedzene. Cyklistovi musí nástup s bicyklom odobriť vodič. Buď ústne, alebo posunkom.
Do jedného autobusu pritom pustí najviac dva bicykle. Tie musia byť počas jazdy odstavené na mieste pre kočíky.
„Pri nástupe má prednosť pred cestujúcim s bicyklom cestujúci na invalidnom vozíku alebo s detským kočíkom bez ohľadu na to, v akom poradí na zastávku prišli,“ povedala Volfová.
Minulé roky vypravoval dopravca autobusy do Devína s prívesnými vozíkmi na bicykle. Vlani už od mája do októbra nasadil dve linky – 29 a 65 – s cyklonosičmi. Tento rok od mája opäť premáva spoj číslo 29 spod Mosta SNP do Devína s cyklonosičom. V lete k nemu možno pribudnú aj ďalšie linky s cyklonosičmi.