BRATISLAVA. V Bratislave by mohlo pribudnúť 750 bicyklov a 150 staníc v rámci systému požičiavaných bicyklov, tzv. bikesharingu. Takúto ponuku dala hlavnému mestu firma BigMedia, ktorá ponúka klientom externý reklamný priestor.
Bicykle a ich stanovištia by zabezpečila po celej Bratislave za jeden až 1,5 milióna eur bezodplatne.
„Spoločnosť BigMedia ako líder na trhu vonkajšej reklamy vidí perspektívu v nových formátoch a bikesharing považuje za ideálnu formu modernej prezentácie pre našich klientov,“ povedal konateľ BigMedia János Gaál.
Traja odborníci
BigMedia sa pri dodávke bikesharingu spojila s ďalšími dvoma firmami. Nemeckou firmou NextBike, ktorá je najznámejším európskym dodávateľom verejných bicklov a zabezpečila systém napríklad v Berlíne, Kolíne, Budapešti či vo Varšave, a spoločnosťou Arriva, ktorá pôsobí v oblasti verejnej dopravy, patrí do skupiny Deutsche Bahn a má skúsenosti s prevádzkovaním systému bike sharing.
Firma NextBike by zabezpečovala technickú časť – servis, údržbu a redistribúciu bicyklov. Arriva zas technologickú podporu, a teda web portál, call centrum, platobné brány, správu software či aplikácie. Obe časti by po zaškolení pracovníkov výrobcom zastrešovala Arriva
„V spolupráci troch spoločností vidíme výrazný synergický efekt, pričom každý z partnerov sa bude v projekte venovať oblasti, kde je lídrom trhu a má najlepšie predpoklady dodať profesionálne služby,“ povedal Gaál.
Mestá na to samy nemajú
Mesačné náklady na bicykel sa podľa neho pohybujú od 35 do 60 eur. Pri 750 bicykloch s najvyššími nákladmi by ročná prevádzka ponuky bikesharingu v Bratislave od BigMedia stála 540-tisíc eur.
Konzorcium firiem by podľa Gaála z poplatkov od cyklistov (buď členských od domácich, alebo jednorazových od turistov) pokrylo polovicu nákladov. Druhú, nanajvýš teda 270-tisíc eur, by muselo zaplatiť mesto.

Na porovnanie, pred tromi rokmi si chcelo mesto zaobstarať sto verejných bicyklov s 20 stanovišťami za viac ako 300-tisíc eur a prevádzkovať ho vo vlastnej réžii.
Všetky štúdie, ktoré sa zaoberali bikesharingom, vyhodnotili jeho šance na samostatné fungovanie v mestách na Slovensku podľa Gaála za takmer nerealizovateľné.
„Hlavným dôvodom boli vysoké prevádzkové náklady,“ povedal. Mestá by si totiž museli samy platiť servis, redsitribúciu bickylov, call centrum, software, aplikácie a podobne.
Občianske združenie Cyklokoalícia poukazuje aj na to, že mesto napríklad tento rok vyčlenilo 530-tisíc eur na novú autobusovú linku 97, ktorá nahrádza niekdajší spoj 95, ktorý bol zrušený a nahradený spustením električky do Petržalky.
Bratislava má viac ponúk
Magistrát o ponuke od firmy BigMedia uvažuje, no správa sa tajnostkársky. „V krátkom čase budeme mať hotové všetky podklady a budeme o tom informovať aj verejnosť,“ dodal Papajčík.
Podľa denníka SME má hlavné mesto viacero ponúk na spustenie systému požičiavaných bickylov.