Bratislava môže spustiť bikesharing už túto jeseň

Firma BigMedia ponúka hlavnému mestu, že pre neho nakúpi verejné bicykle a zapezbezčí systém za vyše milión eur. Bratislavský magistrát o ponuke premýšľa.

Verejné bicykle v Londýne.(Zdroj: Foto - TASR)

BRATISLAVA. V Bratislave by mohlo pribudnúť 750 bicyklov a 150 staníc v rámci systému požičiavaných bicyklov, tzv. bikesharingu. Takúto ponuku dala hlavnému mestu firma BigMedia, ktorá ponúka klientom externý reklamný priestor.

Bicykle a ich stanovištia by zabezpečila po celej Bratislave za jeden až 1,5 milióna eur bezodplatne.

„Spoločnosť BigMedia ako líder na trhu vonkajšej reklamy vidí perspektívu v nových formátoch a bikesharing považuje za ideálnu formu modernej prezentácie pre našich klientov,“ povedal konateľ BigMedia János Gaál.

Traja odborníci

BigMedia sa pri dodávke bikesharingu spojila s ďalšími dvoma firmami. Nemeckou firmou NextBike, ktorá je najznámejším európskym dodávateľom verejných bicklov a zabezpečila systém napríklad v Berlíne, Kolíne, Budapešti či vo Varšave, a spoločnosťou Arriva, ktorá pôsobí v oblasti verejnej dopravy, patrí do skupiny Deutsche Bahn a má skúsenosti s prevádzkovaním systému bike sharing.

Firma NextBike by zabezpečovala technickú časť – servis, údržbu a redistribúciu bicyklov. Arriva zas technologickú podporu, a teda web portál, call centrum, platobné brány, správu software či aplikácie. Obe časti by po zaškolení pracovníkov výrobcom zastrešovala Arriva

„V spolupráci troch spoločností vidíme výrazný synergický efekt, pričom každý z partnerov sa bude v projekte venovať oblasti, kde je lídrom trhu a má najlepšie predpoklady dodať profesionálne služby,“ povedal Gaál.

Mestá na to samy nemajú

Mesačné náklady na bicykel sa podľa neho pohybujú od 35 do 60 eur. Pri 750 bicykloch s najvyššími nákladmi by ročná prevádzka ponuky bikesharingu v Bratislave od BigMedia stála 540-tisíc eur.

Konzorcium firiem by podľa Gaála z poplatkov od cyklistov (buď členských od domácich, alebo jednorazových od turistov) pokrylo polovicu nákladov. Druhú, nanajvýš teda 270-tisíc eur, by muselo zaplatiť mesto.

Na porovnanie, pred tromi rokmi si chcelo mesto zaobstarať sto verejných bicyklov s 20 stanovišťami za viac ako 300-tisíc eur a prevádzkovať ho vo vlastnej réžii.

Všetky štúdie, ktoré sa zaoberali bikesharingom, vyhodnotili jeho šance na samostatné fungovanie v mestách na Slovensku podľa Gaála za takmer nerealizovateľné.

„Hlavným dôvodom boli vysoké prevádzkové náklady,“ povedal. Mestá by si totiž museli samy platiť servis, redsitribúciu bickylov, call centrum, software, aplikácie a podobne.

Občianske združenie Cyklokoalícia poukazuje aj na to, že mesto napríklad tento rok vyčlenilo 530-tisíc eur na novú autobusovú linku 97, ktorá nahrádza niekdajší spoj 95, ktorý bol zrušený a nahradený spustením električky do Petržalky.

Bratislava má viac ponúk

Magistrát o ponuke od firmy BigMedia uvažuje, no správa sa tajnostkársky. „V krátkom čase budeme mať hotové všetky podklady a budeme o tom informovať aj verejnosť,“ dodal Papajčík.

Podľa denníka SME má hlavné mesto viacero ponúk na spustenie systému požičiavaných bickylov.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  3. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  6. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  7. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 301
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 283
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 584
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 320
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 188
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 045
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 884
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 297
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 252
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 067