Bratislava môže spustiť bikesharing už túto jeseň

Firma BigMedia ponúka hlavnému mestu, že pre neho nakúpi verejné bicykle a zapezbezčí systém za vyše milión eur. Bratislavský magistrát o ponuke premýšľa.

Verejné bicykle v Londýne.(Zdroj: Foto - TASR)

BRATISLAVA. V Bratislave by mohlo pribudnúť 750 bicyklov a 150 staníc v rámci systému požičiavaných bicyklov, tzv. bikesharingu. Takúto ponuku dala hlavnému mestu firma BigMedia, ktorá ponúka klientom externý reklamný priestor.

Bicykle a ich stanovištia by zabezpečila po celej Bratislave za jeden až 1,5 milióna eur bezodplatne.

„Spoločnosť BigMedia ako líder na trhu vonkajšej reklamy vidí perspektívu v nových formátoch a bikesharing považuje za ideálnu formu modernej prezentácie pre našich klientov,“ povedal konateľ BigMedia János Gaál.

Traja odborníci

BigMedia sa pri dodávke bikesharingu spojila s ďalšími dvoma firmami. Nemeckou firmou NextBike, ktorá je najznámejším európskym dodávateľom verejných bicklov a zabezpečila systém napríklad v Berlíne, Kolíne, Budapešti či vo Varšave, a spoločnosťou Arriva, ktorá pôsobí v oblasti verejnej dopravy, patrí do skupiny Deutsche Bahn a má skúsenosti s prevádzkovaním systému bike sharing.

Firma NextBike by zabezpečovala technickú časť – servis, údržbu a redistribúciu bicyklov. Arriva zas technologickú podporu, a teda web portál, call centrum, platobné brány, správu software či aplikácie. Obe časti by po zaškolení pracovníkov výrobcom zastrešovala Arriva

„V spolupráci troch spoločností vidíme výrazný synergický efekt, pričom každý z partnerov sa bude v projekte venovať oblasti, kde je lídrom trhu a má najlepšie predpoklady dodať profesionálne služby,“ povedal Gaál.

Mestá na to samy nemajú

Mesačné náklady na bicykel sa podľa neho pohybujú od 35 do 60 eur. Pri 750 bicykloch s najvyššími nákladmi by ročná prevádzka ponuky bikesharingu v Bratislave od BigMedia stála 540-tisíc eur.

Konzorcium firiem by podľa Gaála z poplatkov od cyklistov (buď členských od domácich, alebo jednorazových od turistov) pokrylo polovicu nákladov. Druhú, nanajvýš teda 270-tisíc eur, by muselo zaplatiť mesto.

Na porovnanie, pred tromi rokmi si chcelo mesto zaobstarať sto verejných bicyklov s 20 stanovišťami za viac ako 300-tisíc eur a prevádzkovať ho vo vlastnej réžii.

Všetky štúdie, ktoré sa zaoberali bikesharingom, vyhodnotili jeho šance na samostatné fungovanie v mestách na Slovensku podľa Gaála za takmer nerealizovateľné.

„Hlavným dôvodom boli vysoké prevádzkové náklady,“ povedal. Mestá by si totiž museli samy platiť servis, redsitribúciu bickylov, call centrum, software, aplikácie a podobne.

Občianske združenie Cyklokoalícia poukazuje aj na to, že mesto napríklad tento rok vyčlenilo 530-tisíc eur na novú autobusovú linku 97, ktorá nahrádza niekdajší spoj 95, ktorý bol zrušený a nahradený spustením električky do Petržalky.

Bratislava má viac ponúk

Magistrát o ponuke od firmy BigMedia uvažuje, no správa sa tajnostkársky. „V krátkom čase budeme mať hotové všetky podklady a budeme o tom informovať aj verejnosť,“ dodal Papajčík.

Podľa denníka SME má hlavné mesto viacero ponúk na spustenie systému požičiavaných bickylov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4WUU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4WUU na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 033
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 032
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 131
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 978
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 732
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 519
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 187
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 113
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 845
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471