SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Namiesto lanovky by mohol brehy Dunaja spojiť vlak

Železničná spoločnosť Slovensko chce v Bratislave využiť nepoužívané koľaje.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Po predstavení cestovania lanovkou z autobusovej stanice do Petržalky, či rozširovaní električkových tratí v Bratislave, do hry prichádza ďalší spôsob cestovania verejnou dopravou v hlavnom meste.

Štátny vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko chce na cestovanie vlakmi okrem Hlavnej stanice využívať aj okrajové železničné stanice Bratislavy – napríklad v Petržalke či v Novom Meste.

V polovici apríla preto spolu so Železnicami Slovenskej republiky, ktoré koľaje spravujú, zmapovali približne päťdesiat kilometrov železničných tratí, ktoré v meste sú, no mnohé z nich sa využívajú len zriedka.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlaky by po novom mohli jazdiť napríklad zo Senca do Petržalky cez bratislavské Nové Mesto. V hre je aj posilnenie Novomestskej stanice a presmerovanie do nej viacerých vlakov z Trnavy či Malaciek.

Prečítajte si tiež: Lanovka verzus električka. Čo má v Bratislave väčší zmysel a šancu? Čítajte 

Odkedy by mohol štát posilniť vlaky cez Bratislavu, zatiaľ jasné nie je. Ministerstvo dopravy totiž nemá na projekt dosť peňazí. Rokuje však o nich s rezortom financií.

Viaceré alternatívy

Hlavné mesto má asi osemdesiat kilometrov železničných tratí, ktoré zostávajú nevyužité. S obľubou na to poukazoval ešte počas predvolebnej kampane primátor mesta Ivo Nesrovnal.

Už čoskoro by sa to však mohlo zmeniť.

Iniciatíva štátu využívať v meste koľaje prišla v čase, keď sa malo v Bratislave začať s výstavbou siedmich železničných zastávok.

Plán bol, aby sa do roku 2019 postavili terminály vo Vrakuni, v Ružinove a Trnávke. Zvyšné, teda v Devínskej Novej Vsi, neďaleko Lamačskej brány, pri Patrónke a Mladej garde by sa mali dostavať o rok neskôr, teda v roku 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlaky by tak mohli ponovom jazdiť aj cez Nové Mesto do Petržalky cez Prístavný most. V najväčšej mestskej časti by tiež pribudla zastávka – buď na Bosákovej alebo pri Auparku.

Prečítajte si tiež: Fundárek: Pre mnohých by bola lanovka nepoužiteľná Čítajte 

Výsledkom zmapovania koľají je aj posilnenie Novomestskej stanice a presmerovanie do nej viacerých vlakov z Malaciek a Trnavy.

„Posilnenie vlakov v prímestskej oblasti by malo byť len jedným z krokov, ktoré môžu prilákať cestujúcich do verejnej dopravy a odbremeniť tak narastajúcu individuálnu automobilovú dopravu,“ vraví Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Vlaky však podľa neho musia jazdiť v atraktívnom takte počas celého dňa a obslúžiť v Bratislave tie stanice a zastávky, ktoré sú pre cestujúcich zaujímavé.

Medzi ďalšie kroky na zlepšenie dopravy zaradil Cenký napríklad aj jednoduchý nákup cestovných lístkov, výstavbu záchytných parkovísk či časté a pravidelné prípoje v mieste nástupu a výstupu cestujúcich.

Skryť Vypnúť reklamu

Termín neznámy

Odkedy by štát mohol koľaje v meste efektívne využíva zatiaľ jasné nie je. Ministerstvo dopravy, ktoré si vlaky od štátneho dopravcu objednáva, nemá na plány dostatok peňazí. Rokuje však o nich s rezortom financií.

„Veríme, že naši partneri vypočujú naše odporúčania a aspoň jeden projekt dostane zelenú už tento rok,“ povedal podpredseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko Patrik Horný.

Vlak do Petržalky, ktorý má odbremeniť zhoršujúcu sa dopravnú situáciu, je tak ďalšou alternatívou na prepravu medzi dvoma brehmi Dunaja. Okrem vlaku sa uvažuje nad výstavbou lanovky či rozšírením električkových tratí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 446
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 963
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 066
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 995
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 495
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 428
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 062
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 763
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 522
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu