SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Namiesto lanovky by mohol brehy Dunaja spojiť vlak

Železničná spoločnosť Slovensko chce v Bratislave využiť nepoužívané koľaje.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Po predstavení cestovania lanovkou z autobusovej stanice do Petržalky, či rozširovaní električkových tratí v Bratislave, do hry prichádza ďalší spôsob cestovania verejnou dopravou v hlavnom meste.

Štátny vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko chce na cestovanie vlakmi okrem Hlavnej stanice využívať aj okrajové železničné stanice Bratislavy – napríklad v Petržalke či v Novom Meste.

V polovici apríla preto spolu so Železnicami Slovenskej republiky, ktoré koľaje spravujú, zmapovali približne päťdesiat kilometrov železničných tratí, ktoré v meste sú, no mnohé z nich sa využívajú len zriedka.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlaky by po novom mohli jazdiť napríklad zo Senca do Petržalky cez bratislavské Nové Mesto. V hre je aj posilnenie Novomestskej stanice a presmerovanie do nej viacerých vlakov z Trnavy či Malaciek.

Prečítajte si tiež: Lanovka verzus električka. Čo má v Bratislave väčší zmysel a šancu? Čítajte 

Odkedy by mohol štát posilniť vlaky cez Bratislavu, zatiaľ jasné nie je. Ministerstvo dopravy totiž nemá na projekt dosť peňazí. Rokuje však o nich s rezortom financií.

Viaceré alternatívy

Hlavné mesto má asi osemdesiat kilometrov železničných tratí, ktoré zostávajú nevyužité. S obľubou na to poukazoval ešte počas predvolebnej kampane primátor mesta Ivo Nesrovnal.

Už čoskoro by sa to však mohlo zmeniť.

Iniciatíva štátu využívať v meste koľaje prišla v čase, keď sa malo v Bratislave začať s výstavbou siedmich železničných zastávok.

Plán bol, aby sa do roku 2019 postavili terminály vo Vrakuni, v Ružinove a Trnávke. Zvyšné, teda v Devínskej Novej Vsi, neďaleko Lamačskej brány, pri Patrónke a Mladej garde by sa mali dostavať o rok neskôr, teda v roku 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlaky by tak mohli ponovom jazdiť aj cez Nové Mesto do Petržalky cez Prístavný most. V najväčšej mestskej časti by tiež pribudla zastávka – buď na Bosákovej alebo pri Auparku.

Prečítajte si tiež: Fundárek: Pre mnohých by bola lanovka nepoužiteľná Čítajte 

Výsledkom zmapovania koľají je aj posilnenie Novomestskej stanice a presmerovanie do nej viacerých vlakov z Malaciek a Trnavy.

„Posilnenie vlakov v prímestskej oblasti by malo byť len jedným z krokov, ktoré môžu prilákať cestujúcich do verejnej dopravy a odbremeniť tak narastajúcu individuálnu automobilovú dopravu,“ vraví Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Vlaky však podľa neho musia jazdiť v atraktívnom takte počas celého dňa a obslúžiť v Bratislave tie stanice a zastávky, ktoré sú pre cestujúcich zaujímavé.

Medzi ďalšie kroky na zlepšenie dopravy zaradil Cenký napríklad aj jednoduchý nákup cestovných lístkov, výstavbu záchytných parkovísk či časté a pravidelné prípoje v mieste nástupu a výstupu cestujúcich.

Skryť Vypnúť reklamu

Termín neznámy

Odkedy by štát mohol koľaje v meste efektívne využíva zatiaľ jasné nie je. Ministerstvo dopravy, ktoré si vlaky od štátneho dopravcu objednáva, nemá na plány dostatok peňazí. Rokuje však o nich s rezortom financií.

„Veríme, že naši partneri vypočujú naše odporúčania a aspoň jeden projekt dostane zelenú už tento rok,“ povedal podpredseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko Patrik Horný.

Vlak do Petržalky, ktorý má odbremeniť zhoršujúcu sa dopravnú situáciu, je tak ďalšou alternatívou na prepravu medzi dvoma brehmi Dunaja. Okrem vlaku sa uvažuje nad výstavbou lanovky či rozšírením električkových tratí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  2. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  3. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  8. Získaj náskok pred štartom
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  3. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  4. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  5. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  6. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  7. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  8. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 226
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 11 588
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 239
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 316
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 358
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 109
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 744
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 565
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 187
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 828
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 319
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 043
  3. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 934
  4. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 705
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 434
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 007
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 869
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 773
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu