SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Namiesto lanovky by mohol brehy Dunaja spojiť vlak

Železničná spoločnosť Slovensko chce v Bratislave využiť nepoužívané koľaje.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Po predstavení cestovania lanovkou z autobusovej stanice do Petržalky, či rozširovaní električkových tratí v Bratislave, do hry prichádza ďalší spôsob cestovania verejnou dopravou v hlavnom meste.

Štátny vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko chce na cestovanie vlakmi okrem Hlavnej stanice využívať aj okrajové železničné stanice Bratislavy – napríklad v Petržalke či v Novom Meste.

V polovici apríla preto spolu so Železnicami Slovenskej republiky, ktoré koľaje spravujú, zmapovali približne päťdesiat kilometrov železničných tratí, ktoré v meste sú, no mnohé z nich sa využívajú len zriedka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vlaky by po novom mohli jazdiť napríklad zo Senca do Petržalky cez bratislavské Nové Mesto. V hre je aj posilnenie Novomestskej stanice a presmerovanie do nej viacerých vlakov z Trnavy či Malaciek.

Prečítajte si tiež: Lanovka verzus električka. Čo má v Bratislave väčší zmysel a šancu? Čítajte 

Odkedy by mohol štát posilniť vlaky cez Bratislavu, zatiaľ jasné nie je. Ministerstvo dopravy totiž nemá na projekt dosť peňazí. Rokuje však o nich s rezortom financií.

Viaceré alternatívy

Hlavné mesto má asi osemdesiat kilometrov železničných tratí, ktoré zostávajú nevyužité. S obľubou na to poukazoval ešte počas predvolebnej kampane primátor mesta Ivo Nesrovnal.

Už čoskoro by sa to však mohlo zmeniť.

Iniciatíva štátu využívať v meste koľaje prišla v čase, keď sa malo v Bratislave začať s výstavbou siedmich železničných zastávok.

Plán bol, aby sa do roku 2019 postavili terminály vo Vrakuni, v Ružinove a Trnávke. Zvyšné, teda v Devínskej Novej Vsi, neďaleko Lamačskej brány, pri Patrónke a Mladej garde by sa mali dostavať o rok neskôr, teda v roku 2020.

Vlaky by tak mohli ponovom jazdiť aj cez Nové Mesto do Petržalky cez Prístavný most. V najväčšej mestskej časti by tiež pribudla zastávka – buď na Bosákovej alebo pri Auparku.

Prečítajte si tiež: Fundárek: Pre mnohých by bola lanovka nepoužiteľná Čítajte 

Výsledkom zmapovania koľají je aj posilnenie Novomestskej stanice a presmerovanie do nej viacerých vlakov z Malaciek a Trnavy.

„Posilnenie vlakov v prímestskej oblasti by malo byť len jedným z krokov, ktoré môžu prilákať cestujúcich do verejnej dopravy a odbremeniť tak narastajúcu individuálnu automobilovú dopravu,“ vraví Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Vlaky však podľa neho musia jazdiť v atraktívnom takte počas celého dňa a obslúžiť v Bratislave tie stanice a zastávky, ktoré sú pre cestujúcich zaujímavé.

Medzi ďalšie kroky na zlepšenie dopravy zaradil Cenký napríklad aj jednoduchý nákup cestovných lístkov, výstavbu záchytných parkovísk či časté a pravidelné prípoje v mieste nástupu a výstupu cestujúcich.

Termín neznámy

Odkedy by štát mohol koľaje v meste efektívne využíva zatiaľ jasné nie je. Ministerstvo dopravy, ktoré si vlaky od štátneho dopravcu objednáva, nemá na plány dostatok peňazí. Rokuje však o nich s rezortom financií.

„Veríme, že naši partneri vypočujú naše odporúčania a aspoň jeden projekt dostane zelenú už tento rok,“ povedal podpredseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko Patrik Horný.

Vlak do Petržalky, ktorý má odbremeniť zhoršujúcu sa dopravnú situáciu, je tak ďalšou alternatívou na prepravu medzi dvoma brehmi Dunaja. Okrem vlaku sa uvažuje nad výstavbou lanovky či rozšírením električkových tratí.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  6. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  9. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  10. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 452
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 312
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 14 636
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 11 091
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 208
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 676
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 348
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 895
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 387
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 328