Mesto vypíše megatender na lampy do konca mája

Nové pouličné lampy by mali okrem svetla ľuďom pomôcť nájsť voľné parkovacie miesta či dohliadať na verejný poriadok.

Nový správca mestského osvetlenia by mal byť známy do konca tohto roka.(Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Mesto bude po dvadsiatich rokoch opäť hľadať nového správcu verejného osvetlenia. Tak ako vtedy, aj teraz očakáva, že nový prevádzkovateľ bude lampy nielen spravovať, ale že celý systém aj zmodernizuje. Mesto chce totiž modernizáciou svetelného parku ušetriť spotrebu elektrickej energie.

„Moderný systém verejného osvetlenia umožní generovať úspory, ktoré pokryjú značnú časť nákladov na modernizáciu a rekonštrukciu sústavy osvetlenia,“ ozremila tlačová referentka Iveta Kešeľéková z bratislavského magistrátu.

Mestu sa súčasná energetická efektívnosť verejného osvetlenia nepáči. Súčasný systém lámp taktiež už nie je možné rozširovať o ďalšie funkcie. Mesto chce zmeniť aj prevádzkový model, keďže ten súčasný nevytvára rezervy na jej rozvoj.

Do siete verejného osvetlenia tak plánuje magistrát investovať viac peňazí. Koľko presne však nešpecifikovalo. Tieto investície by však mali v budúcnosti priniesť minimálne 20-percentné úspory energie.

Verejnú súťaž na nového prevádzkovateľa verejného osvetlenia v Bratislave chce hlavné mesto vyhlásiť do konca mája.

Požiadavka mesta je, aby nový prevádzkovateľ vymenil súčasnú technológiu za takú, ktorá by umožňovala aj smart riešenia. To znamená aby vymenil všetky lampy za také, ktoré budú vedieť okrem svetla poskytovať aj iné informácie, ako napríklad voľné parkovacie miesta v lokalite, stav ovzdušia alebo aby boli ich súčasťou aj bezpečnostné kamery. Mesto si tiež chce v novom zmluvnom vzťahom zlepšiť svoje postavenie a na správu lámp viac dohliadať.

Podľa primátora Bratislavy Iva Nesrovnala pôjde o jeden z najväčších tendrov hlavného mesta za posledné obdobie.

Ako to bolo

O lampy v meste sa posledné dve dekády stará firma Siemens. Verejno-obchodnú súťaž na osvetlenie hlavného mesta vyhrala v roku 1996.

Lampy boli v tom čase veľmi zastarané a podľa vtedajšieho primátora Petra Kresánka dochádzalo aj k takým kurióznym situáciám, keď napríklad na Edisonovej ulici štyri mesiace nefungovalo pouličné osvetlenie.

V súťaži skončila ako druhá spoločnosť Citelum Slovakia, dcérska spoločnosť Electricité France, a na treťom mieste sa umiestnila firma Lucid Light, dcérska spoločnosť belgickej firmy Schreder.

Na medzinárodnej súťaži sa vtedy zúčastnilo osem firiem vrátane spoločností Philips či Tunsgram.

Víťazná firma Siemens zrekonštruovala v priebehu roku 1997 podľa zmluvy zhruba 42-tisíc lámp a do piatich rokov zmodernizovala systém za približne 18 miliónov eur. Spotreba elektrickej energie sa tak v rámci osvetlenia znížila o 40 percent.

Zmluvu podpísalo hlavné mesto s firmou Siemens na 20 rokov. Jej platnosť vypršala na konci roka 2016.

Nová súťaž

Mesto napriek blížiacemu sa koncu platnosti zmluvy novú súťaž o prevádzkovateľa lámp nevypísalo. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal však odmieta kritiku, že v danej veci dostatočne nekonal.

„Zodpovedný politik sa nemá rozhodovať unáhlene a v ťažkých a komplikovaných situáciách musí riešiť situáciu radšej poriadne ako rýchlo. Poučení z minulosti a z chýb chceme podklady na verejné obstarávanie pripraviť dôsledne,“ uviedol Nesrovnal.

Napríklad v Prahe však trvala súťaž na správcu osvetlenia rok a pol. Tender sa naťahoval, pretože do tamojšej súťaže opakovane zasiahol protimonopolný úrad.

„Tender trvá na Slovensku v priemere štyri až šesť mesiacov,“ vraví šéf slovenskej pobočky Transparency International Gabriel Šípoš.

Dôvodom prečo bratislavský magistrát tender ešte stále nevypísal, malo byť podľa Nesrovnala najmä to, že po nástupe do funkcie na magistráte v roku 2014 nenašiel žiadne podklady k verejnému osvetleniu. Preto dal najprv vypracovať audit, ktorý zmapoval infraštruktúru lámp v meste.

„Museli sme najprv zistiť, koľko svetelných bodov sa v meste nachádza a s čím môžeme vôbec pracovať, pretože chcem z Bratislavy urobiť smart city a využiť stĺpy verejného osvetlenia aj na iné veci ako len na to, aby svietili ľuďom pod nohy,“ uviedol Nesrovnal.

Analýza s nejasným záverom

Magistrát si rozsiahlu analýzu mestského osvetlenia za 126-tisíc eur objednal u poradenskej firmy Deloitte.

Mestu mala analýza pomôcť pri rozhodovaní, či má zveriť osvetlenie súkromnej firme, alebo sa oň starať samo. Jednoznačnú radu však magistrát od firmy Deolitte nedostal. Tá len magistrátu odporučila, aby kládol väčšiu pozornosť na stožiare lámp, zadefinovalo smart city a samotné verejné osvetlenie.

Magistrát sa na napokon rozhodol, že vypíše verejné obstarávanie na prevádzkovateľa mestských lámp. Výsledky analýzy majú slúžiť ako podklad pri príprave verejného obstarávania na moderné verejné osvetlenie.

Kým však magistrát nájde nového prevádzkovateľa, dočasne sa o lampy v uliciach stará Siemens. Mesto s ním totiž po vypršaní 20-ročnej zmluvy uzavrelo novú zmluvu na rok s možnosťou opcie na ďalších dvanásť mesiacov.

Viacerí poslanci však primátora kritizovali za to, že uzatvoreniu zmluvy nepredchádzala súťaž, ale len priame rokovacie konanie.

Nesrovnal tieto obvinenia odmieta. Niekto si totiž podľa neho potrebuje iba vytvárať kauzy pred tohtoročnými voľbami do orgánov samosprávnych krajov.

Nový správca má byť známy do konca roka

Verejnú súťaž chce hlavné mesto vyhlásiť do konca mája. Lehotu na predkladanie ponúk predpokladá do konca augusta a ukončenie verejného obstarávania do konca tohto roka. Ešte tento mesiac chce magistrát zverejniť predbežné oznámenie k súťaži.

„Momentálne dokončujeme podklady pre súťaž,“ povedal Nesrovnal.

V akej výške a na aké dlhé obdobie by mesto chcelo, aby bola zmluva s novým prevádzkovateľom verejného osvetlenia uzavretá, primátor nespresnil. Ako tvrdí, známe by to malo byť v rámci vyhlásenia tendra.

„Súťaž ukáže, kto ponúkne najvýhodnejší model pre Bratislavu,“ uviedol Nesrovnal.

Siemens sa do tendra zapojí

Hovorkyňa Siemensu na Slovensku Monika Orbanová vlani v decembri uviedla, že spoločnosť je pripravená naďalej prevádzkovať verejné osvetlenie a ak mesto vypíše verejnú súťaž, do tendra sa prihlási.

Medzi potenciálnymi uchádzačmi sa tiež skloňuje firma Pema z Dolného Kubína. Tá verejné osvetlenie prevádzkuje napríklad v Kežmarku, Tvrdošíne či obci Budimír na východe Slovenska.

Cez súkromné firmy prevádzkuje verejné osvetlenie napríklad aj mesto Košice. Zmluva, ktorú mesto v minulosti uzavrelo s firmou Eltodo, platí pätnásť rokov a skončí koncom júla tohto roka.

Košický magistrát je však na to pripravený a situáciu rieši. V polovici marca vyhlásil súťaž na nového koncesionára na prevádzkovanie verejného osvetlenia pre mesto na ďalších 15 rokov. Záujemcovia majú svoje ponuky predložiť do 3. mája 2017.

Projekt počíta s celkovými nákladmi 49,8 milióna eur. Investície do technológie a obnovy verejného osvetlenia v Košiciach by mali v prvej etape dosiahnuť 28 miliónov eur, v druhej ďalších 5,5 milióna eura. Mesto Košice počíta s úsporou energie až do 50 percent.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 29 827
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 169
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 128
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 010
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 008
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 004
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 999
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 930
  9. Používate make-up? Potom spozornite 857
  10. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 856