SME

V Bratislave protestovali taxikári, chcú, aby zákon platil rovnako

Vodiči taxislužieb namietajú hlavne proti vodičom, ktorí si privyrábajú cez rôzne mobilné aplikácie ako napríklad Uber.

(Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Na Primaciálnom námestí v hlavnom meste protestovali taxikári. Protest sa konal v utorok 11. apríla od 13.00 h do 15.30 h.

Taxikári chcú vyjadriť nespokojnosť s nečinnosťou úradov voči vodičom pracujúcim pre rôzne aplikácie a taxislužby, ktoré podľa nich nerešpektujú legislatívu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nechceme mierniť zákony pre taxikárov. Chceme, aby zákon platil pre všetkých rovnako,“ povedal predseda Únie taxikárov z Bratislavy Ondrej Wenzl.

Taxikári namietajú hlavne proti vodičom, ktorí si privyrábajú cez rôzne mobilné aplikácie ako napríklad Uber.

SkryťVypnúť reklamu

Pre takýchto vodičov podľa nich platia iné pravidlá a kritériá ako pre "profesionálnych" vodičov taxislužieb. Sú presvedčení, že spoločnosť Uber Slovakia a vodiči zapojení do tohto systému porušujú zákon o cestnej doprave.

Kým klasických taxikárov s licenciami je v Bratislave zhruba tritisíc, registrovaných vodičov v platforme Uber približne päťsto.

Bratislavským taxikárom však kvôli vodičom Uberu klesli podľa Wenzla tržby minimálne o tretinu.

Klasickí taxikári považujú vodičov cez aplikácie ako Uber za svojich kolegov a konkurentov. Vodičov cez mobilné aplikácie pokladá za taxislužby aj ministerstvo dopravy. Rovnaké pravidlá ako regulárni taxikári však nedodržujú.

„Podľa zákona o cestnej doprave je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že nie sú pri takýchto prepravách dodržané legislatívne podmienky, ako napríklad označenie vozidla, ide o porušovanie tohto zákona a kontrolné orgány môžu v prípade zistení porušenia zákona konať,” povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Hlava 22

Ministerstvo však nie je kontrolným orgánom v poskytovaní taxislužby. Tým je polícia a obec.

Bratislavský magistrát však tvrdí, že problematika mobilnej aplikácie Uber a jej podobné služby nie sú v kompetencii hlavného mesta.

„Autá Uberu nie sú označené ako taxi, preto ich mestská polícia nemôže kontrolovať,“

povedala z oddelenia komunikácie bratislavského magistrátu Iveta Kešeľáková . Aby policajti mohli autá kontrolovať, treba podľa nej zmeniť zákon.

Hovorkyňa spoločnosti Uber pre Slovensko a Česko Miroslava Jozová však tvrdí, že partnerskí vodiči platformy fungujú v súlade s pravidlami Európskej únie. Registrovaní vodiči si podľa nej tiež plnia daňové povinnosti a preprava ľudí je transparentná.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň zdôrazňuje, že partnerskí vodiči Uberu nemôžu využívať privilégiá, ktoré majú poskytovatelia taxislužieb.

„Protesty, ale aj útoky skupinky vodičov taxislužieb voči partnerským vodičom Uberu iba zvýrazňujú fakt, že technologická platforma sa stáva čoraz viac populárnejšou," uviedla Jozová.

Za minulý rok narástol počet jázd spoločnosti Uber na Slovensku o 90 percent.

Uber, Hopin a Liftago

Uber je mobilná aplikácia párujúca vodičov a cestujúcich. Najprv lokalizuje cestujúceho a ponúkne mu najbližšieho možného šoféra, ktorý je v jej systéme zaregistrovaný.

Cestujúci dopredu vie, aký vodič ho bude viesť a koľko bude približne platiť. Za službu zaplatí bezhotovostne, prostredníctvom kreditnej karty, ktorú zadáva pri registrácii do služby.

Uber na Slovensku vypláca svojim šoférom ich zárobky na týždennej báze a znížené o 20-percentnú maržu. Tento systém prepravy pôsobí na Slovensku od augusta 2015.

Na podobnom princípe fungujú aj iné mobilné aplikácie napríklad Hopin alebo Liftago. Na rozdiel od Uberu však cez ne poskytujú prepravu iba taxikári s platnými koncesiami.

Slovenská aplikácia Hopin vznikla v roku 2012 a Liftago pôsobí na Slovensku od decembra 2015.

Uber

Ilustračné foto.

Firma aktualizuje svoju platformu o nové funkcie zamerané na udržateľnosť.


SITA
Ilustračná snímka.

Firma nezákonne zdieľala informácie o jej vodičoch.


TASR 3
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 962
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 401
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 659
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 530
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 926
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 899
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 518
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 406
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 454
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 180
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 431
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 717
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 785
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 671
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 561
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 547
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu