SME
Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky

V Bratislave protestovali taxikári, chcú, aby zákon platil rovnako

Vodiči taxislužieb namietajú hlavne proti vodičom, ktorí si privyrábajú cez rôzne mobilné aplikácie ako napríklad Uber.

(Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Na Primaciálnom námestí v hlavnom meste protestovali taxikári. Protest sa konal v utorok 11. apríla od 13.00 h do 15.30 h.

Taxikári chcú vyjadriť nespokojnosť s nečinnosťou úradov voči vodičom pracujúcim pre rôzne aplikácie a taxislužby, ktoré podľa nich nerešpektujú legislatívu.

„Nechceme mierniť zákony pre taxikárov. Chceme, aby zákon platil pre všetkých rovnako,“ povedal predseda Únie taxikárov z Bratislavy Ondrej Wenzl.

Taxikári namietajú hlavne proti vodičom, ktorí si privyrábajú cez rôzne mobilné aplikácie ako napríklad Uber.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre takýchto vodičov podľa nich platia iné pravidlá a kritériá ako pre "profesionálnych" vodičov taxislužieb. Sú presvedčení, že spoločnosť Uber Slovakia a vodiči zapojení do tohto systému porušujú zákon o cestnej doprave.

Kým klasických taxikárov s licenciami je v Bratislave zhruba tritisíc, registrovaných vodičov v platforme Uber približne päťsto.

Bratislavským taxikárom však kvôli vodičom Uberu klesli podľa Wenzla tržby minimálne o tretinu.

Klasickí taxikári považujú vodičov cez aplikácie ako Uber za svojich kolegov a konkurentov. Vodičov cez mobilné aplikácie pokladá za taxislužby aj ministerstvo dopravy. Rovnaké pravidlá ako regulárni taxikári však nedodržujú.

„Podľa zákona o cestnej doprave je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade, že nie sú pri takýchto prepravách dodržané legislatívne podmienky, ako napríklad označenie vozidla, ide o porušovanie tohto zákona a kontrolné orgány môžu v prípade zistení porušenia zákona konať,” povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Hlava 22

Ministerstvo však nie je kontrolným orgánom v poskytovaní taxislužby. Tým je polícia a obec.

Bratislavský magistrát však tvrdí, že problematika mobilnej aplikácie Uber a jej podobné služby nie sú v kompetencii hlavného mesta.

„Autá Uberu nie sú označené ako taxi, preto ich mestská polícia nemôže kontrolovať,“

povedala z oddelenia komunikácie bratislavského magistrátu Iveta Kešeľáková . Aby policajti mohli autá kontrolovať, treba podľa nej zmeniť zákon.

Hovorkyňa spoločnosti Uber pre Slovensko a Česko Miroslava Jozová však tvrdí, že partnerskí vodiči platformy fungujú v súlade s pravidlami Európskej únie. Registrovaní vodiči si podľa nej tiež plnia daňové povinnosti a preprava ľudí je transparentná.

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň zdôrazňuje, že partnerskí vodiči Uberu nemôžu využívať privilégiá, ktoré majú poskytovatelia taxislužieb.

„Protesty, ale aj útoky skupinky vodičov taxislužieb voči partnerským vodičom Uberu iba zvýrazňujú fakt, že technologická platforma sa stáva čoraz viac populárnejšou," uviedla Jozová.

Za minulý rok narástol počet jázd spoločnosti Uber na Slovensku o 90 percent.

Uber, Hopin a Liftago

Uber je mobilná aplikácia párujúca vodičov a cestujúcich. Najprv lokalizuje cestujúceho a ponúkne mu najbližšieho možného šoféra, ktorý je v jej systéme zaregistrovaný.

Cestujúci dopredu vie, aký vodič ho bude viesť a koľko bude približne platiť. Za službu zaplatí bezhotovostne, prostredníctvom kreditnej karty, ktorú zadáva pri registrácii do služby.

Uber na Slovensku vypláca svojim šoférom ich zárobky na týždennej báze a znížené o 20-percentnú maržu. Tento systém prepravy pôsobí na Slovensku od augusta 2015.

Na podobnom princípe fungujú aj iné mobilné aplikácie napríklad Hopin alebo Liftago. Na rozdiel od Uberu však cez ne poskytujú prepravu iba taxikári s platnými koncesiami.

Slovenská aplikácia Hopin vznikla v roku 2012 a Liftago pôsobí na Slovensku od decembra 2015.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. Od Česka až po Jadran
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  6. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  7. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  6. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  7. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  10. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 10 405
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 8 033
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 205
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 880
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 039
  6. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 4 029
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 741
  8. Od Česka až po Jadran 3 396
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 676
  10. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 298
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu