V Bratislave protestovali taxikári, chcú, aby zákon platil rovnako

Vodiči taxislužieb namietajú hlavne proti vodičom, ktorí si privyrábajú cez rôzne mobilné aplikácie ako napríklad Uber.

(Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Na Primaciálnom námestí v hlavnom meste protestovali taxikári. Protest sa konal v utorok 11. apríla od 13.00 h do 15.30 h.

Taxikári chcú vyjadriť nespokojnosť s nečinnosťou úradov voči vodičom pracujúcim pre rôzne aplikácie a taxislužby, ktoré podľa nich nerešpektujú legislatívu.

„Nechceme mierniť zákony pre taxikárov. Chceme, aby zákon platil pre všetkých rovnako,“ povedal predseda Únie taxikárov z Bratislavy Ondrej Wenzl.

Taxikári namietajú hlavne proti vodičom, ktorí si privyrábajú cez rôzne mobilné aplikácie ako napríklad Uber.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pre takýchto vodičov podľa nich platia iné pravidlá a kritériá ako pre "profesionálnych" vodičov taxislužieb. Sú presvedčení, že spoločnosť Uber Slovakia a vodiči zapojení do tohto systému porušujú zákon o cestnej doprave.

Kým klasických taxikárov s licenciami je v Bratislave zhruba tritisíc, registrovaných vodičov v platforme Uber približne päťsto.

Bratislavským taxikárom však kvôli vodičom Uberu klesli podľa Wenzla tržby minimálne o tretinu.

Klasickí taxikári považujú vodičov cez aplikácie ako Uber za svojich kolegov a konkurentov. Vodičov cez mobilné aplikácie pokladá za taxislužby aj ministerstvo dopravy. Rovnaké pravidlá ako regulárni taxikári však nedodržujú.

„Podľa zákona o cestnej doprave je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou.

V prípade, že nie sú pri takýchto prepravách dodržané legislatívne podmienky, ako napríklad označenie vozidla, ide o porušovanie tohto zákona a kontrolné orgány môžu v prípade zistení porušenia zákona konať,” povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Hlava 22

Ministerstvo však nie je kontrolným orgánom v poskytovaní taxislužby. Tým je polícia a obec.

Bratislavský magistrát však tvrdí, že problematika mobilnej aplikácie Uber a jej podobné služby nie sú v kompetencii hlavného mesta.

„Autá Uberu nie sú označené ako taxi, preto ich mestská polícia nemôže kontrolovať,“

povedala z oddelenia komunikácie bratislavského magistrátu Iveta Kešeľáková . Aby policajti mohli autá kontrolovať, treba podľa nej zmeniť zákon.

Hovorkyňa spoločnosti Uber pre Slovensko a Česko Miroslava Jozová však tvrdí, že partnerskí vodiči platformy fungujú v súlade s pravidlami Európskej únie. Registrovaní vodiči si podľa nej tiež plnia daňové povinnosti a preprava ľudí je transparentná.

Zároveň zdôrazňuje, že partnerskí vodiči Uberu nemôžu využívať privilégiá, ktoré majú poskytovatelia taxislužieb.

„Protesty, ale aj útoky skupinky vodičov taxislužieb voči partnerským vodičom Uberu iba zvýrazňujú fakt, že technologická platforma sa stáva čoraz viac populárnejšou," uviedla Jozová.

Za minulý rok narástol počet jázd spoločnosti Uber na Slovensku o 90 percent.

Uber, Hopin a Liftago

Uber je mobilná aplikácia párujúca vodičov a cestujúcich. Najprv lokalizuje cestujúceho a ponúkne mu najbližšieho možného šoféra, ktorý je v jej systéme zaregistrovaný.

Cestujúci dopredu vie, aký vodič ho bude viesť a koľko bude približne platiť. Za službu zaplatí bezhotovostne, prostredníctvom kreditnej karty, ktorú zadáva pri registrácii do služby.

Uber na Slovensku vypláca svojim šoférom ich zárobky na týždennej báze a znížené o 20-percentnú maržu. Tento systém prepravy pôsobí na Slovensku od augusta 2015.

Na podobnom princípe fungujú aj iné mobilné aplikácie napríklad Hopin alebo Liftago. Na rozdiel od Uberu však cez ne poskytujú prepravu iba taxikári s platnými koncesiami.

Slovenská aplikácia Hopin vznikla v roku 2012 a Liftago pôsobí na Slovensku od decembra 2015.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 818
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 483
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 724
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 597
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 591
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 202
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 004
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 551
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 946