SME

V Bratislave protestovali taxikári, chcú, aby zákon platil rovnako

Vodiči taxislužieb namietajú hlavne proti vodičom, ktorí si privyrábajú cez rôzne mobilné aplikácie ako napríklad Uber.

(Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Na Primaciálnom námestí v hlavnom meste protestovali taxikári. Protest sa konal v utorok 11. apríla od 13.00 h do 15.30 h.

Taxikári chcú vyjadriť nespokojnosť s nečinnosťou úradov voči vodičom pracujúcim pre rôzne aplikácie a taxislužby, ktoré podľa nich nerešpektujú legislatívu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nechceme mierniť zákony pre taxikárov. Chceme, aby zákon platil pre všetkých rovnako,“ povedal predseda Únie taxikárov z Bratislavy Ondrej Wenzl.

Taxikári namietajú hlavne proti vodičom, ktorí si privyrábajú cez rôzne mobilné aplikácie ako napríklad Uber.

SkryťVypnúť reklamu

Pre takýchto vodičov podľa nich platia iné pravidlá a kritériá ako pre "profesionálnych" vodičov taxislužieb. Sú presvedčení, že spoločnosť Uber Slovakia a vodiči zapojení do tohto systému porušujú zákon o cestnej doprave.

Kým klasických taxikárov s licenciami je v Bratislave zhruba tritisíc, registrovaných vodičov v platforme Uber približne päťsto.

Bratislavským taxikárom však kvôli vodičom Uberu klesli podľa Wenzla tržby minimálne o tretinu.

Klasickí taxikári považujú vodičov cez aplikácie ako Uber za svojich kolegov a konkurentov. Vodičov cez mobilné aplikácie pokladá za taxislužby aj ministerstvo dopravy. Rovnaké pravidlá ako regulárni taxikári však nedodržujú.

„Podľa zákona o cestnej doprave je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že nie sú pri takýchto prepravách dodržané legislatívne podmienky, ako napríklad označenie vozidla, ide o porušovanie tohto zákona a kontrolné orgány môžu v prípade zistení porušenia zákona konať,” povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Hlava 22

Ministerstvo však nie je kontrolným orgánom v poskytovaní taxislužby. Tým je polícia a obec.

Bratislavský magistrát však tvrdí, že problematika mobilnej aplikácie Uber a jej podobné služby nie sú v kompetencii hlavného mesta.

„Autá Uberu nie sú označené ako taxi, preto ich mestská polícia nemôže kontrolovať,“

povedala z oddelenia komunikácie bratislavského magistrátu Iveta Kešeľáková . Aby policajti mohli autá kontrolovať, treba podľa nej zmeniť zákon.

Hovorkyňa spoločnosti Uber pre Slovensko a Česko Miroslava Jozová však tvrdí, že partnerskí vodiči platformy fungujú v súlade s pravidlami Európskej únie. Registrovaní vodiči si podľa nej tiež plnia daňové povinnosti a preprava ľudí je transparentná.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň zdôrazňuje, že partnerskí vodiči Uberu nemôžu využívať privilégiá, ktoré majú poskytovatelia taxislužieb.

„Protesty, ale aj útoky skupinky vodičov taxislužieb voči partnerským vodičom Uberu iba zvýrazňujú fakt, že technologická platforma sa stáva čoraz viac populárnejšou," uviedla Jozová.

Za minulý rok narástol počet jázd spoločnosti Uber na Slovensku o 90 percent.

Uber, Hopin a Liftago

Uber je mobilná aplikácia párujúca vodičov a cestujúcich. Najprv lokalizuje cestujúceho a ponúkne mu najbližšieho možného šoféra, ktorý je v jej systéme zaregistrovaný.

Cestujúci dopredu vie, aký vodič ho bude viesť a koľko bude približne platiť. Za službu zaplatí bezhotovostne, prostredníctvom kreditnej karty, ktorú zadáva pri registrácii do služby.

Uber na Slovensku vypláca svojim šoférom ich zárobky na týždennej báze a znížené o 20-percentnú maržu. Tento systém prepravy pôsobí na Slovensku od augusta 2015.

Na podobnom princípe fungujú aj iné mobilné aplikácie napríklad Hopin alebo Liftago. Na rozdiel od Uberu však cez ne poskytujú prepravu iba taxikári s platnými koncesiami.

Slovenská aplikácia Hopin vznikla v roku 2012 a Liftago pôsobí na Slovensku od decembra 2015.

Uber

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 52 079
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 996
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 8 984
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 033
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 994
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 807
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 013
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 99 074
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 730
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 485
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 141
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 780
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 113
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 746
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu