BRATISLAVA. Na Primaciálnom námestí v hlavnom meste protestovali taxikári. Protest sa konal v utorok 11. apríla od 13.00 h do 15.30 h.
Taxikári chcú vyjadriť nespokojnosť s nečinnosťou úradov voči vodičom pracujúcim pre rôzne aplikácie a taxislužby, ktoré podľa nich nerešpektujú legislatívu.
„Nechceme mierniť zákony pre taxikárov. Chceme, aby zákon platil pre všetkých rovnako,“ povedal predseda Únie taxikárov z Bratislavy Ondrej Wenzl.
Taxikári namietajú hlavne proti vodičom, ktorí si privyrábajú cez rôzne mobilné aplikácie ako napríklad Uber.
Pre takýchto vodičov podľa nich platia iné pravidlá a kritériá ako pre "profesionálnych" vodičov taxislužieb. Sú presvedčení, že spoločnosť Uber Slovakia a vodiči zapojení do tohto systému porušujú zákon o cestnej doprave.
Kým klasických taxikárov s licenciami je v Bratislave zhruba tritisíc, registrovaných vodičov v platforme Uber približne päťsto.
Bratislavským taxikárom však kvôli vodičom Uberu klesli podľa Wenzla tržby minimálne o tretinu.
Klasickí taxikári považujú vodičov cez aplikácie ako Uber za svojich kolegov a konkurentov. Vodičov cez mobilné aplikácie pokladá za taxislužby aj ministerstvo dopravy. Rovnaké pravidlá ako regulárni taxikári však nedodržujú.
„Podľa zákona o cestnej doprave je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou.
V prípade, že nie sú pri takýchto prepravách dodržané legislatívne podmienky, ako napríklad označenie vozidla, ide o porušovanie tohto zákona a kontrolné orgány môžu v prípade zistení porušenia zákona konať,” povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Hlava 22
Ministerstvo však nie je kontrolným orgánom v poskytovaní taxislužby. Tým je polícia a obec.
Bratislavský magistrát však tvrdí, že problematika mobilnej aplikácie Uber a jej podobné služby nie sú v kompetencii hlavného mesta.
„Autá Uberu nie sú označené ako taxi, preto ich mestská polícia nemôže kontrolovať,“
povedala z oddelenia komunikácie bratislavského magistrátu Iveta Kešeľáková . Aby policajti mohli autá kontrolovať, treba podľa nej zmeniť zákon.
Hovorkyňa spoločnosti Uber pre Slovensko a Česko Miroslava Jozová však tvrdí, že partnerskí vodiči platformy fungujú v súlade s pravidlami Európskej únie. Registrovaní vodiči si podľa nej tiež plnia daňové povinnosti a preprava ľudí je transparentná.
Zároveň zdôrazňuje, že partnerskí vodiči Uberu nemôžu využívať privilégiá, ktoré majú poskytovatelia taxislužieb.
„Protesty, ale aj útoky skupinky vodičov taxislužieb voči partnerským vodičom Uberu iba zvýrazňujú fakt, že technologická platforma sa stáva čoraz viac populárnejšou," uviedla Jozová.
Za minulý rok narástol počet jázd spoločnosti Uber na Slovensku o 90 percent.
Uber, Hopin a Liftago
Uber je mobilná aplikácia párujúca vodičov a cestujúcich. Najprv lokalizuje cestujúceho a ponúkne mu najbližšieho možného šoféra, ktorý je v jej systéme zaregistrovaný.
Cestujúci dopredu vie, aký vodič ho bude viesť a koľko bude približne platiť. Za službu zaplatí bezhotovostne, prostredníctvom kreditnej karty, ktorú zadáva pri registrácii do služby.
Uber na Slovensku vypláca svojim šoférom ich zárobky na týždennej báze a znížené o 20-percentnú maržu. Tento systém prepravy pôsobí na Slovensku od augusta 2015.
Na podobnom princípe fungujú aj iné mobilné aplikácie napríklad Hopin alebo Liftago. Na rozdiel od Uberu však cez ne poskytujú prepravu iba taxikári s platnými koncesiami.
Slovenská aplikácia Hopin vznikla v roku 2012 a Liftago pôsobí na Slovensku od decembra 2015.