SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Investor chce spojiť lanovku so železnicou v Petržalke

Investor už uvažuje nad vybudovaním novej železničnej zastávky v Petržalke.

Vizualizácia nadzemky, ktorá by mohla byť alternatívnym spôsobom verejnej dopravy v hlavnom meste.Vizualizácia nadzemky, ktorá by mohla byť alternatívnym spôsobom verejnej dopravy v hlavnom meste. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Elektrickú nadzemnú dráhu, ktorou zvažuje developer HB Reavis v Bratislave spojiť lokalitu Nivy s mestskou časťou Petržalka, chcú prepojiť so železnicou.

Investor už uvažuje nad vybudovaním novej železničnej zastávky v Petržalke.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Máme technicky overené, že sa tu dá vybudovať. Radi by sme ju prepojili s parkovacím domom a novou autobusovou stanicou," priblížil generálny riaditeľ HB Reavis pre Slovensko Adrián Rác.

Spolu zo zástupcami samospráv i odborníkmi na dopravu sa zúčastnil vo štvrtok odbornej konferencie k lanovke, ktorú v hlavnom meste zorganizoval Bratislavský samosprávny kraj (BSK).

SkryťVypnúť reklamu

Terminál integrovanej dopravy

V územnom pláne sa podľa Ráca počíta v Petržalke s terminálom integrovanej dopravy, ktorý navrhujú presunúť bližšie k Ekonomickej univerzite.

"Po výstavbe autobusovej stanice by sme radi priniesli mestu alternatívny spôsob prepravy, ktorý umožní spojiť železnicu, záchytný parkovací dom a novú autobusovú stanicu," spresnil.

Vybudovanie dráhy by malo stáť okolo 50 miliónov eur. Jej trasa je už vytýčená. Východisková stanica má byť na petržalskej strane približne oproti Ekonomickej univerzite.

Ďalšia zástavka je možná pri Moste Apollo v Petržalke, tretia pri pozemku Ryba na Prístavnej ulici a posledná v zóne Nivy.

"V diskusii sú tri druhy nadzemnej dráhy. Jednolanová, dvojlanová a trojlanová," podotkol Rác.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo vo štvrtok uviedol, že lanovka v jednom smere prepraví tri- až štyritisíc ľudí za hodinu, električka štyri až šesťtisíc ľudí.

„Znamená to, že tento systém by mohol byť doplnkovou alternatívou k električke,“ pripomenul s tým, že hovoriť treba aj o tom, či nový druh dopravy bude dosť rýchly a či trasu dráhy budú vedieť predĺžiť.

Vyriešiť podľa neho treba aj to, kto bude lanovku prevádzkovať, koľko to bude stáť a či sa ju vôbec oplatí v meste stavať.

Radšej električky ako lanovku

Niektorí bratislavskí mestskí poslanci developera vyzvali, aby peniaze investoval radšej do výstavby električkových tratí ako do lanovej dráhy.

„Vhodné by bolo, aby sa investor zamyslel nad tým, či nespojiť sily s mestom, a financie, ktoré chce dať na lanovku, neinvestovať radšej do rozvoja električkovej dopravy. Napojili by tak autobusovú stanicu na električkovú sieť,“ reagoval Martin Fundárek z občianskeho združenia Lepšia doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Z dopravných systémov je nadzemná elektrická dráha, ktorá by v hlavnom meste spojila oba brehy Dunaja, najlacnejšie riešenie.

Pred novinármi to vo štvrtok na odbornej konferencii o doprave v Bratislave povedal výkonný riaditeľ spoločnosti HB Reavis pre Slovensko Adrián Rác.

Rác tvrdí, že systém nadzemnej dráhy skôr nadväzuje na regionálnu dopravu a nemôžu investovať stámilióny eur do električky.

"Nemôžeme vybudovať nový most a keby sa aj vybudoval, nemáme na to naviazané komunikácie. Jediné rozumné riešenie je vzduchom prepraviť ľudí zo železnice, prípade ich zastaviť v Petržalke pri obchvate a dopraviť ich do cieľovej destinácie," vysvetlil s tým, že v rámci svojich projektov električkovú dopravu podporujú.

Podľa neho sa dá uvažovať aj nad traťou dráhy až na koniec Petržalky.

Multifunkčná stanica

Na základe právoplatného stavebného povolenia začne spoločnosť HB Reavis v lete s výstavbou novej autobusovej stanice Nivy.

Nová autobusová stanica ponúkne medzinárodný autobusový terminál, nákupné centrum, tržnicu a administratívnu budovu. Nové priestory budú mať tri nadzemné a dve podzemné podlažia.

Nástupištia autobusov plánujú v prvom podzemnom podlaží. Podľa plánu by mohli mať Bratislavčania už v roku 2018 nový bulvár Mlynské nivy a v roku 2020 novú autobusovú stanicu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  3. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 909
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 993
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 591
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 264
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 227
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 947
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 926
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 949
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 594
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 384
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 251
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu