BRATISLAVA. Hlavné mesto chce podporiť rozvoj elektromobility. Nakúpiť preto zvažuje 18 elektrobusov, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu.
Bratislava sa zároveň zapojila do projektu Urban-E, cez ktorý chce riešiť rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidla. Vybudovať plánuje 50 elektronabíjacích staníc pre striedavý prúd (AC) a šesť staníc na jednosmerný prúd (DC).
Potrebuje Bratislava elektrobusy? ČítajteRozvoj koľajovej dopravy
Pri predstavení strategických dopravných projektov Bratislavy o tom v stredu informoval primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal.
Mesto chce zaviesť aj na 22 križovatkách nový systém preferencie v svetelnej signalizácii pre vozidlá MHD. Takáto preferencia električiek je už nastavená napríklad na križovatkách Mýtna - Imricha Karvaša, Žilinská - Štefanovičova či Jantárová cesta - Bosákova.
Bratislavský primátor uviedol, že mesto je z hľadiska dopravy nastavené na rozvoj koľajovej dopravy, či už železničných alebo električkových tratí.
"Bratislava neobsluhuje len 400-tisíc svojich obyvateľov, ale 700-tisíc ľudí, ktorí žijú v celom bratislavskom metropolitnom regióne. Riešenie vidíme v rozvoji železničnej dopravy, MHD, v riešení parkovania, cyklodopravy a pešej dopravy. Všetky tieto komponenty riešime postupne," poznamenal Nesrovnal.
Plánujete kúpu auta? Počkajte si na elektrické! ČítajteNajväčšie dopravné projekty
V tomto období sa hlavné mesto sústreďuje na dva najväčšie dopravné projekty, a to rekonštrukciu Karlovesko-Dúbravskej električkovej radiály a druhej etapy budovania električkovej trate do Petržalky.
V prípade Karlovesko-Dúbravskej radiály má už mesto štyri stavebné povolenia a momentálne finišuje s pokladmi pre verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavebných prác. Ich začiatok sa predpokladá tento rok.
"Čo sa týka Petržalky, mesto vyhovelo požiadavkám verejnosti a zmenilo projekt tak, aby nenarážal na odpor Petržalčanov. Okolo trate nepôjde štvorprúdová komunikácia, ako sa plánovalo, ale bude tam cyklotrasa a chodník.
Trať bude zatrávnená a budú tam integrované zastávky," priblížil primátor. Výstavba druhej etapy trate v Petržalke by mala byť dokončená do roku 2020.
Magistrát pripravuje aj rekonštrukciu Vajnorskej a Ružinovskej radiály. Tu uzatvára podklady pre tender na dopracovanie projektovej dokumentácie. Začatie prác sa na oboch radiálach odhaduje v roku 2019.
Petržalku s druhou stranou Dunaja spojí nová autobusová linka ČítajteDopravná situácia
Mesto má už vyhliadnutých aj 32 lokalít, kde chce vybudovať záchytné parkoviská, odkiaľ by mohli vodiči prestúpiť na MHD. O zámere však ešte musí prebehnúť diskusia.
Do Bratislavy totiž v rannej špičke prichádza podľa Územného generelu dopravy okolo 34-tisíc vozidiel z jednotlivých smerov.
Prieskum ukázal, že 37,7 percenta Bratislavčanov cestuje autom, 32,6 percenta verejnou dopravou, 26,7 percenta ľudí chodí pešo a 1,6 percenta jazdí na bicykli.
Primátor tvrdí, že cieľom magistrátu je znížiť objem individuálnej automobilovej dopravy. "Mesto má víziu rozvoja mobility. Je ním podpora verejnej koľajovej dopravy, MHD a cyklodopravy," podotkol.