SME

Hlavné mesto má podľa ministerstva dopravy zvýšiť kontroly taxislužieb

Registrovaní taxikári dlhodobo protestujú proti mobilnej aplikácii Uber.

Taxi!Taxi! (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) vyzve bratislavský magistrát, aby zvýšil kontroly taxislužieb v hlavnom meste.

Vyplýva to zo štvrtkového stretnutia predstaviteľov taxislužieb, ktorí dlhodobo protestujú proti mobilnej aplikácii Uber.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Rezort dopravy opätovne žiada a listom vyzve magistrát a mestskú políciu na zvýšenie kontrol v oblasti taxislužieb aj vzhľadom na opakujúce sa upozornenia zo strany registrovaných taxikárov," informovala TASR hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

SkryťVypnúť reklamu

Podmienky platia pre všetkých

Zákon podľa nej hovorí v tomto smere jasne a podmienky platia bez rozdielu pre všetkých.

"V tomto zmysle sa za taxislužbu považuje aj prevádzkovanie taxislužby prostredníctvom mobilnej aplikácie Uber," priblížil pre TASR komunikačný odbor MDV s tým, že poskytovatelia služieb prostredníctvom tejto aplikácie sú povinní spĺňať požiadavky podľa zákona.

Problém podľa nich nie je teda v zákone, ale v jeho dodržiavaní. Nakoľko ale ministerstvo nie je v tejto veci kontrolným orgánom, prevádzkovateľov môže kontrolovať len polícia alebo obec.

Policajný zbor pritom kontroluje na cestách v rámci výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, vrátane prevádzkovateľov taxislužby, technickú spôsobilosť vozidiel, spôsobilosť vodičov, označenie vozidiel či potrebné doklady.

SkryťVypnúť reklamu

Obec zasa podľa zákona vykonáva odborný dozor nad taxislužbou a kontroluje plnenie povinností prevádzkovateľov taxislužby.

"Obec ukladá v prvom stupni pokuty za iné správne delikty a rieši v prvom stupni priestupky v taxislužbe, ku ktorým došlo v obci," dopĺňa rezort dopravy s tým, že orgánom štátnej kontroly vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa s celoslovenskou pôsobnosťou je Slovenská obchodná inšpekcia.

Taxikárom sa Uber nepozdáva

Únii taxikárov sa Uber nepáči od začiatku. Poukazuje na kontroverzný princíp, keď pre partnerských vodičov zapojených do aplikácie platia iné pravidlá a kritériá, ako pre "profesionálnych" vodičov taxislužieb.

Je totiž presvedčená, že spoločnosť a vodiči nerešpektujú a porušujú legislatívu SR, najmä Zákon o cestnej doprave, nemajú potrebné povolenia, poistenia, psychotesty či lekárske prehliadky.

SkryťVypnúť reklamu

Únia už v minulosti zorganizovala protestné jazdy mestom, ale aj petíciu za bezodkladné zastavenie činnosti pre spoločnosť Uber Slovakia.

"Protestné akcie budú určite pokračovať," povedal pre TASR predseda únie Ondrej Wenzl, podľa ktorého by sa problematikou malo zaoberať hlavné mesto, rezort dopravy či hospodárstva, ale aj finančná správa.

Na štvrtkové protestné stretnutie pred ministerstvom dopravy ich prišli podporiť partneri z Brna, kde podľa neho prepravu Uberom zakázali, či z Prahy, kde hľadajú podobné riešenie.

"My páky máme, ale nikto ich nevyužíva," doplnil Wenzl, ktorý zároveň poprel informáciu, že by sa s nimi niekto z ministerstva dopravy stretol.

Čoraz viac populárnejšia služba

Protesty, ale aj nedávne útoky skupinky vodičov taxislužieb voči partnerským vodičom Uberu podľa spoločnosti iba zvýrazňujú fakt, že technologická platforma sa stáva populárnejšou.

Potvrdzujú to aj nedávne dopravné štatistiky, podľa ktorých má aplikácia v súčasnosti v hlavnom meste viac ako 40.000 unikátnych používateľov, počet jázd sa v roku 2016 zvýšil o 90 percent, pričom v lete minulého roka ju tu využili turisti z viac ako 90 krajín sveta.

"Naši partnerskí vodiči poskytujú alternatívny spôsob prepravy po meste ako súčasť rôznorodej prepravnej infraštruktúry a doplnok k taxislužbám a prostriedkom mestskej hromadnej dopravy," uviedla pre TASR hovorkyňa Uber SR a ČR Miroslava Jozová.

Podľa nej fungujú v súlade s direktívou EÚ a registrovaných používateľov platformy spájajú so spoľahlivými a bezpečnými poskytovateľmi prepravy.

Tí sú legálne zaregistrovaní a plniť si majú všetky daňové povinnosti, pričom preprava je tiež transparentná a cenovo dostupná.

Nemajú žiadne privilégia

Zároveň zdôrazňuje, že partnerskí vodiči Uber nemôžu využívať žiadne privilégiá, ktoré majú poskytovatelia taxislužieb.

Ide napr. o prijímanie cestujúcich priamo z ulice, využívanie autobusových pruhov či stanovíšť taxi.

Jazdy totiž môžu byť objednané len vopred prostredníctvom aplikácie založenej na GPS, ktorú môžu využívať len registrovaní členovia.

Spoločnosť je podľa hovorkyne taktiež stále otvorená spolupráci so všetkými kompetentnými štátnymi a miestnymi inštitúciami.

"Nadviazali sme konštruktívne vzťahy s Ministerstvom dopravy a výstavby a Ministerstvom hospodárstva. Nedávno sme usporiadali prezentáciu v Národnej rade," dodala Jozová.

Uber

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 232
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 783
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 542
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 4 339
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 225
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 729
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 764
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 074
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 29 159
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 034
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 172
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 627
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 126
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 681
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 974
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu