Rača nechce novú dráhu letiska, argumentuje zlým vplyvom na prostredie

Letisko M. R. Štefánika plánuje vybudovať okrem existujúcej dráhy na Raču ešte paralelnú.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Bratislavská mestská časť Rača odmieta scenár, podľa ktorého by boli v budúcnosti vzletové a pristávacie dráhy bratislavského letiska orientované iba v smere na túto mestskú časť.

O to viac nás prekvapuje, že tento zámer už podporilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky.

Starosta Rače Peter Pilinský

Zámer súvisí s rekonštrukciou súčasnej i výstavbou novej dráhy, do ktorých sa chce pustiť Letisko M. R. Štefánika.

"Letisko navrhuje vybudovať okrem existujúcej dráhy smerom na Raču ešte jednu paralelnú, čo by znamenalo, že všetky lety by pri odletoch i príletoch na medzinárodné bratislavské letisko využívali dráhu smerujúcu na Raču, s čím, samozrejme, kategoricky nesúhlasíme," povedal na margo predloženého zámeru starosta Rače Peter Pilinský.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Šéf bratislavského letiska: Rokujeme o leteckom spojení s USA

Obavy z horšieho stavu

Poukázal na to, že už v súčasnosti je negatívny dosah blízkej prítomnosti letiska na obyvateľov Rače citeľný. "Predložený zámer by tento stav ešte zhoršil, negatívny vplyv na kvalitu života i životné prostredie by mal extrémny rozsah," uviedol Pilinský.

Upozornil i na to, že zámer nie je v súlade s územným plánom hlavného mesta SR a ani Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). "V oboch územných plánoch je možnosť vybudovania novej dráhy spomínaná len ako územná rezerva," zdôraznil Pilinský.

"O to viac nás prekvapuje, že tento zámer už podporilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky," dodal račiansky starosta. Podporu svojho odmietavého postoja chce hľadať Pilinský u mestských i krajských poslancov, ale tiež u kandidátov na predsedu BSK v tohtoročných voľbách.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Cestujúcich na letiskách čakajú zmeny. Pozrite si aké

Utlmiť dráhu k Ivanke pri Dunaji

Letisko M. R. Štefánika oslovilo samosprávu Rače vo februári so žiadosťou o stanovisko k plánovanej investícii, ktorá ráta s komplexnou rekonštrukciou vzletovej a pristávacej dráhy (VPD) 13-31 smerujúcej na Raču.

Predložený zámer by tento stav ešte zhoršil, negatívny vplyv na kvalitu života i životné prostredie by mal extrémny rozsah.

Peter Pilinský

Keďže si však táto rekonštrukcia vyžiada niekoľkomesačné obmedzenie prevádzky, letisko uvažuje o výstavbe novej dráhy, čo by umožnilo zachovať súčasné prevádzkové kapacity. Nová dráha má byť paralelná s existujúcou dráhou v smere na Raču vo vzájomnej vzdialenosti 400 metrov.

Ráta sa tiež s postupným utlmením dráhy smerujúcej na Ivanku pri Dunaji.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Číňania majú bližšie k bratislavskému letisku, so štátom podpisali memorandum

Nechali si vypracovať štúdiu

Reakciu Letiska M. R. Štefánika (BTS) poskytla hovorkyňa Veronika Ševčíková.

Informovala, že BTS si na základe svojich dlhodobých rozvojových zámerov a možností územného rozvoja nechalo vypracovať štúdiu, posudzujúcu situovanie paralelnej VPD so súčasnou vzletovo-pristávacou dráhou 13-31.

Štúdia zohľadnila prognózu rastu prevádzkových výkonov, životnosti povrchov existujúcich dráh a obmedzení z rozvoja dopravnej infraštruktúry v rámci územia letiska.

"Pôvodný návrh polohy paralelnej vzletovo-pristávacej dráhy v osovej vzdialenosti 1500 metrov, ktorý bol v súlade s územným plánom, je v súčasnosti nerealizovateľný z dôvodu výstavby diaľnice D4 - teleso diaľnice D4 priamo zasahuje do územia rezervovaného na účel výstavby paralelnej VPD," uviedla Ševčíková.

Štúdia podľa nej odporučila ako najoptimálnejšie riešenie polohu novej paralelnej VPD vo vzdialenosti 400 metrov od osi VPD 13-31.

Ševčíková pripomenula, že súčasné dve dráhy boli do terajšej dĺžky vybudované v 90. rokoch a komplexná rekonštrukcia hlavnej dráhy 13-31 je nevyhnutná. Vyžiadala by si však uzatvorenie letiska na niekoľko mesiacov, čo je podľa hovorkyne z prevádzkového a obchodného hľadiska vylúčené.

Ako ďalej informovala hovorkyňa BTS, letisko plánuje procesy potrebné pre zmenu územného plánu tak, aby boli zámery letiska v súlade s platnou územno-plánovacou dokumentáciou. Dodala, že akcionár letiska, Ministerstvo dopravy a výstavby, zámer podporil a zaviazal BTS ho ďalej rozvíjať.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. ZVOLEN: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 352
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 761
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 907
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 401
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 644
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 088
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 934
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 859
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 648