Rača nechce novú dráhu letiska, argumentuje zlým vplyvom na prostredie

Letisko M. R. Štefánika plánuje vybudovať okrem existujúcej dráhy na Raču ešte paralelnú.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Bratislavská mestská časť Rača odmieta scenár, podľa ktorého by boli v budúcnosti vzletové a pristávacie dráhy bratislavského letiska orientované iba v smere na túto mestskú časť.

O to viac nás prekvapuje, že tento zámer už podporilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky.

Starosta Rače Peter Pilinský

Zámer súvisí s rekonštrukciou súčasnej i výstavbou novej dráhy, do ktorých sa chce pustiť Letisko M. R. Štefánika.

"Letisko navrhuje vybudovať okrem existujúcej dráhy smerom na Raču ešte jednu paralelnú, čo by znamenalo, že všetky lety by pri odletoch i príletoch na medzinárodné bratislavské letisko využívali dráhu smerujúcu na Raču, s čím, samozrejme, kategoricky nesúhlasíme," povedal na margo predloženého zámeru starosta Rače Peter Pilinský.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Šéf bratislavského letiska: Rokujeme o leteckom spojení s USA

Obavy z horšieho stavu

Poukázal na to, že už v súčasnosti je negatívny dosah blízkej prítomnosti letiska na obyvateľov Rače citeľný. "Predložený zámer by tento stav ešte zhoršil, negatívny vplyv na kvalitu života i životné prostredie by mal extrémny rozsah," uviedol Pilinský.

Upozornil i na to, že zámer nie je v súlade s územným plánom hlavného mesta SR a ani Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). "V oboch územných plánoch je možnosť vybudovania novej dráhy spomínaná len ako územná rezerva," zdôraznil Pilinský.

"O to viac nás prekvapuje, že tento zámer už podporilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky," dodal račiansky starosta. Podporu svojho odmietavého postoja chce hľadať Pilinský u mestských i krajských poslancov, ale tiež u kandidátov na predsedu BSK v tohtoročných voľbách.

Prečítajte si tiež: Cestujúcich na letiskách čakajú zmeny. Pozrite si aké

Utlmiť dráhu k Ivanke pri Dunaji

Letisko M. R. Štefánika oslovilo samosprávu Rače vo februári so žiadosťou o stanovisko k plánovanej investícii, ktorá ráta s komplexnou rekonštrukciou vzletovej a pristávacej dráhy (VPD) 13-31 smerujúcej na Raču.

Predložený zámer by tento stav ešte zhoršil, negatívny vplyv na kvalitu života i životné prostredie by mal extrémny rozsah.

Peter Pilinský

Keďže si však táto rekonštrukcia vyžiada niekoľkomesačné obmedzenie prevádzky, letisko uvažuje o výstavbe novej dráhy, čo by umožnilo zachovať súčasné prevádzkové kapacity. Nová dráha má byť paralelná s existujúcou dráhou v smere na Raču vo vzájomnej vzdialenosti 400 metrov.

Ráta sa tiež s postupným utlmením dráhy smerujúcej na Ivanku pri Dunaji.

Prečítajte si tiež: Číňania majú bližšie k bratislavskému letisku, so štátom podpisali memorandum

Nechali si vypracovať štúdiu

Reakciu Letiska M. R. Štefánika (BTS) poskytla hovorkyňa Veronika Ševčíková.

Informovala, že BTS si na základe svojich dlhodobých rozvojových zámerov a možností územného rozvoja nechalo vypracovať štúdiu, posudzujúcu situovanie paralelnej VPD so súčasnou vzletovo-pristávacou dráhou 13-31.

Štúdia zohľadnila prognózu rastu prevádzkových výkonov, životnosti povrchov existujúcich dráh a obmedzení z rozvoja dopravnej infraštruktúry v rámci územia letiska.

"Pôvodný návrh polohy paralelnej vzletovo-pristávacej dráhy v osovej vzdialenosti 1500 metrov, ktorý bol v súlade s územným plánom, je v súčasnosti nerealizovateľný z dôvodu výstavby diaľnice D4 - teleso diaľnice D4 priamo zasahuje do územia rezervovaného na účel výstavby paralelnej VPD," uviedla Ševčíková.

Štúdia podľa nej odporučila ako najoptimálnejšie riešenie polohu novej paralelnej VPD vo vzdialenosti 400 metrov od osi VPD 13-31.

Ševčíková pripomenula, že súčasné dve dráhy boli do terajšej dĺžky vybudované v 90. rokoch a komplexná rekonštrukcia hlavnej dráhy 13-31 je nevyhnutná. Vyžiadala by si však uzatvorenie letiska na niekoľko mesiacov, čo je podľa hovorkyne z prevádzkového a obchodného hľadiska vylúčené.

Ako ďalej informovala hovorkyňa BTS, letisko plánuje procesy potrebné pre zmenu územného plánu tak, aby boli zámery letiska v súlade s platnou územno-plánovacou dokumentáciou. Dodala, že akcionár letiska, Ministerstvo dopravy a výstavby, zámer podporil a zaviazal BTS ho ďalej rozvíjať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  3. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  4. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  5. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  6. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  10. Mesto pravidelne mešká s úhradou dotácií pre Partizán Bardejov
  1. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  2. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  3. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  4. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  5. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  6. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  9. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  10. Registrácia ochrannej známky
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 353
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 685
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 296
  4. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 10 550
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 691
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 5 054
  7. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 644
  8. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 2 182
  9. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 140
  10. Volkswagen Polo GTI: Nepodceňovať! 1 798