SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Rača nechce novú dráhu letiska, argumentuje zlým vplyvom na prostredie

Letisko M. R. Štefánika plánuje vybudovať okrem existujúcej dráhy na Raču ešte paralelnú.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Bratislavská mestská časť Rača odmieta scenár, podľa ktorého by boli v budúcnosti vzletové a pristávacie dráhy bratislavského letiska orientované iba v smere na túto mestskú časť.

O to viac nás prekvapuje, že tento zámer už podporilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky.

Starosta Rače Peter Pilinský

Zámer súvisí s rekonštrukciou súčasnej i výstavbou novej dráhy, do ktorých sa chce pustiť Letisko M. R. Štefánika.

"Letisko navrhuje vybudovať okrem existujúcej dráhy smerom na Raču ešte jednu paralelnú, čo by znamenalo, že všetky lety by pri odletoch i príletoch na medzinárodné bratislavské letisko využívali dráhu smerujúcu na Raču, s čím, samozrejme, kategoricky nesúhlasíme," povedal na margo predloženého zámeru starosta Rače Peter Pilinský.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Šéf bratislavského letiska: Rokujeme o leteckom spojení s USA Čítajte 

Obavy z horšieho stavu

Poukázal na to, že už v súčasnosti je negatívny dosah blízkej prítomnosti letiska na obyvateľov Rače citeľný. "Predložený zámer by tento stav ešte zhoršil, negatívny vplyv na kvalitu života i životné prostredie by mal extrémny rozsah," uviedol Pilinský.

Upozornil i na to, že zámer nie je v súlade s územným plánom hlavného mesta SR a ani Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). "V oboch územných plánoch je možnosť vybudovania novej dráhy spomínaná len ako územná rezerva," zdôraznil Pilinský.

"O to viac nás prekvapuje, že tento zámer už podporilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky," dodal račiansky starosta. Podporu svojho odmietavého postoja chce hľadať Pilinský u mestských i krajských poslancov, ale tiež u kandidátov na predsedu BSK v tohtoročných voľbách.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Cestujúcich na letiskách čakajú zmeny. Pozrite si aké Čítajte 

Utlmiť dráhu k Ivanke pri Dunaji

Letisko M. R. Štefánika oslovilo samosprávu Rače vo februári so žiadosťou o stanovisko k plánovanej investícii, ktorá ráta s komplexnou rekonštrukciou vzletovej a pristávacej dráhy (VPD) 13-31 smerujúcej na Raču.

Predložený zámer by tento stav ešte zhoršil, negatívny vplyv na kvalitu života i životné prostredie by mal extrémny rozsah.

Peter Pilinský

Keďže si však táto rekonštrukcia vyžiada niekoľkomesačné obmedzenie prevádzky, letisko uvažuje o výstavbe novej dráhy, čo by umožnilo zachovať súčasné prevádzkové kapacity. Nová dráha má byť paralelná s existujúcou dráhou v smere na Raču vo vzájomnej vzdialenosti 400 metrov.

Ráta sa tiež s postupným utlmením dráhy smerujúcej na Ivanku pri Dunaji.

Prečítajte si tiež: Číňania majú bližšie k bratislavskému letisku, so štátom podpisali memorandum Čítajte 

Nechali si vypracovať štúdiu

Reakciu Letiska M. R. Štefánika (BTS) poskytla hovorkyňa Veronika Ševčíková.

Informovala, že BTS si na základe svojich dlhodobých rozvojových zámerov a možností územného rozvoja nechalo vypracovať štúdiu, posudzujúcu situovanie paralelnej VPD so súčasnou vzletovo-pristávacou dráhou 13-31.

SkryťVypnúť reklamu

Štúdia zohľadnila prognózu rastu prevádzkových výkonov, životnosti povrchov existujúcich dráh a obmedzení z rozvoja dopravnej infraštruktúry v rámci územia letiska.

"Pôvodný návrh polohy paralelnej vzletovo-pristávacej dráhy v osovej vzdialenosti 1500 metrov, ktorý bol v súlade s územným plánom, je v súčasnosti nerealizovateľný z dôvodu výstavby diaľnice D4 - teleso diaľnice D4 priamo zasahuje do územia rezervovaného na účel výstavby paralelnej VPD," uviedla Ševčíková.

Štúdia podľa nej odporučila ako najoptimálnejšie riešenie polohu novej paralelnej VPD vo vzdialenosti 400 metrov od osi VPD 13-31.

Ševčíková pripomenula, že súčasné dve dráhy boli do terajšej dĺžky vybudované v 90. rokoch a komplexná rekonštrukcia hlavnej dráhy 13-31 je nevyhnutná. Vyžiadala by si však uzatvorenie letiska na niekoľko mesiacov, čo je podľa hovorkyne z prevádzkového a obchodného hľadiska vylúčené.

Ako ďalej informovala hovorkyňa BTS, letisko plánuje procesy potrebné pre zmenu územného plánu tak, aby boli zámery letiska v súlade s platnou územno-plánovacou dokumentáciou. Dodala, že akcionár letiska, Ministerstvo dopravy a výstavby, zámer podporil a zaviazal BTS ho ďalej rozvíjať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 27 891
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 511
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 431
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 031
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 360
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 3 683
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 574
  8. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 2 693
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 444
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 174
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 813
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 039
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 927
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 909
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 797
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 768
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu