SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Bratislava doteraz nespresnila, ako by fungovalo zdieľanie bicyklov

Na vytvorenie systému zdieľania bicyklov má mesto vyčlenených v tomto roku 460-tisíc eur.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Petit Press)

BRATISLAVA. Na vytvorenie systému zdieľania bicyklov má Bratislava vyčlenených v tomto roku 460-tisíc eur. Ako a kde bude systém bike-sharingu fungovať, však hlavné mesto zatiaľ nespresnilo.

"Na projekte aktuálne pracujeme, a preto je zatiaľ predčasné hovoriť o počte stanovíšť, bicyklov či lokalít, kde by bike-sharing fungoval," povedal Marek Papajčík z komunikačného oddelenia bratislavského magistrátu.

Mesto momentálne zisťuje technické riešenia a hľadá optimálny model ako projekt zdieľania bicyklov v Bratislave zrealizovať. "Nechceme nič urýchľovať, naopak, dôkladne ho pripraviť. Samozrejme, chceme to spustiť čo najskôr, pretože je to veľmi zaujímavý projekt z hľadiska podpory cyklistickej dopravy a do Bratislavy nepochybne patrí," podotkol Papajčík.

SkryťVypnúť reklamu

Počet stanovíšť neuviedli

S prevádzkou systému zdieľaných bicyklov, stovkami používateľov a 60 stanicami i hlavnom meste má už skúsenosť občianske združenie Cyklokoalícia. Bratislavský magistrát preto oslovilo, aby mu pomohlo pripraviť dobrý systém zdieľania bicyklov.

"Aktuálne totiž mesto vychádza z uznesenia mestského zastupiteľstva z roku 2014, ktoré navrhuje nástrel 20 staníc a 100 bicyklov bez chýbajúcej nadväznosti, rozboru prevádzky a spravovania. V roku 2014 by sme za to boli radi, ale už tu máme rok 2017," uviedol Peter Netri z Cyklokoalície.

Ako podotkol, v Bratislave je už novopostavený Starý most, pribudli cyklotrasy i cyklisti a možnosti financovania sa zlepšili.

"Nerozumieme, prečo mesto rozmýšľa nad malým systémom 20 staníc. Pokiaľ existuje možnosť financovania z Európskej únie (EÚ) alebo súkromných zdrojov, tak by sa malo mesto snažiť pripraviť v prvej fáze čo najväčší systém. Napríklad ako v Budapešti, kde to financovali zo zdrojov EÚ," priblížil Netri. Mesto presný počet stanovíšť ani bicyklov neuviedlo.

SkryťVypnúť reklamu

Zišla by sa štúdia realizovateľnosti

Podľa prepočtov Cyklokoalície pri optimálnom pokrytí miest sú potrebné zhruba dva milióny eur na to, aby systém pokryl husté osídlené sídliská v okolí centra, hlavne v Petržalke, Ružinove a Novom Meste, a bol použiteľný pre obyvateľov, ktorí by chceli dochádzať do práce, školy či obchodu.

"Systém s 20 stanicami pokryje akurát Staré Mesto, čo môže spôsobiť, že nebude atraktívny pre obyvateľov, nedosiahne kritickú masu používateľov a po čase ho zrušia," upozornil Netri.

Vhodné by bolo podľa neho vypracovať štúdiu realizovateľnosti, ktorá by dala samospráve odpovede na otázky, koľko je potrebných staníc a bicyklov, kde umiestniť stanice, alebo ktoré sú hlavné cyklistické prúdy. Taktiež ako nastaviť ceny ročného členstva pre obyvateľov a denné tarify pre návštevníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Viacero spôsobov financovania

"Systém by mal byť určite integrovaný do systému mestskej dopravy, užívateľovi by mala stačiť mestská karta alebo aplikácia. Presne na tieto otázky by mala odpovedať štúdia realizovateľnosti," spresnil Netri.

V Rakúsku je podľa jeho slov systém postavený na udržateľnom spolufinancovaní z reklamy, ktorej nosičom sú bicykle v systéme. V Maďarsku je z podunajských fondov vyvinutý vlastný systém istou firmou, ktorý funguje v ôsmich mestách.

"V Poľsku je taktiež niekoľko funkčných systémov, ktoré sa od seba významne odlišujú, a to najmä spôsobom prevádzky, funkčnými možnosťami, ako aj nákladovosťou," podotkol Netri.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 466
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 221
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 752
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 455
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 352
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 959
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 956
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 553
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  8. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 043
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 14 071
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 626
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 565
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 326
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 075
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 3 460
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 345
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu