Bratislava doteraz nespresnila, ako by fungovalo zdieľanie bicyklov

Na vytvorenie systému zdieľania bicyklov má mesto vyčlenených v tomto roku 460-tisíc eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: Petit Press)

BRATISLAVA. Na vytvorenie systému zdieľania bicyklov má Bratislava vyčlenených v tomto roku 460-tisíc eur. Ako a kde bude systém bike-sharingu fungovať, však hlavné mesto zatiaľ nespresnilo.

"Na projekte aktuálne pracujeme, a preto je zatiaľ predčasné hovoriť o počte stanovíšť, bicyklov či lokalít, kde by bike-sharing fungoval," povedal Marek Papajčík z komunikačného oddelenia bratislavského magistrátu.

Mesto momentálne zisťuje technické riešenia a hľadá optimálny model ako projekt zdieľania bicyklov v Bratislave zrealizovať. "Nechceme nič urýchľovať, naopak, dôkladne ho pripraviť. Samozrejme, chceme to spustiť čo najskôr, pretože je to veľmi zaujímavý projekt z hľadiska podpory cyklistickej dopravy a do Bratislavy nepochybne patrí," podotkol Papajčík.

Článok pokračuje pod video reklamou

Počet stanovíšť neuviedli

S prevádzkou systému zdieľaných bicyklov, stovkami používateľov a 60 stanicami i hlavnom meste má už skúsenosť občianske združenie Cyklokoalícia. Bratislavský magistrát preto oslovilo, aby mu pomohlo pripraviť dobrý systém zdieľania bicyklov.

"Aktuálne totiž mesto vychádza z uznesenia mestského zastupiteľstva z roku 2014, ktoré navrhuje nástrel 20 staníc a 100 bicyklov bez chýbajúcej nadväznosti, rozboru prevádzky a spravovania. V roku 2014 by sme za to boli radi, ale už tu máme rok 2017," uviedol Peter Netri z Cyklokoalície.

Ako podotkol, v Bratislave je už novopostavený Starý most, pribudli cyklotrasy i cyklisti a možnosti financovania sa zlepšili.

"Nerozumieme, prečo mesto rozmýšľa nad malým systémom 20 staníc. Pokiaľ existuje možnosť financovania z Európskej únie (EÚ) alebo súkromných zdrojov, tak by sa malo mesto snažiť pripraviť v prvej fáze čo najväčší systém. Napríklad ako v Budapešti, kde to financovali zo zdrojov EÚ," priblížil Netri. Mesto presný počet stanovíšť ani bicyklov neuviedlo.

Zišla by sa štúdia realizovateľnosti

Podľa prepočtov Cyklokoalície pri optimálnom pokrytí miest sú potrebné zhruba dva milióny eur na to, aby systém pokryl husté osídlené sídliská v okolí centra, hlavne v Petržalke, Ružinove a Novom Meste, a bol použiteľný pre obyvateľov, ktorí by chceli dochádzať do práce, školy či obchodu.

"Systém s 20 stanicami pokryje akurát Staré Mesto, čo môže spôsobiť, že nebude atraktívny pre obyvateľov, nedosiahne kritickú masu používateľov a po čase ho zrušia," upozornil Netri.

Vhodné by bolo podľa neho vypracovať štúdiu realizovateľnosti, ktorá by dala samospráve odpovede na otázky, koľko je potrebných staníc a bicyklov, kde umiestniť stanice, alebo ktoré sú hlavné cyklistické prúdy. Taktiež ako nastaviť ceny ročného členstva pre obyvateľov a denné tarify pre návštevníkov.

Viacero spôsobov financovania

"Systém by mal byť určite integrovaný do systému mestskej dopravy, užívateľovi by mala stačiť mestská karta alebo aplikácia. Presne na tieto otázky by mala odpovedať štúdia realizovateľnosti," spresnil Netri.

V Rakúsku je podľa jeho slov systém postavený na udržateľnom spolufinancovaní z reklamy, ktorej nosičom sú bicykle v systéme. V Maďarsku je z podunajských fondov vyvinutý vlastný systém istou firmou, ktorý funguje v ôsmich mestách.

"V Poľsku je taktiež niekoľko funkčných systémov, ktoré sa od seba významne odlišujú, a to najmä spôsobom prevádzky, funkčnými možnosťami, ako aj nákladovosťou," podotkol Netri.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 13 300
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 947
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 070
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 645
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 805
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 511
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 723
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 672
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 356
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 924