SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Doprava autami stále dominuje, magistrát to chce zmeniť

Do roku 2050 je v pláne postupne vyradiť z prevádzky v rámci mesta vozidlá na konvenčné palivá.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Automobilová doprava v Bratislave stále dominuje. Takmer 40 percent Bratislavčanov sa prepravuje autom, 33 percent verejnou dopravou, 26 percent chôdzou a 1,6 percenta bicyklom. Vyplýva to z analýzy v akčnom pláne rozvoja cyklistickej a pešej dopravy hlavného mesta pre rok 2017.

Analýza preukázala, že na prepravu do práce využívajú Bratislavčania najmä automobilovú dopravu.

"Pri takýchto cestách respondenti uviedli, že v 52,8 percentách prípadov využili individuálnu automobilovú dopravu, v 35,4 percentách verejnú dopravu a len v 11,8 percentách prípadov to bol mäkký mód, to znamená chôdza či bicykel," píše sa v akčnom pláne.

Skryť Vypnúť reklamu

Znížiť individuálnu dopravu autami

Individuálnu autodopravu Bratislavčania podľa analýzy menej využívajú na cestách medzi domovom a obchodom, pri každodennom nakupovaní, taktiež aj keď cestujú z domu za vzdelaním.

"V prípade prvého typu cesty ide o priemerne kratšie cesty s dominanciou pešej dochádzky. Pri typoch cesty domov-vzdelanie ide zase o cesty skôr mladších respondentov, u ktorých je najčastejšie využívaným dopravným prostriedkom vozidlo verejnej dopravy," vysvetľuje akčný plán.

Verejnú dopravu najčastejšie využívajú Bratislavčania, ak potrebujú ísť z domu do nemocnice, alebo si vybaviť administratívne záležitosti či ísť na nákup.

Hlavné mesto si dalo v akčnom pláne za cieľ zvýšiť podiel prepravy chôdzou, bicyklom a verejnou dopravou. Zároveň chce znížiť podiel individuálnej automobilovej dopravy do roku 2025 na úroveň 35 percent, do 2030 na 25 percent a hranicu pod 20 percent chce dosiahnuť v roku 2040.

Skryť Vypnúť reklamu

Znižovať emisie

Bratislava taktiež chce redukovať dĺžku ciest pri preprave osôb i tovaru a efektívne organizovať dopravu na báze inteligentných dopravných systémov.

Do roku 2030 je v pláne znížiť používanie vozidiel na konvenčné palivá v mestskej doprave na polovicu a do roku 2050 ich postupne vyradiť z prevádzky v rámci mesta.

"Do roku 2040 zaistiť, aby 80 percent dopravy, ktorá neprekračuje hranice mesta, bola doprava nízko emisná a znížiť emisie vozidiel, ktoré prekračujú hranice mesta, do roku 2030 o desať percent," uvádza sa v akčnom pláne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 866
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 559
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 884
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 544
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 540
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 533
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 282
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 226
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 978
  10. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 2 807
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  4. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Matej Vagač: Hrozí nám druhá Drotárska aj na nábreží pri bývalom PKO?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 650
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 432
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 114
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 506
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 170
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 028
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 845
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 715
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu