SME

Doprava autami stále dominuje, magistrát to chce zmeniť

Do roku 2050 je v pláne postupne vyradiť z prevádzky v rámci mesta vozidlá na konvenčné palivá.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Automobilová doprava v Bratislave stále dominuje. Takmer 40 percent Bratislavčanov sa prepravuje autom, 33 percent verejnou dopravou, 26 percent chôdzou a 1,6 percenta bicyklom. Vyplýva to z analýzy v akčnom pláne rozvoja cyklistickej a pešej dopravy hlavného mesta pre rok 2017.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Analýza preukázala, že na prepravu do práce využívajú Bratislavčania najmä automobilovú dopravu.

"Pri takýchto cestách respondenti uviedli, že v 52,8 percentách prípadov využili individuálnu automobilovú dopravu, v 35,4 percentách verejnú dopravu a len v 11,8 percentách prípadov to bol mäkký mód, to znamená chôdza či bicykel," píše sa v akčnom pláne.

SkryťVypnúť reklamu

Znížiť individuálnu dopravu autami

Individuálnu autodopravu Bratislavčania podľa analýzy menej využívajú na cestách medzi domovom a obchodom, pri každodennom nakupovaní, taktiež aj keď cestujú z domu za vzdelaním.

"V prípade prvého typu cesty ide o priemerne kratšie cesty s dominanciou pešej dochádzky. Pri typoch cesty domov-vzdelanie ide zase o cesty skôr mladších respondentov, u ktorých je najčastejšie využívaným dopravným prostriedkom vozidlo verejnej dopravy," vysvetľuje akčný plán.

Verejnú dopravu najčastejšie využívajú Bratislavčania, ak potrebujú ísť z domu do nemocnice, alebo si vybaviť administratívne záležitosti či ísť na nákup.

Hlavné mesto si dalo v akčnom pláne za cieľ zvýšiť podiel prepravy chôdzou, bicyklom a verejnou dopravou. Zároveň chce znížiť podiel individuálnej automobilovej dopravy do roku 2025 na úroveň 35 percent, do 2030 na 25 percent a hranicu pod 20 percent chce dosiahnuť v roku 2040.

SkryťVypnúť reklamu

Znižovať emisie

Bratislava taktiež chce redukovať dĺžku ciest pri preprave osôb i tovaru a efektívne organizovať dopravu na báze inteligentných dopravných systémov.

Do roku 2030 je v pláne znížiť používanie vozidiel na konvenčné palivá v mestskej doprave na polovicu a do roku 2050 ich postupne vyradiť z prevádzky v rámci mesta.

"Do roku 2040 zaistiť, aby 80 percent dopravy, ktorá neprekračuje hranice mesta, bola doprava nízko emisná a znížiť emisie vozidiel, ktoré prekračujú hranice mesta, do roku 2030 o desať percent," uvádza sa v akčnom pláne.

Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 21 759
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 107
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 832
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 961
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 617
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 727
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 611
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 4 762
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 115 162
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 232
  3. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 11 379
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 184
  5. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 259
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 371
  7. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 5 229
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 058
  1. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  3. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  4. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  6. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  7. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
SkryťZatvoriť reklamu