BRATISLAVA. Vlaky by mohli odľahčiť bratislavské cesty. Keď si však ľudia zo satelitných miest majú vybrať, volia radšej autobus. Ako funguje prímestská doprava, vysvetľuje riaditeľ odboru dopravy Bratislavského samosprávneho kraja LADISLAV CSÁDER.
Aká je vyťaženosť prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji?
„Krivka dopytu po verejnej doprave za posledných dvadsať rokov neustále klesá. Kompletné údaje za minulý rok ešte nemáme, ale za prvý polrok minulého roku sme mali nárast o jedno percento v autobusovej doprave, čo sa dá považovať za úspech. Roky predtým sme považovali za úspešný rok, keď klesol záujem o dve percentá, bývali totiž aj poklesy o deväť až desať percent.“
Prečo klesá záujem o verejnú dopravu?
„Pomer k individuálnej doprave bol kedysi za socializmu jeden človek v individuálnej a štyria v hromadnej doprave. Teraz je to presne naopak, väčšina ľudí sa prepravuje individuálne. Aj ľudia zo satelitov vozia deti radšej do škôl v centre Bratislavy, ktoré sú podľa nich lepšie. Do satelitov išli bývať s vedomím, že budú jazdiť autom.“
Prečo ľudia viac nevyužívajú vlaky?
„Koľajová doprava by mala byť nosnou, no stále platí, že autobusy robia najväčší výkon. Autobus je obľúbenejší. Je čistý, slušný, vykúrený, v lete klimatizovaný, funguje v ňom wifi a stojí v obci na troch miestach. Druhá vec je, v akom stave sú železničné stanice a vlaky.“
Často je železničná doprava aj ťažšie dostupná...
„Napísala nám cestujúca, prečo neposilníme autobusy z Malaciek. V Malackách má totiž k vlaku 20 minút, k autobusu päť minút. V Bratislave na Patrónke vystúpi z autobusu a má to jednu zastávku MHD alebo desať minút peši, ale z hlavnej stanice je to tri štvrte hodiny. V Bratislave chýba centrálne umiestnená vlaková stanica, čo je problém. Navyše, choďte sa pozrieť na malackú železničnú stanicu, ako to tam vyzerá.“