SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Po ľavej strane jazdili autá v Bratislave do roku 1939

Autá kedysi jazdili vľavo presne z tých príčin, prečo sú točité schody v stredovekých domoch zatočené doprava.

Mnoho predvojnových autoveteránov má volant vpravo.Mnoho predvojnových autoveteránov má volant vpravo. (Zdroj: pixabay)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

V Londýne? Tam sa jazdí na opačnej strane, povie každý, kto sa odtiaľ vráti. Dnes to berieme ako samozrejmosť, ale nie je to tak dávno, čo sa aj v Bratislave jazdilo po ľavej strane, tak ako v Británii.

Točité schody v starých stredovekých stavbách sa stavali zatočené doprava. Dôvod bol jednoduchý.

Prečítajte si tiež: Povodeň z ľadových krýh zmietla Petržalku Čítajte 

Väčšina ľudí sú praváci a pri boji s mečom mal obranca (ustupujúci po schodoch) oproti útočníkovi výhodu.

Aj jazdenie po ľavej strane cesty má podobný pôvod. Jazdci nasadali na koňa z ľavej strany, nepriateľ bol na opačnej – pravej strane, a preto aj bojovník musel mať pravú ruku voľnú, aby v nej mohol držať kopiju či meč.

SkryťVypnúť reklamu

Zaužívaným pravidlom bolo i to, že šľachta chodila po ľavej strane cesty a plebs po pravej. To sa zmenilo počas francúzskej revolúcie a aj nobilita chtiac-nechtiac prešla na stranu občanov.

Zmenu v doprave v mnohých krajinách Európy spôsobil následne Napoleon. Po prvej svetovej vojne väčšina krajín bývalej dunajskej monarchie prešla z ľavosmernej na pravosmernú premávku.

Česko-Slovenská republika (spolu s Maďarskom) zostala medzi tými niekoľkými štátmi, kde sa ešte v Európe naďalej jazdilo vľavo, s volantom v autách na pravej strane.

Pri podpisovaní dodatkov Parížskych dohovorov v roku 1926 sme prisľúbili, že zmena prebehne v „primeranom čase“ a v roku 1931 sme sa zaviazali, že zmenu uskutočníme do piatich rokov.

Nakoniec bol prechod dopravy na pravú stranu naplánovaný na 1. mája roku 1939, ale búrlivé udalosti a rozdelenie republiky urýchlil zmenu o šesť týždňov.

SkryťVypnúť reklamu

Po vzniku Protektorátu v Čechách vrchný veliteľ nemeckých vojsk prosto vydal príkaz, že od 17. marca sa prechádza na jazdu vpravo. Ale to si už nemecké vojsko obsadzujúce krajinu razilo cestu na rovnakej strane ako v celej ríši. Na Slovensku zmena prišla o deň neskôr a ani vtedy to nebola lacná záležitosť.

Nešlo len o zmenu strany jazdy, ale i o konštrukčné zmeny na automobilovom parku, zmenu dopravného značenia a v Bratislave i o prestavbu električkových tratí, výhybiek a nástupných ostrovčekov.

Bratislavský magistrát síce počítal so zmenou a už predtým objednával električky s dverami na oboch stranách, ale aj tak sa prechod uskutočňoval ešte takmer dva roky.

Prečítajte si tiež: Do žiaroviek na stromčeku strieľali gumipušiek Čítajte 

Poslednou krajinou v Európe, ktorá sa preorientovala z premávky po ľavej strane na stranu pravú, bolo koncom šesťdesiatych rokov po celonárodnom referende Švédsko.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes sa vo väčšine krajín na celom svete jazdí vpravo a len v necelej tretine sa zachovala ľavosmerná premávka (v Európe okrem Veľkej Británie na Malte a Cypre).

Raritou je japonský ostrov Okinava, kde sa pre americkú vojenskú základňu (na rozdiel od ostatnej krajiny) jazdí vpravo.

So zámenou strán v doprave sa už nikde nepočíta. Celosvetový rozvoj dopravy nadobudol rozmery, že zmena by si vyžiadala také obrovské náklady, ktoré vôbec nie sú reálne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 27 970
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 521
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 406
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 849
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 196
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 3 728
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 591
  8. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 2 715
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 450
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 185
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 834
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 910
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 883
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 3 851
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 788
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 768
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu