SME

Po ľavej strane jazdili autá v Bratislave do roku 1939

Autá kedysi jazdili vľavo presne z tých príčin, prečo sú točité schody v stredovekých domoch zatočené doprava.

Mnoho predvojnových autoveteránov má volant vpravo.Mnoho predvojnových autoveteránov má volant vpravo. (Zdroj: pixabay)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

V Londýne? Tam sa jazdí na opačnej strane, povie každý, kto sa odtiaľ vráti. Dnes to berieme ako samozrejmosť, ale nie je to tak dávno, čo sa aj v Bratislave jazdilo po ľavej strane, tak ako v Británii.

Točité schody v starých stredovekých stavbách sa stavali zatočené doprava. Dôvod bol jednoduchý.

Prečítajte si tiež: Povodeň z ľadových krýh zmietla Petržalku Čítajte 

Väčšina ľudí sú praváci a pri boji s mečom mal obranca (ustupujúci po schodoch) oproti útočníkovi výhodu.

Aj jazdenie po ľavej strane cesty má podobný pôvod. Jazdci nasadali na koňa z ľavej strany, nepriateľ bol na opačnej – pravej strane, a preto aj bojovník musel mať pravú ruku voľnú, aby v nej mohol držať kopiju či meč.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zaužívaným pravidlom bolo i to, že šľachta chodila po ľavej strane cesty a plebs po pravej. To sa zmenilo počas francúzskej revolúcie a aj nobilita chtiac-nechtiac prešla na stranu občanov.

Zmenu v doprave v mnohých krajinách Európy spôsobil následne Napoleon. Po prvej svetovej vojne väčšina krajín bývalej dunajskej monarchie prešla z ľavosmernej na pravosmernú premávku.

Česko-Slovenská republika (spolu s Maďarskom) zostala medzi tými niekoľkými štátmi, kde sa ešte v Európe naďalej jazdilo vľavo, s volantom v autách na pravej strane.

Pri podpisovaní dodatkov Parížskych dohovorov v roku 1926 sme prisľúbili, že zmena prebehne v „primeranom čase“ a v roku 1931 sme sa zaviazali, že zmenu uskutočníme do piatich rokov.

Nakoniec bol prechod dopravy na pravú stranu naplánovaný na 1. mája roku 1939, ale búrlivé udalosti a rozdelenie republiky urýchlil zmenu o šesť týždňov.

SkryťVypnúť reklamu

Po vzniku Protektorátu v Čechách vrchný veliteľ nemeckých vojsk prosto vydal príkaz, že od 17. marca sa prechádza na jazdu vpravo. Ale to si už nemecké vojsko obsadzujúce krajinu razilo cestu na rovnakej strane ako v celej ríši. Na Slovensku zmena prišla o deň neskôr a ani vtedy to nebola lacná záležitosť.

Nešlo len o zmenu strany jazdy, ale i o konštrukčné zmeny na automobilovom parku, zmenu dopravného značenia a v Bratislave i o prestavbu električkových tratí, výhybiek a nástupných ostrovčekov.

Bratislavský magistrát síce počítal so zmenou a už predtým objednával električky s dverami na oboch stranách, ale aj tak sa prechod uskutočňoval ešte takmer dva roky.

Prečítajte si tiež: Do žiaroviek na stromčeku strieľali gumipušiek Čítajte 

Poslednou krajinou v Európe, ktorá sa preorientovala z premávky po ľavej strane na stranu pravú, bolo koncom šesťdesiatych rokov po celonárodnom referende Švédsko.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes sa vo väčšine krajín na celom svete jazdí vpravo a len v necelej tretine sa zachovala ľavosmerná premávka (v Európe okrem Veľkej Británie na Malte a Cypre).

Raritou je japonský ostrov Okinava, kde sa pre americkú vojenskú základňu (na rozdiel od ostatnej krajiny) jazdí vpravo.

So zámenou strán v doprave sa už nikde nepočíta. Celosvetový rozvoj dopravy nadobudol rozmery, že zmena by si vyžiadala také obrovské náklady, ktoré vôbec nie sú reálne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre. Chcú pravdu
  2. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  2. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  3. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  4. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  7. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  8. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 652
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 051
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 4 292
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 294
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 916
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 340
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 011
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 959
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 728
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 418
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 871
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 454
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 742
  6. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 6 352
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 344
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 093
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
SkryťZatvoriť reklamu