Parkovacia politika platí len na papieri, v skutočnosti nie

Napriek tomu, že celomestská parkovacia politika platí v Bratislave od marca, mestské časti nemajú stále možnosť nastaviť si pravidlá parkovania, pretože mesto im nezverilo do správy cesty.

Parkovanie na neutráli a odtláčanie áut, aby mohli blokovaní vodiči vyjsť, nie je v Petržalke nič výnimočné. Zmeniť to má celomestská parkovacia politika.(Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. O jednotných parkovacích pravidlách v hlavnom meste sa hovorí takmer 15 rokov. Od marca sa však už aj Bratislava pridala k ostatným krajským mestám Slovenska a začala v nej platiť parkovacia politika.

„Napriek tomu, že mesto má tento rok v rozpočte schválených 500-tisíc eur na parkovaciu politiku, je proces schvaľovania netransparentný a nesprevádza ho žiadna vysvetľovacia kampaň,“ uviedla starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová.

Platí, ale neplatí

Aj keď parkovacia politika od marca v Bratislave platí, nové dopravné značenie, zóny či parkovacie karty môžu ľudia hľadať iba márne.

Bratislavčania a návštevníci mesta sa tak nemusia báť pokút za nesprávne odstavenie áut, pretože neovládajú nové pravidlá.

Nič z toho totiž doteraz nie je a parkovacia politika platí len „na papieri“. Pravidlá parkovania sa ešte niekoľko týždňov v praxi neprejavia a na poriadok s autami si tak Bratislavčania ešte počkajú.

Do účinnosti totiž vstúpilo len nariadenie mesta, ktoré schválili mestskí poslanci ešte vlani v decembri.

To určuje iba rámec pravidiel, ktoré si však majú prispôsobiť na mieru mestské časti samy. Petržalka má totiž iné parkovacie problémy ako napríklad Podunajské Biskupice.

Samosprávy si tak môžu zvoliť, či spoplatnia parkovanie na celom svjom území, alebo len v niektorých zónach, ceny parkovacích kariet, spôsob platby, či jej kontrolu.

Problém je však v tom, že mestské časti si tieto pravidlá v súčasnosti nastaviť nemôžu. Nemajú totiž v správe všetky cesty na svojom území. Mesto tak musí najprv schváliť dokument – štatút hlavného mesta –, v ktorom im mestské cesty I. a II. triedy zverí.

V súčasnosti by totiž mohli miestne samosprávy zaviesť pravidlá parkovania podľa hovorkyne Starého Mesta Nory Gubkovej len na cestách III. a IV. triedy, ktoré vlastnia. To by však nemalo zmysel, pretože by hrozilo, že vodiči by parkovali na mestských cestách, kde by parkovanie spoplatnené nebolo.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Bratislava dostala nové parkovacie pravidlá, zvýhodňujú domácich

„Bez prijatia dodatku k štatútu nemôžu mestské časti zaviesť na komunikáciách I. a II. triedy mestskú parkovaciu politiku. Schválenie dodatku štatútu je však plne v kompetencii poslancov mestského zastupiteľstva,“ uviedol Marek Papajčík z komunikačného oddelenia magistrátu.

Mestskí poslanci by mali podľa zistení denníka SME rokovať o dodatku štatútu na najbližšom zastupiteľstve – 30. marca.

Dôvodom, prečo ho neprijali poslanci skôr a rovno s nariadením o parkovacej politike, je to, že starostovia mestských častí majú okrem zverenia mestských ciest do ich správy na primátora viaceré požiadavky. Ten preto poslancom štatút na hlasovanie ešte nepredložil, pretože so starostami stále rokuje.

Starostovia majú výhrady

Parkovacia politika nie je povinná pre všetky mestské časti. Tie sa môžu rozhodnúť samy, či sa do nej zapoja, alebo nie. Kľúčové samosprávy sa však zatiaľ do nej nehrnú.

Petržalka, Staré Mesto, Ružinov, Nové Mesto, Karlova Ves či Dúbravka majú totiž viaceré výhrady.

„Schválené nariadenie má veľa vážnych nedostatkov, ktoré môžu spustenie parkovacej politiky ohroziť,“ povedal petržalský starosta Vladimír Bajan.

Keďže celý systém má byť zadarmo, nie je podľa neho jasné, z akých zdrojov sa bude platiť značenie, výroba parkovacích kariet či ako sa budú vymáhať pokuty.

Ak by na to mali ísť peniaze z rozpočtu mestských častí, v prípade Petržalky by šlo o niekoľko stotisíc eur, ktoré by podľa Bajana museli vziať z iných oblastí.

Starosta Nového Mesta Rudolf Kusý zas upozorňuje na kapacity mestskej polície.

„Ak ju už teraz personálne neposilníme a nebude vyberať pokuty i v prospech mestských častí, tak systém fungovať nebude a bude stratový. Cieľom predsa nie je to, aby sme na parkovaciu politiku doplácali,“ uviedol.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Unikát

Aj Karlova Ves chce, aby sa tržby z pokút delili medzi mesto a mestské časti, a to v pomere 68 percent v prospech mesta a 32 percent v prospech príslušnej mestskej časti.

„Do dodatku štatútu sme odporučili zapracovať aj podporu súkromných investorov pri realizácii parkovacích domov a súčinnosť mesta pri riešení pozemkov pod výstavbou nových parkovacích kapacít,“ uviedol hovorca Karlovej Vsi Branislav Heldes.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 154
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 673
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 336
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 145
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 098
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 240
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 072
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 842
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 071
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 965

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop