SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Parkovacia politika platí len na papieri, v skutočnosti nie

Napriek tomu, že celomestská parkovacia politika platí v Bratislave od marca, mestské časti nemajú stále možnosť nastaviť si pravidlá parkovania, pretože mesto im nezverilo do správy cesty.

Parkovanie na neutráli a odtláčanie áut, aby mohli blokovaní vodiči vyjsť, nie je v Petržalke nič výnimočné. Zmeniť to má celomestská parkovacia politika.Parkovanie na neutráli a odtláčanie áut, aby mohli blokovaní vodiči vyjsť, nie je v Petržalke nič výnimočné. Zmeniť to má celomestská parkovacia politika. (Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. O jednotných parkovacích pravidlách v hlavnom meste sa hovorí takmer 15 rokov. Od marca sa však už aj Bratislava pridala k ostatným krajským mestám Slovenska a začala v nej platiť parkovacia politika.

„Napriek tomu, že mesto má tento rok v rozpočte schválených 500-tisíc eur na parkovaciu politiku, je proces schvaľovania netransparentný a nesprevádza ho žiadna vysvetľovacia kampaň,“ uviedla starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová.

Platí, ale neplatí

Aj keď parkovacia politika od marca v Bratislave platí, nové dopravné značenie, zóny či parkovacie karty môžu ľudia hľadať iba márne.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavčania a návštevníci mesta sa tak nemusia báť pokút za nesprávne odstavenie áut, pretože neovládajú nové pravidlá.

Nič z toho totiž doteraz nie je a parkovacia politika platí len „na papieri“. Pravidlá parkovania sa ešte niekoľko týždňov v praxi neprejavia a na poriadok s autami si tak Bratislavčania ešte počkajú.

Do účinnosti totiž vstúpilo len nariadenie mesta, ktoré schválili mestskí poslanci ešte vlani v decembri.

To určuje iba rámec pravidiel, ktoré si však majú prispôsobiť na mieru mestské časti samy. Petržalka má totiž iné parkovacie problémy ako napríklad Podunajské Biskupice.

Samosprávy si tak môžu zvoliť, či spoplatnia parkovanie na celom svjom území, alebo len v niektorých zónach, ceny parkovacích kariet, spôsob platby, či jej kontrolu.

SkryťVypnúť reklamu

Problém je však v tom, že mestské časti si tieto pravidlá v súčasnosti nastaviť nemôžu. Nemajú totiž v správe všetky cesty na svojom území. Mesto tak musí najprv schváliť dokument – štatút hlavného mesta –, v ktorom im mestské cesty I. a II. triedy zverí.

V súčasnosti by totiž mohli miestne samosprávy zaviesť pravidlá parkovania podľa hovorkyne Starého Mesta Nory Gubkovej len na cestách III. a IV. triedy, ktoré vlastnia. To by však nemalo zmysel, pretože by hrozilo, že vodiči by parkovali na mestských cestách, kde by parkovanie spoplatnené nebolo.

Prečítajte si tiež: Bratislava dostala nové parkovacie pravidlá, zvýhodňujú domácich Čítajte 

„Bez prijatia dodatku k štatútu nemôžu mestské časti zaviesť na komunikáciách I. a II. triedy mestskú parkovaciu politiku. Schválenie dodatku štatútu je však plne v kompetencii poslancov mestského zastupiteľstva,“ uviedol Marek Papajčík z komunikačného oddelenia magistrátu.

SkryťVypnúť reklamu

Mestskí poslanci by mali podľa zistení denníka SME rokovať o dodatku štatútu na najbližšom zastupiteľstve – 30. marca.

Dôvodom, prečo ho neprijali poslanci skôr a rovno s nariadením o parkovacej politike, je to, že starostovia mestských častí majú okrem zverenia mestských ciest do ich správy na primátora viaceré požiadavky. Ten preto poslancom štatút na hlasovanie ešte nepredložil, pretože so starostami stále rokuje.

Starostovia majú výhrady

Parkovacia politika nie je povinná pre všetky mestské časti. Tie sa môžu rozhodnúť samy, či sa do nej zapoja, alebo nie. Kľúčové samosprávy sa však zatiaľ do nej nehrnú.

Petržalka, Staré Mesto, Ružinov, Nové Mesto, Karlova Ves či Dúbravka majú totiž viaceré výhrady.

„Schválené nariadenie má veľa vážnych nedostatkov, ktoré môžu spustenie parkovacej politiky ohroziť,“ povedal petržalský starosta Vladimír Bajan.

Keďže celý systém má byť zadarmo, nie je podľa neho jasné, z akých zdrojov sa bude platiť značenie, výroba parkovacích kariet či ako sa budú vymáhať pokuty.

Ak by na to mali ísť peniaze z rozpočtu mestských častí, v prípade Petržalky by šlo o niekoľko stotisíc eur, ktoré by podľa Bajana museli vziať z iných oblastí.

Starosta Nového Mesta Rudolf Kusý zas upozorňuje na kapacity mestskej polície.

„Ak ju už teraz personálne neposilníme a nebude vyberať pokuty i v prospech mestských častí, tak systém fungovať nebude a bude stratový. Cieľom predsa nie je to, aby sme na parkovaciu politiku doplácali,“ uviedol.

Prečítajte si tiež: Unikát Čítajte 

Aj Karlova Ves chce, aby sa tržby z pokút delili medzi mesto a mestské časti, a to v pomere 68 percent v prospech mesta a 32 percent v prospech príslušnej mestskej časti.

„Do dodatku štatútu sme odporučili zapracovať aj podporu súkromných investorov pri realizácii parkovacích domov a súčinnosť mesta pri riešení pozemkov pod výstavbou nových parkovacích kapacít,“ uviedol hovorca Karlovej Vsi Branislav Heldes.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UX4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4UX4 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 705
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 092
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 156
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 871
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 723
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 521
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 775
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 141
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 958
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 619
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu