Ak by sa naplnili tvrdenia aktivistov, D1 nepomôže osempruh ani kolektory

Upozorňujú na to odborníci z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Ak by sa naplnili tvrdenia aktivistov, že na vstupe do Bratislavy v okolí plánovanej diaľničnej križovatky Triblavina pribudne podľa schválených územných plánov obcí v nasledujúcich rokoch až 100-tisíc nových obyvateľov, regiónu nepomôže rozšírenie diaľnice D1 na osempruh od Bratislavy až po Blatné ani s následne dobudovanými kolektormi.

Upozorňujú na to odborníci z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Aktivisti hovoria o stotisícovom prírastku

Podľa generálneho riaditeľa ústavu Ľubomíra Palčáka by sa v takom prípade museli realizovať rozsiahlejšie systémové a infraštruktúrne opatrenia zamerané prevažne na verejné módy osobnej dopravy.

"Vzhľadom na novú dopravnú záťaž smerujúcu z tohto územia do Bratislavy by bolo nevyhnutné prehodnotiť všetky existujúce, ako aj plánované dopravné opatrenia na úrovni mesta a bratislavského samosprávneho kraja," zdôraznil Palčák.

O scenári s prírastkom 100-tisíc nových obyvateľov v okolí Bernolákova, Čiernej Vody a Slovenského a Chorvátskeho Grobu hovoria aktivisti z Občianskeho združenia Triblavina.

Argumentujú tým, že práve preto je potrebné rozšíriť diaľnicu D1 podľa pôvodného zámeru na plnohodnotných šesť pruhov aj s kolektormi, čiže zbernými cestami vedúcimi pozdĺž diaľnice.

Cez ne by sa na diaľnicu mali častejšie napájať obyvatelia týchto obcí.

Bez pozdĺžnych kolektorov

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) však rozhodla o rozšírení diaľnice D1 na plnohodnotných osem pruhov bez pozdĺžnych kolektorov.

Diaľničiari to odôvodňujú tým, že šesťpruhová diaľnica by už výhľadovo nestačila náporu áut, a preto sú potrebné štyri pruhy v jednom smere priamo v telese diaľnice. Podľa Palčáka by pôvodná koncepcia diaľnice s kolektormi nezlepšila dopravnú situáciu obyvateľov tohto regiónu, ale len rezidencií v bezprostrednej blízkosti diaľnice.

"Ako kolektory je treba využiť existujúce cesty, ktoré po skapacitnení zlepšia celkovú dopravnú dostupnosť pre všetkých žijúcich v tomto území," potvrdil Palčák.

Výskumný ústav sa podľa neho zapojil do tohto projektu až pri záverečnom dopravnom posudzovaní novonavrhovaného technického riešenia.

Pri výpočtoch budúceho dopravného zaťaženia pritom vychádzali z Územného generelu dopravy hlavného mesta Bratislavy, ktorý bol schválený v roku 2015. Prijatý generel pritom zohľadňuje územnú a demografickú prognózu až do roku 2040 a podľa Palčáka počíta s výrazne nižším nárastom nových obyvateľov, než o akom hovoria aktivisti.

V prípade, že sa však preukáže, že generel neobsahuje všetky informácie, VÚD nemá problém svoje posudzovanie prepočítať. "VÚD je pripravený na odbornú, nie politickú diskusiu so všetkými zainteresovanými, vrátane OZ Triblavina, so snahou o hľadanie najlepšieho riešenia dopravnej situácie ľudí v tomto regióne," doplnil Palčák.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 643
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 261
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 342
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 251
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 234
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 232
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 982
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 809
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 789
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 579